اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

لزوم همکاری با سوریه در بیان هاشمی رفسنجانی

ملاقات هایی با مقامات چند کشور از جمله سوریه داشتم که محور همه این ملاقات ها این بود که با توجه به وضع منطقه باید همکاری نزدیکتری بین انقلاب اسلامی ایران و حرکتها و دولت ها و جریانات مترقی مسلمان عرب وجود داشته باشد.

لزوم همکاری با سوریه در بیان هاشمی رفسنجانی

رخدادهای12  شهریور 1359

چکیده:

  • بر اساس گزارش های رسیده نیروهای نظامی کشورمان در درگیری های 24 ساعت گذشته تنگ ترشابه با مزدوران بعثی یکی از تپه های استراتژیک مرزی را به تصرف در آورده اند .
  • اعضای گروهک کمونیستی پیکار در راه آزادی طبقه کارگر و نیز چریک های فدایی خلق به سوگ چهلمین روز اعدام تقی شهرام عضو سابق گروهک مجاهدین خلق [منافقین] نشستند .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی : در هفته ای که گذشت ملاقات هایی با مقامات چند کشور از جمله سوریه داشتم که محور همه این ملاقات ها این بود که با توجه به وضع منطقه باید همکاری نزدیکتری بین انقلاب اسلامی ایران و حرکتها و دولت ها و جریانات مترقی مسلمان عرب وجود داشته باشد .
  • صبح امروز در دو اطلاعیه جداگانه انجمن های دانشجویان مسلمان انگلیس و سوئد قطع رابطه خود را به تشکیلات سازمان مجاهدین خلق [منافقین] اعلام کردند .
تنگه ترشابه به تصرف نیروهای انقلاب درآمد

بر اساس گزارش های رسیده نیروهای نظامی کشورمان در درگیری های 24 ساعت گذشته تنگ ترشابه با مزدوران بعثی یکی از تپه های استراتژیک مرزی را به تصرف در آورده اند . در جریان عملیات تصرف این تپه مزدوران بعثی با دادن تلفات زیاد عقب نشینی کردند . (1) خبر دیگر از مناطق مرزی این که به دنبال درگیری های اخیر منطقه قصر شیرین از ساعت 10 صبح دیروز آرامش در این منطقه به طور نسبی برقرار شده است . قصر شیرین در ده روز گذشته شاهد شدیدترین تهاجم های رژیم بعث عراق بود . (2)

هاشمی رفسنجانی : رئیس جمهور و آقای رجایی نخست وزیر هر دو مسلمانند و هر دو علاقمند به انقلاب اسلامی هستند و هر دو می خواهند برای انقلاب و مردم کار بکنند ، از یک بینش مساوی و کاملا منسجم و مثل هم برخوردار نیستند یعنی صلاحیت ها و لیاقت ها در نظر هر یک از این آقایان مفهوم خاص خودش را دارد که تحقیقا هر دو هم می خواهند افراد صالح را انتخاب کنند و یقینا از هیچ طرف سوء نظری نیست .

عزاداری چریک های فدایی خلق برای عضو معدوم مجاهدین خلق

اعضای گروهک کمونیستی پیکار در راه آزادی طبقه کارگر و نیز چریک های فدایی خلق به سوگ چهلمین روز اعدام تقی شهرام عضو سابق گروهک مجاهدین خلق [منافقین] نشستند .شهرام 40 روز پیش به جرم شرکت در به شهادت رساندن تعدای از مبارزان علیه رژیم طاغوت از جمله شهیدان مجید شریف واقفی ، صمدیه لباف و ...در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و اعدام شد.

گروه کثیری از مردم شهر ری و روستاهای اطراف با شعارهایی چون مرگ بر پیکاری ، ساواکی دیروزی ، پیکاری امروزی ، اسلام پیروز است ، چپ و راست نابود است به عزاداری پیکاری ها و چریک های فدایی خلق برای عضو سابق و معدوم مجاهدین خلق واکنش نشان دادند . (3)

برای عادی شدن روابط ایران و آمریکا خیلی از مسائل باید حل شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : در هفته ای که گذشت ملاقات هایی با مقامات چند کشور از جمله سوریه داشتم که محور همه این ملاقات ها این بود که با توجه به وضع منطقه باید همکاری نزدیکتری بین انقلاب اسلامی ایران و حرکتها و دولت ها و جریانات مترقی مسلمان عرب وجود داشته باشد .

وی در مورد کابینه پیشنهادی نخست وزیر نیز گفت : روشن بود که نخست وزیری آقای رجایی برای  آقای بنی صدر یک چیز ایده آل نبود و ایشان با صراحت گفته بودند که من آقای رجایی را به دلیل اینکه در مجلس پایگاه دارد معرفی می کنم همان حالتی که در مورد شخص آقای رجایی بین ایشان و رپیس جمهور بود همان حالت در کابینه هم منعکس است .

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گروگان ها نیز اشاره کرده و گفت : مسئله گروگان گیری جرقه ای بود از مجموعه جریاناتی که بین ما و آمریکا است باید خیلی چیزها حل شود تا بتوان روابط عادی برقرار کرد .

رئیس مجلس ادامه داد : قانون اساسی به نخست وزیر حق پیشنهاد کردن داده است و به رئیس جمهور هم حق تصویب کردن و مجلس باید منتظر بماند که از بین تصمیمات این دو نفر چیزی به مجلس بیاید و وقتی به مجلس آمد نمایندگان تصمیم می گیرند .هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گروگان ها نیز اشاره کرده و گفت : مسئله گروگان گیری جرقه ای بود از مجموعه جریاناتی که بین ما و آمریکا است باید خیلی چیزها حل شود تا بتوان روابط عادی برقرار کرد . (4)

بنی صدر سوء نیت ندارد

هاشمی رفسنجانی همچنین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت : رئیس جمهور و آقای رجایی نخست وزیر هر دو مسلمانند و هر دو علاقمند به انقلاب اسلامی هستند و هر دو می خواهند برای انقلاب و مردم کار بکنند ، از یک بینش مساوی و کاملا منسجم و مثل هم برخوردار نیستند یعنی صلاحیت ها و لیاقت ها در نظر هر یک از این آقایان مفهوم خاص خودش را دارد که تحقیقا هر دو هم می خواهند افراد صالح را انتخاب کنند و یقینا از هیچ طرف سوء نظری نیست .

وی ادامه داد : آقای بنی صدر با صراحت گفته اند که آقای رجایی را نخست وزیر صالح نمی دانند آقای رجایی هم با صراحت گفته اند که من از لحاظ فکری و بینش با آقای بنی صدر اختلافاتی دارم . (5)

قطع رابطه دو سازمان با مجاهدین خلق

صبح امروز در دو اطلاعیه جداگانه انجمن های دانشجویان مسلمان انگلیس و سوئد قطع رابطه خود را به تشکیلات سازمان مجاهدین خلق [منافقین] اعلام کردند . (6)

پی نوشت:

کیهان  12 شهریور 1359 صفحه 2

اطلاعات ، 12 شهریور 1359 ، صفحه 2

جمهوری اسلامی ، 12 شهریور 1359 ، صفحه 2

جمهوری اسلامی ، 12 شهریور 1359 ، صفحه صفحه 10

جمهوری اسلامی ، 12 شهریور 1359 ، صفحه 10

اطلاعات ، 12 شهریور 1359، صفحه 15

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول