اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بیانیه عجیب شورای امنیت بعد از تجاوز عراق

شورای امنیت امروز اولین بیانیه خود را صادر کرد . این شورا در اولین بیانیه خود ضمن جانبداری از عراق از طرفین تخاصم خواست از استفاده هر چه بیشتر از زور خودداری کنند و پیشنهاد صحیح میانجیگری و مصالحه را بپذیرند.

بیانیه عجیب شورای امنیت بعد از تجاوز عراق

رخدادهای 1 مهر 1359

چکیده

  • نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حملات هوایی روز گذشته عراق با 140 فروند هواپیما تاسیسات فنی و نظامی آن کشور را در هم کوبید .
  • سخنگوی هواپیمایی ملی ایران هما نیز امروز اعلام کرد که کلیه پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه مهر آباد قطع شده است .
  • شورای امنیت امروز اولین بیانیه خود را صادر کرد . این شورا در اولین بیانیه خود ضمن جانبداری از عراق از طرفین تخاصم خواست «از استفاده هر چه بیشتر از زور خودداری کنند و پیشنهاد صحیح میانجیگری و مصالحه را بپذیرند»
  • حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام در ارتش و عضو شورای عالی دفاع :نیروی هوایی از صبح امروز حدود 15 مرکز مهم نظامی در عراق را هدف قرار داد و آن‌ها را درهم کوبیده است ، هواپیما‌ها تقریباً همگی به سلامت بازگشته‌اند و به گفته صاحب نظران این چیزی شبیه معجزه است.
  • ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه شماره 17 خود کلیه مرزهای آبی نزدیک سواحل ایران را منطقه جنگی اعلام کرد .
  • ضیایی معاون سیاسی استانداری ایلام :خلبان یکی از هواپیماهای میگ عراقی که به وسیله نیروهای مدافع انقلاب اسلامی ایران در قصر شیرین سرنگون شد اسرائیلی بوده است .
  • دکتر سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور: در این حملات از نظر نظامی چیزی عاید عراق نشده است و در عوض بسیاری از چیزها را از دست داده است.
  • آیت الله مرعشی نجفی آیت الله گلپایگانی از مراجع عظام تقلید طی پیام های جداگانه ای خطاب به ملت مسلمان عراق ایشان را نسبت به جنایات صدام مسئول دانستند
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی : در مجموع جهات باید گفت که ما بعد از گروگان گیری هم از لحاظ اقتصادی سود برده ایم و هم سیاسی .

140 جنگنده ایرانی پاسخ تجاوز دیروز صدام را دادند

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه شماره 26 خود اعلام کرد که خلبانان شجاع نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند هدف های پیش بینی شده ای را در قلب خاک عراق در هم بکوبند .در این اطلاعیه آمده است : خلبانان فداکار و شجاع و با ایمان ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساعت 5 بامداد امروز هدف های نظامی خود را در قلب کشور عراق دلیرانه در هم کوبیدند و خسارات جبران ناپذیری به دشمن کافر وارد آوردند .  (1)

درگیری شدید در نوار مرزی

خبر دیگر این که طبق گزارش رسیده از دیشب تا صبح امروز درگیری شدیدی در نوار مرزی میان نیروهای مدافع انقلاب اسلامی ایران و مزدوران رژیم بعث عراق در جریان است .مردم خرمشهر از دیشب تا صبح امروز در خیابان ها بوده و آمادگی خود را برای دفاع از انقلاب در مقابل یورش های وحشیانه بعثی ها اعلام کردند . همچنین گزارش رسید امروز مراسم راهپیمایی روز اول مهر در آبادان و خرمشهر لغو گردید و مدارس این دو شهر تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد . (2)

اولین بیانیه شورای امنیت بعد از تجاوز عراق هیچ خاصیتی نداشت و علت اصلی این بود که عراق سرگرم کار تجاوز خویش بود و جمهوری اسلامی ایران ضمن درگیری بسیار با مسایل داخلی به ویژه ضد انقلاب، مترصد فراهم آوردن ابتدایی ترین امکانات برای دفاع از کشور و انقلاب نوپای اسلامی خود بود.

سخنگوی هواپیمایی ملی ایران هما نیز امروز اعلام کرد که کلیه پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه مهر آباد قطع شده است . (3)

اولین بیانیه شورای امنیت

در بعد بین المللی نیز شورای امنیت امروز اولین بیانیه خود را صادر کرد . این شورا در اولین بیانیه خود ضمن جانبداری از عراق از طرفین تخاصم خواست «از استفاده هر چه بیشتر از زور خودداری کنند و پیشنهاد صحیح میانجیگری و مصالحه را بپذیرند»(4)

گزارش آیت الله خامنه ای از عملیات 140 جنگنده ایرانی

حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام در ارتش و عضو شورای عالی دفاع در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ، ضمن ارائه گزارشی از عملیات موفقیت آمیز 140 جنگنده ایرانی در بمباران مواضع نظامی رژیم بعث عراق اظهار داشتند  :  سه فروند میگ عراقی سرنگون شده است. ایشان تاکید کردند : در ساعت شش صبح چند میگ عراقی به ناوهای ایران در نزدیکی خارک حمله کردند و ظاهراً می‌خواستند «خارک» را هدف قرار دهند، ولی بر اثر پدافند هوایی نیروهای جمهوری اسلامی یک فروند سرنگون و بقیه نیز گریختند. فروند دوم در ساعت هفت صبح سرنگون شد.

بمباران 15 مرکز مهم نظامی در عراق / بازگشت سالم اکثریت هواپیما ها

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند : نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز در حدود 15 مرکز مهم نظامی در عراق را هدف قرار داد و آن‌ها را درهم کوبیده است که یکی از این مراکز جنوب بغداد و مرکز دیگر شهر موصل است ، تعداد هواپیماهایی که از ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کرده‌اند، 140 فروند است. هواپیما‌ها تقریباً همگی به سلامت بازگشته‌اند و از چند فروند اطلاعی در دست نبود. و به گفته صاحب نظران این چیزی شبیه معجزه است. یعنی از 140 فروند هواپیمایی که پرواز می‌کنند ده درصد احتمال بازنگشتن آن‌ها کاملاً منطقی است، در حالی که تا آنجا که من اطلاع دارم فقط از دو فروند خبری نبود و بقیه به پایگاه دزفول بازگشتند ولی چون این پایگاه کوبیده شده بود نتوانستند در آنجا بنشینند و به جاهای دیگر رفته و نشسته‌اند.

سرنگونی 10 فروند میگ عراقی

ایشان ادامه دادند : از ساعت یک بعدازظهر دیروز که حملات هوایی عراق شروع شد تا ساعت دوازده و یک بعد از نیمه‌شب تعداد میگ‌های سرنگون شده ده فروند بوده است و در این مدت یک فروند فانتوم ما آسیب دیده و بازنگشت که آن هم بر اثر برخورد و تصادف بود، به واسطه آتش توپخانه عراق، و بقیه هواپیماهای ما نیز پس از کوبیدن مواضع نظامی عراقی به سلامت به ایران بازگشتند.(5)

خلبان جنگنده ساقط شده اسرائیلی بود

ضیایی معاون سیاسی استانداری ایلام با اعلام این خبر گفت : پس از سقوط میگ عراقی بررسی های صورت گرفته نشان داد که خلبان هواپیمای ساقط شده اسرائیلی بوده است . وی یادآور شد که طبق گزارش منابع موثق و آگاه این سوی مرز عده زیادی از افسران آمریکایی ، اسرائیلی و مصری فرماندهی عملیات ارتش مزدور عراق را به دست دارند . (6) صبح امروز از شهر کرد نیز گزارش رسید که یکی از خلبانان هواپیماهای متجاوز  عراقی که در حمله دیروز به شهر کرد اسیر شده است مصری است .

تلاش برای یافتن 5 خلبان دیگر که دیروز در اطراف شهر کرد به وسیله چتر نجات فرود آمده و سپس در کوه ها پنهان شده اند ادامه دارد . (7)

 

هاشمی در مورد صدور انقلاب  گفت : هیچ وقت نظر امام یا دیگران که اظهار کرده اند این نبوده است که ما با جنگ و دعوا می خواهیم انقلابمان را صادر کنیم انقلاب ما یک انقلاب فکری و مکتبی است و ما باید فکر و مکتبمان را تبلیغ کنیم و از این که فکر ما داخل یک کشور دیگری ایجاد مزاحمت کند برای آن دولت ابایی نداریم .

یادداشت دولت آمریکا و سخنان سفیر روسیه در اولین روز جنگ

دکتر سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور : حملات زمینی عراق از دیروز شدت گرفته و امروز نیز در نقاط تازه ای به حمله پرداخته است . در این حملات از نظر نظامی چیزی عاید عراق نشده است و در عوض بسیاری از چیزها را از دست داده است از جمله نیروی هوایی عراق کارایی نظامی خود را به طور قطع از دست داده است و اگر دولت های وابسته به او کمک نرسانند به تنهایی قادر نخواهد بود به جنگ تجاوزکارانه خود ادامه دهد .

بنی صدر ادامه داد : امروز یادداشتی از آمریکا برای من آورده اند و در ملاقاتی که با سفیر روسیه داشته ام هر دو بهانه آورده اند که خود را بری از این تجاوز نشان دهند و مدعی بودند هیچ گونه کمکی به متجاوز نکرده اند و به هیچ وجه دستشان در کار نیست و مطابق بیان سفیر روسیه آن دولت به دولت عراق گفته است که با این حرکت تجاوزکارانه موافق نیست .

از یک ماه و نیم پیش در جریان بودیم

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به خبرنگار رویترز که پرسید چگونه هواپیماهای عراقی بدون شناسایی وارد حریم هوایی ایران شده اند گفت :‌آن چه مهم است این است که ما چگونه عمل کردیم که این حمله ناکام شد در این حمله دو هواپیمای غیرنظامی از بین رفت علت اصلی ناکامی این حمله این بود که از یک ماه و نیم پیش به طور روزمره در جریان این توطئه گسترده قرار داشته ایم .

واکنش بنی صدر به سخنان کارتر ؛ رئیس جمهور آمریکا دروغ می گوید

یکی از خبرنگاران از بنی صدر پرسید کارتر گفته است که آغاز جنگ ایران و عراق به آزادی گروگان های آمریکایی کمک خواهد کرد نظر شما چیست ؟ رئیس جمهور پاسخ داد : این سخن با یادداشتی که امروز بعد از ظهر به من داده اند نمی خواند و معلوم می شود که حرف کارتر دروغ است .

ما نمی خواهیم از این قوانین بین المللی تبعیت کنیم

وی در مورد تبعیت ایران از قوانین بین المللی مد نظر آمریکا نیز اظهار داشت : ما این گونه رعایت قوانین بین المللی را که خلاصه بشود در توسری خوردن البته نمی پذیریم و خوشوقتیم که هیچ وقت تن به این گونه قوانین بین المللی نمی دهیم نه در رژیم شاه به این قوانین بین المللی که عبارت از شکنجه های آن رژیم بود تن می دادیم و نه اکنون تن می دهیم که عبارت است از گلوله های تانک و توپ و خمپاره و ...

دلیلی برای میانجیگری نمی بینیم

بنی صدر در مورد میانجیگری نیز گفت : در شرایطی که الان برای ما فراهم آورده اند ما دلیلی نمی بینیم برای اینکه با یک متجاوزی از طریق میانجی صحبت کنیم ترجیح می دهیم که فعلا با زبان خود او با او حرف بزنیم .

بنی صدر در ادامه به دیدار امروز خود با سفیر روسیه اشاره مجددی کرده و گفت : امروز به سفیر روسیه گفتم کمک به این دولت متجاوز از نظر ما یک دشمنی است که فراموش کردنش برای نسل امروز ممکن نیست و ما برخوردمان با این دشمنان معلوم است امیدوارم دولت هایی که نماینده این دولت متجاوز را می پذیرند اخطار ما را جدی تلقی کنند . (8)

پیام آیت الله مرعشی به ملت مسلمان عراق

آیت الله مرعشی نجفی از مراجع عظام تقلید در رابطه با حملات گسترده رژیم بعث عراق به مرزهای ایران پیامی خطاب به ملت مسلمان عراق صادر و تاکید کردند : مزدوران بعثی به تحریک دشمنان انقلاب اسلامی ما را به جنگ های تحمیلی وا می دارند روزی در استان زرخیز خوزستان با فرستادگان اجیر شده بمب گذاری کرده و روز دیگر استان کردستان ما را با مهاجمان خود فروخته روبرو می سازند و سرانجام پس از یاس و عدم موفقیت این گونه برخوردها را به وجود می آورند غافل از اینکه هوشیاری ملت ما هر توطئه ای را در نطفه خفه خواهد کرد .

آیت الله مرعشی نجفی ادامه دادند : ای ملت مسلمان و هم کیش عراق چگونه اید که دم فرو بسته اید و نظاره گر جنایت های پی در پی حکومت جبار عراق می باشید به پا خیزید و دوشادوش برادران مسلمان و متعهد ارتش خود از کیان مذهب دفاع کنید .(9)

 

بنی صدر  : امروز یادداشتی از آمریکا برای من آورده اند و در ملاقاتی که با سفیر روسیه داشته ام هر دو بهانه آورده اند که خود را بری از این تجاوز نشان دهند و مدعی بودند هیچ گونه کمکی به متجاوز نکرده اند و به هیچ وجه دستشان در کار نیست و مطابق بیان سفیر روسیه آن دولت به دولت عراق گفته است که با این حرکت تجاوزکارانه موافق نیست .

آیت الله گلپایگانی : ملت عراق صدام را ساقط نکند آینده تیره ای در انتظارش است

آیت الله گلپایگانی نیز در پیامی خطاب به ملت مسلمان عراق تاکید کردند : ارتش و ملت مسلمان عراق به هوش باشید که در آزمایش سختی قرار گرفته و مسئولیت بزرگی بر عهده شما است اگر قیام نکنیدو این جبار را به سزای مخالفتش با اسلام نرسانید آینده عراق تیره تر از آن است که تصور کنید . این شمائید که باید ثابت کنید که امت میشل عفلق نصرانی نیستید و امت محمد (ص) و پیرو احکام قرآنید .  (10)

هاشمی : حمله عراق بخشی از توطئه آمریکا است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود حملات عراق را بخشی از توطئه آمریکا دانست . وی در مورد تاثیر حمله عراق بر سرنوشت گروگان های آمریکایی گفت : البته بی تاثیر هم نیست چرا که ما حرکات عراق را در مرز جدای از توطئه های آمریکا نمی دانیم .

ابایی نداریم فکر ما داخل یک کشور ایجاد مزاحمت کند

هاشمی در مورد صدور انقلاب نیز گفت : هیچ وقت نظر امام یا دیگران که اظهار کرده اند این نبوده است که ما با جنگ و دعوا می خواهیم انقلابمان را صادر کنیم انقلاب ما یک انقلاب فکری و مکتبی است و ما باید فکر و مکتبمان را تبلیغ کنیم و از این که فکر ما داخل یک کشور دیگری ایجاد مزاحمت کند برای آن دولت ابایی نداریم .

روابط ما با انگلیس خیلی تلخ است

هاشمی در مورد روابط ایران و انگلیس نیز گفت : روابط ما الان خیلی تلخ است و ما اقدامات ظالمانه انگلیس را در مورد دانشجویان مان بی جواب نخواهیم گذاشت و اگر جبران نکنند ما اقدام مناسب را انجام خواهیم داد . (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 1 مهر 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 1 مهر 1359 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 1 مهر 1359 ، صفحه 2

4- طاهرخانی ، رضا ، روزنگار جامع ایران پس از انقلاب اسلامی ، صفحه103 ، دبیرکل سازمان ملل بر اساس مادۀ 99 منشور روز اول مهر 1359 یعنی یک روز پس از آغاز جنگ تمام عیار  از شورای امنیت خواست که با توجه به خطر محتمل افزایش مخاصمه میان دو کشور برای صلح و امنیت جهانی فوراً تشکیل جلسه دهد،  با این درخواست  شورای امنیت تشکیل جلسه داد و اولین موضع گیری خود را در قبال جنگ تحمیلی اعلام کرد. نتیجۀ جلسۀ شورای امنیت، بیانیۀ شورا بود این برخورد با توجه به ماهیت تجاوز علنی عراق از سوی شورای امنیت، یک برخورد ضعیف بود.

این بیانیه هیچ خاصیتی نداشت و علت اصلی این بود که عراق سرگرم کار تجاوز خویش بود و جمهوری اسلامی ایران ضمن درگیری بسیار با مسایل داخلی به ویژه ضد انقلاب، مترصد فراهم آوردن ابتدایی ترین امکانات برای دفاع از کشور و انقلاب نوپای اسلامی خود بود.

5- مشروح مذاکرات مجلس ، 1 مهر 1359

6- اطلاعات ، 1 مهر 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 1 مهر 1359 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 2 مهر 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 2 مهر 1359 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 2 مهر 1359 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 1 مهر 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول