اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس‌جمهور خط تعیین کن نیست

آیت‌الله بهشتی: رئیس‌جمهور در جمهوری اسلامی ایران خط تعیین کن نیست رئیس‌جمهور باید بر طبق این خطی که از طریق رهبری و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود، حرکت کند .

رئیس‌جمهور خط تعیین کن نیست

رخدادهای18 شهریور 1359

چکیده:

  • آیت الله دکتر بهشتی در پاسخ به اظهارات بنی صدر گفت :  رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران خط تعیین کن نیست رئیس جمهور باید بر طبق این خطی که از طریق رهبری و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تعیین می شود حرکت کند .
  • جلسه امروز مجلس با موضوع بررسی اعضای کابینه پیشنهادی محمد علی رجایی نخست وزیر برگزار شد .
  • محمد علی رجایی در پاسخ به اظهارات دیروز بنی صدر گفت :  اگر فردا رئیس جمهور بخواهد هر چه را که از دهانش درآمد به وزرای من بگوید این را مطمئن بداند که هرگز حتی لحظه ای ما با هم دور یک میز نخواهیم نشست .
  • نخست وزیر در جمع مردم  : به عنوان نخست وزیر تصمیم دارم هدفی از اهداف شهیدان را کنار نگذارم این روحیه های انقلابی است که ما را از لجن زار استعمار و استثمار شرق و غرب بیرون کشید .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر در پیامی به مناسبت سالگرد شهدای 17 شهریور تاکید کرد : همکارانم را از میان نهادهای برخواسته از متن مردم و بطن انقلاب و از میان برادران جان بر کف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برادران و خواهران ایثارگر جهاد سازندگی ، متخصصین متعهد به مکتب انقلاب اسلامی و عاشقان وحدت نیروهای اسلامی برگزیدم .
  • در پی درگیری میان نیروهای ارتش و سپاه از یک سو و گروهی از اعضای کومله از سوی دیگر 10 تن از افراد کومله به هلاکت رسیدند .
  • دادگاه انقلاب اسلامی یزد 7 تن را به جرم جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم به اعدام کرد .
  • آیت الله دکتر بهشتی در جمع گروهی از گودنشینان گفت : من از شما می خواهم به روستاهای با امکانات مناسب هجرت کنید ، تهران و شهرهای بزرگ را باید خلوت کرد و جمعیت آن را به حداقل تقلیل داد .
  • موسوی خوئینی ها گفت : حجاب اجباری نیست ولی این تبعیض که در ادارات برخی از زن ها با لباس شیک  حاضر شده و فخر فروشی کنند باید برداشته شود .
  • روابط عمومی ستاد عملیات مشترک غرب کشور نیز گزارش داد بار دیگر ارتش عراق به شهرهای مرزی دهلران و مهران تجاوز کرد و درگیری شدیدی صورت گرفت که هم اکنون این درگیری ها ادامه دارد .
  • آیت الله نوری همدانی در نامه ای خطاب به صادق قطب زاده وزیر امورخارجه انتقاداتی را مطرح کردند .
  • از سوی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران سرتیپ علی اصغر انتظامی یکی از وابستگان نظامی ایران در اسرائیل دستگیر شد .

پاسخ آیت الله بهشتی به اظهارات رئیس جمهور

آیت الله دکتر بهشتی امشب در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی به اظهارات رئیس جمهور در مراسم 17 شهریور پاسخ گفت . وی تاکید کرد : حقیقت این است که در این شرایط خطیر اجتماعی و سیاسی که بر انقلاب ما می گذرد اینگونه سخنان و اتهام آفرینی ها هرگز نمی تواند سودمند باشد و به جا است این مسئله روشن شود تا اگر در رابطه با حزب جمهوری اسلامی مطلب گفته شده حزب با استفاده متقابل از همه امکاناتی که ایشان از آن استفاده می کنند ذهن ملت شریف مبارز ایران را در باره مسائل روشن کند و پاسخ و توضیح بدهد .

قانون اساسی روش اداره کشور را مشخص کرده است

آیت الله بهشتی ادامه داد : ایشان در سخنان خود گفتند که می خواهند کار بکنند ولی کسانی یا گروه هایی هستند که نمی گذارند که ایشان کار بکنند ، قانون اساسی ما روش کار اداره کشور را مشخص کرده است در قانون اساسی ما مشخص شده است که اگر رئیس جمهور پیشنهادی دارد طرحی دارد ، طرح خوبی دارد باید به هیئت دولت بدهد ، هیئت دولت آن را بررسی کند حک و اصلاح کند و به صورت لایحه قانونی به مجلس نمایندگان مردم بفرستد و مجلس درباره آن لایحه بحث و شور کنند و در صورت تصویب به صورت قانون در می آید و این قانون از طریق رئیس جمهور به دولت ابلاغ می شود و باز اجرا کننده هم دولت است . آیت الله بهشتی گفت : حال سوال این است که آقای بنی صدر چه پیشنهادی ، چه طرحی ، چه برنامه ای تاکنون داشته اند که کسی مانع از آن شده باشد؟

این که بنی صدر می گوید ملت به برنامه های من رای داده چنین نیست

وی ادامه داد : این مسئله که ایشان تکیه می کنند که ملت به من و برنامه های من رای داده است ما در قانون اساسی چنین مسئله ای را نداریم که ملت به برنامه ایشان رای داده بنا بر این برنامه های ایشان ارزش قانونی پیدا کرده و حالا باید بدون چون و چرا اجرا شود و اگر چنین برداشتی ایشان از قانون اساسی دارند لازم است به صورت سوال بفرستند و شورای نگهبان که مسئول تفسیر قانون اساسی است تعیین کند که آیا چنین رویه ای اصلا پیش بینی شده بود؟

آیت الله بهشتی اظهار داشت : اگر ایشان بخواهند از طریق قانونی کاری را انجام بدهند هیچ کس نمی تواند مانع شود و اگر ایشان بخواهند غیر از طرق قانون کاری را انجام دهند نمی باید این کار را بکنند .

آیت الله نوری همدانی: « انصاف و مروت نیست همسر و دو فرزند امیر انتظام به عنوان یک متهم در پاریس آواره شوند و به این دلیل به آنها جا و مکان داده ایم» نوشت : ما هم می گوئیم بیائید به خاطر انصاف و مروت اسلامی این خواهر اسلامی را به ایران به میان خواهران و برادران اسلامی و به زیر چتر عطوفت حکومت اسلامی برگردانید و جلو تبلیغات سوء [با انتشار تصاویر بی حجاب همسر امیرانتظام] علیه ایران و اسلام را بگیرید و خانواده این متهم را طبق حکم اسلام اداره کنید .

انتظار مردم از دو ارگان منتخب خود

وی ادامه داد : در نظام جمهوری اسلامی دو ارگان داریم که منتخب مردمند ، یکی رئیس جمهور و دیگری نمایندگان مجلس شورای اسلامی بنا بر این انتظار مردم این است که این دو ارگان منتخب بر طبق حدودی که قانون اساسی مشخص کرده وظایف خود را انجام دهند .

خط کلی انقلاب را امام تعیین می کنند

آیت الله بهشتی در مورد مسئله خط و خطوط نیز اظهار داشت : در قانون اساسی ما ابهامی نداریم ، در قانون اساسی گفته شده است خط کلی جامعه و انقلاب را ملت و امام تعیین می کند ، یعنی امام مورد قبول امت و رهبری و امامت در قانون اساسی ما همان جای خودش را دارد . در مرحله بعد تشخیص اینکه قوانین آیا با این خط کلی سازگار است یا نه ؟ این را هم مجلس و شورای نگهبان تعیین می کند ، شورای نگهبان است که باید بگوید آیا این تصویب دولت یا این قانون مجلس مطابق با ایدئولوژی اسلامی هست یا نه ؟

رئیس جمهور خط تعیین کن نیست

آیت الله بهشتی ادامه داد : رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران خط تعیین کن نیست رئیس جمهور باید بر طبق این خطی که از طریق رهبری و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تعیین می شود حرکت کند .

آیا رئیس جمهور توجه دارند که ...

وی در ادامه گفت : آیا آقای بنی صدر با التزامی که به قانون اساسی دارند عمیقا به این نکته توجه کرده اند که بر طبق همین قانون اساسی آن مقامی که ازنظر قانونی و برنامه ریزی در رابطه با مشخصات مکتبی خطوط را مشخص می کند صرفا رهبری است و فقهای شورای نگهبان و نه رئیس جمهور و آن مقامی که خطوط و برنامه ها را از نظر زمینه های اجرایی در حد قانون گذاری معین می کند مجلس است و نه رئیس جمهور و باز آن مقامی که تفاسیر بیشتر را در مرحله سوم در زمینه های اجرایی و تصویب نامه ها مشخص می کند هیئت دولت است و نه رئیس جمهور این بر طبق قانون اساسی ما است.

شعار خطرناک رئیس جمهور در زمان تبلیغات

آیت الله بهشتی در ادامه سخنان خود اظهار داشت : این شعاری که آقای بنی صدر در موقع انتخابات مطرح می کردند و ما می گفتیم این شعار خطرناک است مجلس نباید هماهنگ با رئیس جمهور و مطابق با طرز فکر او انتخاب شود ، نمایندگان مجلس را باید مردم با شناختی که از آنها دارند انتخاب کنند تا از برآیند فکر رئیس جمهور و مجلس در چهارچوبی که بیان شد بهترین قانون و مناسب ترین اصل ها به دست آید . (1)

موسوی خوئینی ها: حجاب اجباری نیست ولی این تبعیض که در ادارات برخی از زن ها با لباس شیک حاضر شده و فخر فروشی کنند باید برداشته شود . وقتی عده ای از آزادی ها سوء استفاده می کنند و بی بند و باری را رواج می دهند نمی توان انتظار داشت که جامعه واکنش نشان ندهد مطمئن باشید اگر خانم ها جلف لباس نپوشند و پوشش مناسب داشته باشند هیچ وقت زمینه برای تشنج و مزاحمت ها فراهم نمی شود.

با هجرت به روستاها تهران را خلوت کنید

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوانعالی کشور به دعوت انجمن محلی گودنشینان جنوب تهران از گود رسولی واقع در خیابان شهید هرندی بازدید و در اجتماع گروهی از مردم منطقه اظهار داشت: در رژیم گذشته در اثر روش های غلط نظام اقتصادی و اجتماعی که بر این سرزمین حاکم بوده عده ای از مردم با یک جریان کاذب به سوی تهران و یا شهرهای بزرگ هجوم آوردند .

وی در بخشی از سخنان خود گفت : یک سلسله جاذبه های کاذب در شهرهای بزرگ از جمله تهران نمی گذارند که روستائیان به روستا بازگردند دولت جدید باید مهاجرت کسانی که ضرورت ندارد در تهران باشند به مناطق طبیعی مساعد برای زندگی سعادتمند را فراهم سازد.

آیت الله بهشتی همچنین گفت : من از شما می خواهم هجرت کنید به روستاها البته نه به روستاهای بدون آب و برق و مدرسه ، جهاد سازندگی در بسیاری از مناطق هزاران مدرسه ، حمام ، برق و آب لوله کشی فراهم کرده است ، تهران و شهرهای بزرگ را باید خلوت کرد و جمعیت آن را به حداقل تقلیل داد . (2)

ادامه بررسی کابینه در مجلس

جلسه امروز مجلس با موضوع بررسی اعضای کابینه پیشنهادی محمد علی رجایی نخست وزیر برگزار شد .

 پذیرش مسئولیت در شرایط حاضر یا از دیوانگی است یا از عشق

در این جلسه نخست وزیر طی اظهاراتی گفت : تصور حجم مسوولیت برای خیلی از هموطنان ما مشکل است وهمان قدر هم که تصور می کنند از کسانی که دراین شرایط آمادگی پذیرفتن مسوولیت دارند با تعجب یاد می کنند وآنهائی که از این برخوردها زیاد داشته اند این جمله مشهور را می گویند که کسانی که امروز مسوولیت را می پذیرند یا عاشقند یا دیوانه اند .

در جامعه دو گروه داریم

وی ادامه داد : حقیقتش این است که جامعه انقلابی ما از دوگروه نسبتا مشخص تشکیل می شود وهردوهم درمتن انقلاب بوده اند ، هردوهم دلسوز به حال انقلاب هستندولی دارای دو فرهنگ ودو روانشناسی جداگانه می باشند گروهی طبقه جوان هستندکه مشخصا لازم نیست که سنشان کم باشد چه بسادر سنینی بالا هستندولی فکر آماده تروجوانتر دارند برای اینها یک حرکت انقلابی نه تنها به سادگی قابل تحمل است بلکه به استقبالش هم میروند ، وقتی میگوئیم باید چهار وزارتخانه را منحل اعلام کرد وحشت نمی کنند که وضع مملکت چه میشود .

محمد علی رجائی: همکارانم را از میان نهادهای برخواسته از متن مردم و بطن انقلاب و از میان برادران جان بر کف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برادران و خواهران ایثارگر جهاد سازندگی ، متخصصین متعهد به مکتب انقلاب اسلامی و عاشقان وحدت نیروهای اسلامی برگزیدم .

نخست وزیر گفت : گروه دیگر که به نظرمن فکرشان از نظر تشکیلات اداری درقبل از 22 بهمن شکل گرفته بود اینها شدیدا با این حرکت مخالف هستندواز اینکه بیائیم حتی یک وزارتخانه را منحل اعلام بکنیم به سختی ناراحت هستند ویا اینکه اختیار یک وزارتخانه را بدهیم بدست یک کسی که تا حالا وزیر نبوده است می گویند که توفکر می کنی این شخص می تواند وزیر باشد ؟

می خواهند دولت را در مقابل کوهی از انتظارات قرار دهند

نخست وزیر همچنین گفت : درچنین شرایطی مرتب گفتن اینکه این دولت می آید همه مشکلات را حل می کند . دولت می آید همه مسائل رفاهی را حل می کند دولت حق ندارد نسبت به مسائل معنوی درجامعه حرف بزند . درحالی که مردم گرفتار مسائل مادی هستند ازاین صحبتها می خواهند دولت را درمقابل کوهی از انتظارات وتوقعات قرار بدهند واین که دولت از آن هدف اصلی که دارد وآن برگرداندن خط منحرف مادی گرائی به تعبیر یکی از برادران حاظر ما به خط اصلی انقلاب است واین هرگز به این معنا نیست که دولت معتقد است که مردم از فردا نان نخورند..

جامعه مکتبی باید مطیع مطلق رهبر باشد / با هر حرکت تضعیف کننده رهبری مبارزه می کنم

رجایی در بخش دیگری از جلسه علنی امروز به سوالات نمایندگان پاسخ گفت . وی اظهار داشت : جامعه ای که بر مبنای مکتب عمل می کند در برخورد با رهبر باید در عمل باید دقیقا مطیع باشد و اگر به نظر من که عمل کننده هستم موضوع مخدوش رسید موظف هستیم همان را که امام گفته عمل کنیم و حق نداریم در رابطه با این استنباط خود عملمان را تغییر بدهیم اعتقاد من این است و شما آزاد هستید و من از هر حرکتی به هر نحوی آگاهانه که در جهت تضعیف رهبری باشد نه تنها خودداری می کنم و آنرا گناه می دانم بلکه با هر کسی هم که این کار را بکند مبارزه می کنم .

عمل کشورهای اسلامی به اسلام تنظیم کننده سیاست خارجی

نخست وزیر در مورد سیاست خارجی کشور نیز گفت : عمل کشورهای اسلامی به اسلام تنظیم کننده روابط ما با آنها است .

پاسخ نخست وزیر به اظهارات بنی صدر

رجایی در پاسخ به اظهارات دیروز بنی صدر نیز گفت : به نظر من قرار نبوده که این صحبت ها بشود حتی قرار بر عکس آن بود ، در مورد صحبت های رئیس جمهور درباره کابینه باید بگویم که ایشان تعهد کرده بودند که صحبتی نکنند که کابینه تضعیف بشود ولی از حرفهاشان پیدا بود که خیلی حرفها نسبت به بعضی ها می خواهند بزنند ولی نمی خواهند اسم آنها را بیاورند .

آیت الله بهشتی: این شعاری که آقای بنی صدر در موقع انتخابات مطرح می کردند و ما می گفتیم این شعار خطرناک است مجلس نباید هماهنگ با رئیس جمهور و مطابق با طرز فکر او انتخاب شود ، نمایندگان مجلس را باید مردم با شناختی که از آنها دارند انتخاب کنند تا از برآیند فکر رئیس جمهور و مجلس در چهارچوبی که بیان شد بهترین قانون و مناسب ترین اصل ها به دست آید .

این حرف اخلاقی نبود

نخست وزیر گفت : این که آقای بنی صدر گفت بعضی از وزرای پیشنهادی را نپذیرفتم جمله خیلی بدی است و دوستانی را که من برای همکاری انتخاب کرده ام از کوچه و خیابان که نیاورده ام و تازه اگر هم چنین بود اخلاق اسلامی اجازه گفتن این حرف را نمی داد .

با رئیس جمهور در این شرایط دور یک میز نمی نشینم

وی همچنین گفت : اگر فردا رئیس جمهور بخواهد هر چه را که از دهانش درآمد به وزرای من بگوید این را مطمئن بداند که هرگز حتی لحظه ای ما با هم دور یک میز نخواهیم نشست . ما اگر مسئله ای داشته باشیم برای آمریکایی ها و روس ها نمی گوئیم ما برای همین مردم خواهیم گفت . (3)

 هیچ یک از اهداف شهدا را کنار نمی گذاریم

محمد علی رجایی نخست وزیر که به دعوت خامنه ای های مقیم مرکز در اجتماع آنان حضور پیدا کرده بود طی سخنانی اظهار داشت : هیچ یک از اهداف شهیدان را کنار نمی گذارم . وی گفت : به عنوان نخست وزیر تصمیم دارم هدفی از اهداف شهیدان را کنار نگذارم این روحیه های انقلابی است که ما را از لجن زار استعمار و استثمار شرق و غرب بیرون کشید .

رجایی در قسمتی دیگر از سخنان خود به گروه های سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت : به این گروه های سیاسی مراجعه کنید که اصلا شهید نداده اند ، این ها مردم را به تنگ آورده اند فقط ادعا می کنند ، تعداد کشته شدگان این گروه ها در مقایسه با کشته شدگان انقلاب اسلامی ایران به قدری اندک است که بر سر مردم ایران هیچ منتی نمی توانند داشته باشند . (4)

پیام نخست وزیر به مناسبت سالگرد 17 شهریور

محمد علی رجایی نخست وزیر در پیامی به مناسبت سالگرد شهدای 17 شهریور تاکید کرد : اینجانب با توجه به موقعیت خاص و با توجه به زمان تعیین شده در قانون اساسی و با توجه به تمام اصولی که به آنها تاکنون اشاره شده است لازم دانستم تا همکاران خود را از بین همرزمان شهدای 17 شهریور ، اول محرم که ایمان راسخ خویش را به استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی از 15 خرداد تا کنون به اثبات رسانیده اند انتخاب کنم.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : همکارانم را از میان نهادهای برخواسته از متن مردم و بطن انقلاب و از میان برادران جان بر کف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برادران و خواهران ایثارگر جهاد سازندگی ، متخصصین متعهد به مکتب انقلاب اسلامی و عاشقان وحدت نیروهای اسلامی برگزیدم . (5)

محمد علی رجائی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس: جامعه ای که بر مبنای مکتب عمل می کند در برخورد با رهبر باید در عمل باید دقیقا مطیع باشد و اگر به نظر من که عمل کننده هستم موضوع مخدوش رسید موظف هستیم همان را که امام گفته عمل کنیم و حق نداریم در رابطه با این استنباط خود عملمان را تغییر بدهیم اعتقاد من این است و شما آزاد هستید و من از هر حرکتی به هر نحوی آگاهانه که در جهت تضعیف رهبری باشد نه تنها خودداری می کنم و آنرا گناه می دانم بلکه با هر کسی هم که این کار را بکند مبارزه می کنم .

10 عضو کومله به هلاکت رسیدند

روابط عمومی ستاد عملیات غرب کشور گزارش داد بعد از ظهر پریروز بین نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای پاکسازی به مریوان اعزام شده بودند از یک سو و افراد کومله از سوی دیگر درگیری پیش آمد که در این درگیری 10 تن از افراد کومله به هلاکت رسیدند . (6)

اعدام 7 جاسوس در یزد

دادگاه انقلاب اسلامی یزد 7 تن را به جرم جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم به اعدام کرد .این رای با توجه به نظر مرکز اسناد ملی در مورد تجمع افراد مذکور در یک ارگان جاسوسی صادر و رای صادره سحرگاه دیروز اجرا شد . (7)

آمریکا به راحتی دست از سر ما بر نمی دارد

موسوی خوئینی ها گفت : حجاب اجباری نیست ولی این تبعیض که در ادارات برخی از زن ها با لباس شیک  حاضر شده و فخر فروشی کنند باید برداشته شود . وی در ادامه گفت : وقتی عده ای از آزادی ها سوء استفاده می کنند و بی بند و باری را رواج می دهند نمی توان انتظار داشت که جامعه واکنش نشان ندهد مطمئن باشید اگر خانم ها جلف لباس نپوشند و پوشش مناسب داشته باشند هیچ وقت زمینه برای تشنج و مزاحمت ها فراهم نمی شود.

خوئینی ها در مورد آزادی احزاب نیز گفت : طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی به احزاب و سازمان هایی که توطئه گر نباشند آزادی فعالیت داده می شود . وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آزادی گروگان ها نیز گفت : باید بدانید که آمریکا ماهیتا یک عنصری تجاوز گر است که به سادگی دست از سر ما بر نمی دارد این ما هستیم که باید دستش را قطع کنیم ، وقتی ملتی قیام کرده و با شعار نه شرقی ، نه غربی زیر سلطه هیچ ابرقدرتی نمی رود .

خوئینی ها گفت : وقتی ما با عنصر جهانخواری چون آمریکا وارد مبارزه شده ایم دشواری هایی نیز دارد که باید تحمل کنیم اگر تصور کنیم که با آزاد کردن گروگان ها آمریکا دست از سر ما بر می دارد این ساده اندیشی است . (8)

انهدام پاسگاه بتونی قوام عراق با موشک

در پی درگیری های دو روز گذشته نیروهای رژیم بعث عراق از ساعت 18 دیروز مقر پاسداران مرزی و مهران غرب را زیر آتش توپخانه خود قرار دادند که با واکنش نیروهای مسلح کشورمان مواجه شد . در این درگیری یک پاسگاه بتونی ارتش بعث عراق به نام قوام با اصابت موشک منهدم شد .

روابط عمومی ستاد عملیات مشترک غرب کشور نیز گزارش داد بار دیگر ارتش عراق به شهرهای مرزی دهلران و مهران تجاوز کرد و درگیری شدیدی صورت گرفت که هم اکنون این درگیری ها ادامه دارد . تا کنون 4 نفر از مردم مهران در این درگیری ها به شهادت رسیده اند .

ستاد مشترک عملیات غرب کشور نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد : به رغم شایعاتی که مبنی بر محاصره ستون اعزامی از بانه به سردشت می رسد ارتش با قاطعیت تمام پس از سرکوبی عناصر مزدور وابسته به پیشروی خود ادامه می دهد و اینک برای اتمام حجت به تمام اهالی دهات و قصباتی که در این مسیر قرار دارند اخطار می شود سلاح های خود را تحویل دهند و ضد انقلاب را معرفی نمایند . در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : در غیر این صورت به محض مشاهده تیراندازی از هر نقطه به نیروهای جمهوری اسلامی آن منطقه به شدت هر چه تمامتر از زمین و هوا منهدم خواهد شد . (9)

پاسخ آیت الله نوری همدانی به نامه وزارت امورخارجه

آیت الله نوری همدانی در نامه ای خطاب به صادق قطب زاده وزیر امورخارجه انتقاداتی را مطرح کردند . در بخشی از این نامه آمده است : اینجانب جز سفر اخیر هر موقع که از اروپا یا دیگر کشورها برمی گشتم طرح های خود را به آن وزارتخانه تسلیم می نمودم سال گذشته پس از مسافرت اول خود به اروپا به وزارت خارجه آمده جزوه هایی به عنوان پیشنهاد که نتیجه دو ماه تلاش و حرکت و تماس مستقیم بود و یکی از آنها که در 24 ماده تنظیم شده و مربوط به دانشجویان بود و جزوه دیگری که در چندین ماده تنظیم نموده بودم و مربوط به سفارتخانه ها و کنسولگری ها بود و جزوه سوم مربوط به ایرانیان غیر دانشجو و مشکلات آنها بود به آقایان دکتر صادقی و دکتر خرازی ...تسلیم داشتم که مورد تمجید قرار گرفت و مسلما اگر به آنها امکان و فرصت داده می شد همه آن موارد را به مورد اجرا قرار می دادند .

وزارت خارجه مدعی شده بود که آیت الله نوری همدانی از زمانی که عازم اروپا شدند و از سفارتخانه ها بازدید کردند جز مصاحبه با مطبوعات گزارشی ارائه نکرده اند . آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از نامه خود تاکید کرده اند : دانشجویان ایرانی در ایتالیا از کاردار سفارت آنجا که شخصی به نام زاهدی و ظاهرا پسرعموی زاهدی معروف بود شکایات فراوانی داشتند ، به رغم تذکرات فراوان در این مورد وزارت امورخارجه ترتیب اثر نداد تا اینکه زاهدی نامبرده تعداد 101 پاسپورت و مقداری از اموال بیت المال را برداشته و به آمریکا فرار کرد .

ایشان در پاسخ به قطب زاده که گفته است « انصاف و مروت نیست همسر و دو فرزند امیر انتظام به عنوان یک متهم در پاریس آواره شوند و به این دلیل به آنها جا و مکان داده ایم» نوشت : ما هم می گوئیم بیائید به خاطر انصاف و مروت اسلامی این خواهر اسلامی را به ایران به میان خواهران و برادران اسلامی و به زیر چتر عطوفت حکومت اسلامی برگردانید و جلو تبلیغات سوء [با انتشار تصاویر بی حجاب همسر امیرانتظام] علیه ایران و اسلام را بگیرید و خانواده این متهم را طبق حکم اسلام اداره کنید . (10)

وابسته نظامی ایران در اسرائیل دستگیر شد

از سوی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران سرتیپ علی اصغر انتظامی یکی از وابستگان نظامی ایران در اسرائیل دستگیر شد . از منزل مسکونی نامبرده مدارک و اسناد و نیز مقادیر زیادی مشروبات ، جلیقه های ضد گلوله و کپسول های گاز اشک آور کشف شد .

نامبرده از سال 1348 به مدت 5 سال وابسته نظامی ایران در اسرائیل بوده و مدتی نیز مدیریت پروژه سیرجان را که به وسیله عوامل رژیم صهیونیستی در کشور پیاده می شد به عهده داشته است، در اجرای این پروژه میلیاردها تومان سوء‌استفاده شده است . وی پس از پیروزی انقلاب به مدت 8 ماه رئیس سازمان صنایع دفاع ملی بوده است ! (11)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ،20شهریور 1359 ، صفحه 15

2- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 2

3- مشروح مذاکرات مجلس ، 19 شهریور 1359

4- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 10

6- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 3

9- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 7 و 11

11- اطلاعات ، 18 شهریور 1359 ، صفحه 9

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول