اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس خبر داد

عضویت 40 هزار داوطلب در جمعیت هلال احمر فارس

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس گفت: این جمعیت در حال حاضر 40 هزار عضو داوطلب، بیش از 5 هزار عضو امدادگر و نجاتگر و حدود 95 هزار عضو جوان دارد.

عضویت 40 هزار داوطلب در جمعیت هلال احمر فارس

محمدرضا ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جمعیت هلال احمر استان فارس وظایف خود را با ارائه آموزش‌های امدادی به امدادگران داوطلب برای اعزام به جبهه‌ها دنبال و در دوران فعالیت‌های خود نام 32 شهید امدادگر را ثبت کرد.

وی گفت: سابقه جمعیت هلال احمر استان فارس به سال 1310 برمی‌گردد، زمانی که یک پزشک جوان و تحصیل کرده اروپا با پیگیری مجدانه و ارتباط مستمر با مسئولان بلندپایه کشور، هسته مرکزی شیر و خورشید سرخ را در شیراز با تاسیس یک پرورشگاه ایجاد کرد.

ابراهیمی با اشاره به سوابق این جمعیت در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در ایران اذعان داشت: در سال 1314 بهره‌برداری کامل از ساختمان پرورشگاه و نگهداری عده‌ای از کودکان مستمند و بی‌سرپرست و در سال 1322 احداث ساختمان جدید پرورشگاه توسط باقر بهبهانی و استفاده از ساختمان قبلی به عنوان زایشگاه شیر و خورشید را شاهد بودیم.

این مسئول ادامه داد: در سال 1325 بهره‌برداری از آسایشگاه معلولان در ساختمان و محوطه باغ سرهنگی شیراز، در سال 1326 تبدیل پرورشگاه به شیرخوارگاه و آغاز فعالیت اندرزگاه، در سال 1330 آغاز فعالیت دکتر شهابی (چشم پزشک) به عنوان مدیرعامل جمعیت شیروخورشید سرخ شیراز را شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه ابراز داشت: همچنین در سال 1333 انتخاب دکتر مشیری به عنوان مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ شیراز، در سال 1335 راه‌اندازی بهبودستان کودکان و تاسیس آزمایشگاه، داروخانه، بانک خون و درمانگاه تخت جمشید جمعیت شیر و خورشید سرخ شیراز و در سال‌های 1335 تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تصدی مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ شیراز توسط سید محمدکاظم دستغیب دادستان وقت استان فارس، احمد سجادی کارمند عالی‌رتبه و بازنشسته وزارت دارایی، دکتر محمد فرپور را شاهد بودیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، جمعیت هلال احمر استان فارس وظایف خود را با ارائه آموزش‌های امدادی به امدادگران داوطلب برای اعزام به جبهه‌ها دنبال و در دوران فعالیت‌های خود نام 32 شهید امدادگر را ثبت کرد.

ابراهیمی افزود: راه‌اندازی اردوگاه‌های اسکان آوارگان و نیز ایفای نقش رابط بین اسرای ایرانی در بند عراق و خانواده‌هایشان در استان فارس از دیگر فعالیت‌های این جمعیت در طول هشت سال دفاع مقدس بود.

وی همچنین با بیان اینکه این جمعیت در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های عمرانی، ترابری، تخصصی و تجهیزاتی دست یافت، گفت: راه‌اندازی یکی از داروخانه‌های معتبر در استان فارس، افتتاح مرکز جامع توانبخشی، نوسازی ناوگان امدادی، راه‌اندازی اتاق مدیریت بحران، افزایش تعداد پایگاه‌های امداد و نجات بین‌شهری و امداد کوهستان، افتتاح پایگاه هوایی در فرودگاه شهید دستغیب شیراز،‌ راه‌اندازی دو مرکز آموزش علمی کاربردی جمعیت هلال احمر در شهرستان‌های شیراز و لارستان و ... از اهم فعالیت‌های سال‌های اخیر این جمعیت بوده است.

به گفته وی جمعیت هلال احمر استان فارس هم‌اکنون با دارا بودن 26 شعبه شهرستانی، 22 پایگاه ثابت امداد و نجات بین‌شهری، هفت پایگاه امداد و نجات کوهستان، 22 انبار امدادی، یک پایگاه امداد هوایی، بیش از 500 خانه داوطلب، 27 مرکز امور جوانان، یک‌هزار و 256 کانون دانش‌آموزی، 90 کانون دانشجویی، 80 کانون آزاد جوانان، 35 کانون طلاب، 80 کانون روستایی،‌ 26 کانون پیشاهنگی و 173 کانون غنچه‌های هلال جزء استان‌های درجه یک جمعیت هلال احمر کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس با بیان اینکه، این جمعیت هم‌اکنون 40 هزار عضو داوطلب، بیش از 5 هزار عضو امدادگر و نجاتگر و حدود 95 هزار عضو جوان دارد، تصریح کرد: توانایی‌های این جمعیت در سطح کشور از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به سوابق ارزنده مدیران عامل این جمعیت در دوران بعد از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امامی، کسراییان، انتظام، فردوس عالی، درویش زاده، پرهام، غیثی، گلریز خاتمی، پورطلوعی، جاویدنیا، هاشمی، همتی و صفرزادگان و مصلی نژاد از جمله مدیران پرتلاش جمعیت هلال احمر فارس بودند که خدمات آنان فراموش نشدنی است.

بهترین راهکار برای استفاده بهینه از نظرات

وی در این زمینه افزود: برای تحقق این امر، در سال جاری سامانه مشورتی جمعیت هلال احمر استان فارس را فعال کرده‌ایم که جلسات شورای معاونان، گردهمایی‌های روسای شعب و مدیران ستادی، نشست‌های اعضای هیئت مدیره و سلسله همایش‌های تخصصی کارشناسان معاونت‌های امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، درمان و توانبخشی، منابع انسانی و پشتیبانی، خزانه‌داری و سایر حوزه‌های ستادی در مجموع بخش‌های مختلف این سامانه مشورتی را تشکیل می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: ساز و کار استفاده از نظرات و پیشنهادات در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های سازمانی نیز در حال طراحی است و امیدواریم با فعال‌تر شدن این سامانه، فاصله دستورات و برنامه‌های سازمانی در جمعیت هلال احمر کاهش یابد و در نتیجه سرعت و چابکی سیستم در اقدامات و اجرای برنامه‌ها افزایش پیدا کند.

ارائه برنامه برای گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی

ابراهیمی گفت: آموزش یک وظیفه فرابخشی است و یکی از ابتکاراتی که در جمعیت هلال احمر فارس صورت گرفته، راه‌اندازی شورای آموزشی متشکل از معاونان جوانان، داوطلبان و امداد و نجات این جمعیت و سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جمعیت هلال احمر شیراز بوده و حضور معاونت‌ها در این شورا نشان دهنده اهمیت ویژه مقوله آموزش در هلال احمر است.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که در همین راستا انجام دادیم، برگزاری دوره‌های بازآموزی برای 180 نفر از مربیان آموزش‌های عمومی امداد و کمک‌های اولیه در جمعیت هلال احمر فارس در شهریور ماه امسال بود که در این دوره‌ها،‌ مربیان تمام شعب جمعیت هلال احمر فارس با مباحثی مانند روش تدریس، مسمومیت و فوریت‌های قلبی،‌ شیوه حمل مصدوم، ‌ارزیابی مصدوم و CPR، آتل و بانداژ، روش برخورد با مصدوم،‌ سوختگی‌ها،‌ زخم و خونریزی و شوک به صورت نظری و عملی آشنا شدند و دانش امدادی خود در این زمینه‌ها را ارتقاء و یکسان‌سازی کردند.

ابراهیمی ادامه داد: جدا از بحث آموزش اعضا،‌ برگزاری نشست‌های علمی ماهانه برای کارکنان با موضوعات از پیش معرفی شده و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه تحصیل کارکنان از دیگر اقداماتی بوده که در زمینه آموزش ضمن خدمت بدنه کارمندی در طول این سه سال صورت پذیرفته است.

تاثیر مبانی آموزشی آموزش برفعالیت‌های تخصصی

وی در این مورد گفت: در سه سال گذشته علاوه بر چند هزار دوره آموزش 35 ساعته امداد و کمک‌های اولیه،‌ 105 دوره آموزش عمومی امداد، 96 دوره آموزش عمومی نجات، چهار دوره آموزش اقدامات پیش بیمارستانی، 20 دوره آموزش تخصصی نجات در جاده، سه دوره آموزش کوهپیمایی، سه دوره آموزش پزشکی کوهستان، 99 دوره بازآموزی جاده، 29 دوره بازآموزی امداد و 27 دوره بازآموزی نجات در سال‌های 90 و 91 برگزار کردیم.

وی افزود: در نیمه نخست سال جاری نیز 54 دوره حمایت‌های روانی در بلایا،‌ یک دوره تربیت مربی اسکان اضطراری، سه دوره آموزشی امداد جاده،‌ دو دوره امداد و نجات در سیلاب و آب‌های خروشان، هفت دوره پیش بیمارستانی و یک دوره آموزشی امداد کوهستان در زمینه آموزش‌های تخصصی امداد و نجات در فارس برگزار شده است.

صدور مجوز تأسیس 2 مرکز آموزش علمی کاربردی

به گفته وی، این دو مرکز هم‌اکنون در شهرستان‌های شیراز و لارستان فعال است و در سال جاری نیز‌ نشست تخصصی مسئولان و کارشناسان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جمعیت هلال احمر شهرستان‌های شیراز و لار برگزار شد که در این نشست نتایج مباحث، تبادل نظرها و مذاکرات پنج ساعته کارشناسان و مسئولان این مراکز با مدیران ستادی جمعیت هلال احمر استان فارس در قالب کار گروه‌های تخصصی، برای تایید و تصویب نهایی به اطلاع من به عنوان مدیرعامل رسانده شد.

ابراهیمی در ادامه ابراز داشت: به نظر می‌رسد ایجاد رشته‌های مرتبط با اهداف و مأموریت‌های جمعیت هلال احمر اعم از اهداف امدادی، مدیریتی، مددکاری اجتماعی به ویژه در زمینه‌های مربوط به حوادث و سوانح موجب تربیت نیروهای انسانی کارآمد و دانش‌بنیان شده است که این مهم در آینده علاوه بر تأمین اهداف علمی و پژوهشی جمعیت هلال احمر، نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز این جمعیت در حوزه‌های مختلف را نیز تأمین می‌کند.

وی افزود: البته تا زمانی که این دو مرکز به یک تعادل نسبی در زمینه درآمدی و هزینه‌های جاری برسند و بتوانند از عهده هزینه‌های خود برآیند، پشتیبانی‌های لازم از لحاظ توسعه کمی و کیفی و تأمین اعتبار هزینه‌های ضروری آنها صورت می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در این جلسه‌، مقرر شد نیروی انسانی مورد نیاز مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جمعیت هلال احمر لار تأمین شود و اعتبار لازم برای تکمیل امور عمرانی این مرکز تأمین و تخصیص یابد، ادامه داد: برگزاری نشست‌های علمی در مرکز دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر شیراز به صورت منطقه‌ای، تشکیل کمیته حجاب و عفاف در راستای فعالیت‌های فرهنگی در محیط دانشجویی، تشکیل بسیج اساتید، افتتاح و راه‌اندازی کانون دانشجویی هلال احمر، تشکیل کمیته پژوهشی دانشجویی و انجام طرح‌های پژوهشی از محل اعتبارات درآمدی دانشگاه از جمله محورهای مهمی بود که در این جلسه برای هر دو مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر شیراز و لار به تصویب حاضران رسید.

وی افزود: امیدواریم بعضی از کلاس‌های آموزشی در آینده‌ای نزدیک به منظور استفاده بهینه و کم‌هزینه از اساتید مجرب و امکانات آموزشی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود.

مشارکت اعضای جوان و داوطلب هلال احمر فارس

ابراهیمی اظهار داشت: طرح‌های راهنمایی مسافران و امداد و نجات نوروزی، فرشتگان رحمت، همای رحمت، سفره‌های مهربانی، سحاب، ارمغان مهر، سایبان امید، کاروان‌های نیکوکاری، کاروان‌های کرامت و سلامت، اردوهای جهادی، و کارورزی امدادی جوانان مهمترین طرح‌ها و برنامه‌هایی بوده است که اعضای جوان و داوطلب جمعیت هلال احمر فارس اجرا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال 132 عضو جوان دوره کارورزی امدادی خود را در 12 پایگاه امداد و نجات بین‌شهری هلال احمر فارس در تابستان امسال گذراندند و بیش از 7 هزار مسافر در شهریور ماه گذشته از خدمات امدادی و بشردوستانه طرح سحاب در شهرستان‌های شیراز، مرودشت، سپیدان، کازرون و فسا بهره‌مند شدند و همچنین در ماه رمضان امسال بیش از 20 هزار سبد غذایی بین نیازمندان در طرح همای رحمت توزیع و 228 سفره مهربانی در 132 شهر و 95 روستای استان فارس برای اطعام مستمندان برپا شد.

مشکلات پیش‌روی این جمعیت در فارس

مدیرعامل هلال احمر فارس گفت: اقلیم جغرافیایی، تنوع آب و هوایی، وسعت و گستردگی فارس و پراکندگی شهرستان‌ها جزء مواردی است که نگاه ویژه‌ای را به این استان در زمینه مدیریت بحران طلب می‌کند و ما در جمعیت هلال احمر فارس به ست‌های تخصصی امداد و نجات بیشتری در زمینه‌های مختلف جاده، کوهستان، آوار و سیلاب نیازمندیم.

وی افزود: در عین حال اختصاص تجهیزات و امکانات امدادی به این جمعیت در طول چند سال گذشته،‌ هنوز نیاز این استان به این موارد به طور کامل برطرف نشده و همچنین برای امدادرسانی به موارد آتش‌سوزی‌ها، غرق شدگی‌ها و غیره با توجه به انتظار مدیریت بحران استان از هلال احمر،‌ نیازمند تجهیزات تخصصی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه هرچند هلال احمر در بعضی موارد وظیفه ذاتی ندارد اما مجموعه مدیریت بحران استان، انتظاراتی از هلال احمر در این رابطه دارد، افزود: نیاز هلال احمر فارس به تأمین نیروهای خدماتی، راننده و نگهبان و رده‌های عملیاتی امدادی در زمان وقوع حوادث از دیگر نیازهای مبرم این جمعیت است که امیدواریم با نگاه حمایتی جمعیت مرکز بتوانیم این نیروها را در اسرع وقت جذب و به کارگیری کنیم.

وی همچنین ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات ما عدم پوشش کامل ارتباطات رادیویی در سطح این استان به ویژه در زمان وقوع حوادث بوده که این امر با توجه به گستردگی و حادثه‌خیزی فارس در اولویت مهمی قرار دارد و ایجاد پوشش لازم برای ارتباطات رادیویی کامل در این استان نیازمند تأمین اعتبار مناسب از سوی جمعیت مرکز است.

ظرفیت‌های فارس برای تأمین اهداف ملی جمعیت هلال احمر

وی اذعان داشت: فارس و به ویژه شهرستان شیراز همواره به عنوان یک قطب علمی مهم در کشور مطرح بوده است و در حال حاضر با توجه به وجود دو مرکز آموزش علمی کاربردی جمعیت هلال احمر در این استان،‌ این آمادگی را داریم که نسبت به گسترش رشته‌های کارشناسی مرتبط با امداد و نجات و تأسیس و راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد در این زمینه اقدام کنیم و در صورتی که تهران مجوز لازم را در این راستا به فارس اختصاص دهد، اقدام عاجل صورت می‌پذیرد.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین فارس به عنوان یکی از استان‌های مهم و معین جنوب کشور می‌تواند مرکز ارائه آموزش‌های بین‌المللی و کلاسیک امداد و نجات باشد.

وی افزود: تأسیس و ایجاد پایگاه منطقه‌ای امداد و نجات جنوب کشور در جهرم و در محل فعلی اردوگاه معاودین عراقی و نیز راه‌اندازی انبار منطقه‌ای امداد و نجات در لارستان به شرط همکاری و همراهی گمرک در تخلیه ملک هلال احمر از دیگر ظرفیت‌های فارس برای تحقق اهداف ملی جمعیت هلال احمر است.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول