اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چگونه از بلایای زلزله در امان بمانیم

کمیته بحران بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، نکاتی را پیرامون آشنایی با بحران‌های قبل، حین و پس از زلزله ارائه کرده است.

چگونه از بلایای زلزله در امان بمانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، به نقل از سایت بهداشت و درمان صنعت نفت این شهرستان، در آستانه هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی که از 20 تا 27 مهر ماه است، کمیته بحران بهداشت و درمان نفت گچساران در راستای آشنایی با بحران‌های قبل، حین و پس از زلزله و امدادگری اولیه در خانواده‌ها، نکاتی را یادآور می‌شود:

ایمن‌سازی دکوراسیون و لوازم خانگی و لوازم داخلی منزل:

در صور‌تی‌که منزل شما در برابر زلزله دوام بیاورد، ممکن است لوازم و دکوراسیون منزل سبب صدمه به اعضای خانواده شما گردد؛ پس ایمن‌سازی در داخل منزل را به همان اندازه ساخت جدی بگیرید.

از آنجا که ممکن است نیروهای امدادرسان تا 72 ساعت پس از وقوع زلزله نتوانند کمک‌های اولیه را ارائه دهند؛ جراحاتی که در صورت پایدار بودن لوازم خانه هرگز بوجود نمی‌آیند. جراحت‌های سطحی و کم اهمیت، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

در همین راستا تعدادی از نکات مهم و دارای اولویت که باید مد نظر قرار بگیرند به قرار زیر است:

1. تمام تابلوها را به دیوار مهار کنید و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خودداری کنید.

2. کتابخانه، کمد لباس، ساعت دیواری، کامپیوتر و هر چیزی را که سقوط آن سبب صدمه‌زدن به کودکانتان می‌شود را مهار کنید و از مکان خواب آنان دور کنید.

3. تختخواب را در کنار پنجره‌ها به ویژه پنجره‌های بدون پرده‌های ضخیم قرار ندهید؛ سعی کنید به وسیله چسباندن ضربدری نوار چسب پهن و شفاف از خطر پراکنده شدن شیشه‌ها در سطح خانه پیشگیری کنید؛ زیرا شیشه‌های شکسته شده می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را هنگام خروج سریع از منزل به شما و خانواده وارد کند (در حالی‌ که ممکن است برق رفته و همه جا تاریک باشد)؛ فراموش نکنید که بسیاری از مشکلات زلزله با پایان یافتن حرکت زمین، تازه آغاز می‌شود.

4. راهروها و راه‌های خروجی را به دقت بررسی کنید و وسایلی را که در زمان وقوع زلزله راه‌ها را مسدود می‌کند به جای دیگری منتقل کنید(مثل میز آرایش خانم‌ها).

5. نحوه قطع جریان‌های اصلی آب، برق، شوفاژ و گاز را به اعضای خانواده آموزش دهید تا در صورت عدم حضور شما هم بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

6. پس از پایان زلزله بلافاصله شیرهای اصلی گاز را قطع کرده از اعمالی که ممکن است سبب آتش‌سوزی شود، پرهیز کنید.

جرقه می‌تواند خطر‌ساز باشد؛ روشن کردن چراغ اتاق یا روشن کردن یک کبریت برای روشنایی می‌تواند خساراتی جدی و جبران‌ناپذیر در پی داشته باشد؛ در صورت وقوع آتش‌سوزی و روبرو شدن با آن، فراموش نکنید که همان اندازه که آتش می‌تواند خطرناک باشد، دودهای سمی متصاعد شده بر اثر سوختن مواد مصنوعی می‌تواند سبب خفگی و مرگ شود. در این موارد تا می‌توانید در سطوح پایین‌تر زمین و یا به صورت سینه‌خیز حرکت کنید تا کمتر مواد سمی را استنشاق نمایید.

7. اگر در منزل آبگرمکن دارید حتماً آن ‌را به دیوار مهار کنید، سوختگی کمتر از زیر آوار ماندن نیست.

8. فضاهای باز و سبز (پارک‌ها) اطراف منزل خود را شناسایی کنید. نزدیکترین فضای باز شما محلی است که شما در زمان زلزله می‌توانید به آنجا بروید و از آسیب پس‌لرزه‌ها در امان باشید.

9. مکانی را انتخاب کنید که همه اعضای خانواده، بعد از وقوع زمین لرزه در آنجا جمع شوند. البته هماهنگی‌ها باید در قبل از وقوع زمین‌لرزه به عمل آمده باشد تا حضور ذهن کافی داشته باشید.

10. نقاط امن محل کار و سکونت خود را در روی نقشه‌ای مشخص کرده و آن را در اختیار نزدیکانی که در شهرهای اطراف زندگی می‌کنند، خصوصاً معتمدین محله‌، قرار دهید.

11. نزدیک‌ترین محل‌های امدادرسانی مانند پایگا‌ه‌های پشتیبانی ستاد مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر، اورژانس، راهداری، درمانگاه‌ها، آتش‌نشانی و قرارگاه‌های نیروی انتظامی را که در هنگام حادثه می‌توانند به شما کمک کنند را شناسایی کنید.

12. از یک مهندس طراح ساختمان برای بررسی ساختمان محل سکونت خود دعوت به عمل آورده، درباره راه‌های مراقبت از خانه با او مشورت کنید.

انتهای پیام/82014/ط/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول