اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهرری صاحب بیشترین پایگاه مدیریت بحران است

با توجه به اینکه حادثه خبر نمی‌کند منطقه 20 در راستای کاهش اثرات بلایای طبیعی تلاش کرد و امروز شهرری صاحب بیشترین پایگاه مدیریت بحران است.

شهرری صاحب بیشترین پایگاه مدیریت بحران است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، سال‌هاست که جمله معروف «حادثه خبر نمی‌کند» را شنیده‌ایم اما هنوز هم بسیاری از مسئولان و حتی شهروندان گوششان از این حرف‌ها پر است و برنامه منسجمی برای پیشگیری، کاهش و حتی مدیریت پس از وقوع بحران‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه ندارند.

خوشبختانه مدیریت شهری تهران یکی از معدود نهادهایی است که در طول چند سال اخیر این موضوع مهم و حیاتی را جدی گرفته و با تاسیس سازمان مدیریت و پیشگیری بحران و تصویب قوانین لازم در ساخت و سازها برای افزایش ضریب ایمنی شهر، گام مهمی در این راستا برداشته است.

به بهانه فرا رسیدن روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت‌و‌گویی را با محسن کریمی دبیر ستاد مدیریت پیشگیری و بحران شهرداری منطقه 20 انجام داده‌ایم که خواندن آن را به‌عنوان یک پیش نیاز برای مواجه شدن با بلایای طبیعی و غیرطبیعی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کریمی بحران را رخدادی نابهنگام و گاه غیرقابل پیش‌بینی معرفی کرده که شدت و میزان آن از حد معمول بیشتر است و بر دو شکل طبیعی و بحران‌های انسان ساخت به‌وقوع می‌پیوندد.

دبیر ستاد مدیریت پیشگیری و بحران شهرداری منطقه 20 گفت: سالانه خسارات جانی و مالی فراوانی بر اثر وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی به جوامع بشری از جمله کشورهای رو به رشد که استانداردهای لازم برای رویارویی با حوادث را ندارند، وارد می‌شود.

از این‌رو دهه 90 میلادی، از سوی سازمان ملل متحد و سازمان هواشناسی جهانی دهه کاهش بلایای طبیعی نامگذاری شد و از تمام ملل جهان برای دستیابی به این هدف دعوت به همکاری شد و این فراخوان بین‌المللی نخستین اقدام متمرکز و جامع نهادهای بین‌المللی در معرفی و آموزش انسانی در تمام ابعاد پژوهشی، برنامه‌ریزی و اجرایی در راستای اهداف عالی این فراخوان و بر اساس یک ضرورت تشکیل شد تا با ارائه خدمات و آموزه‌های لازم برای پیشگیری بحران و مدیریت پس از وقوع بحران، تهران را به کلانشهری ایمن تبدیل کند.

وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی منطقه 20 و نقاط حادثه‌خیز این منطقه اشاره کرد و افزود: منطقه 20 در جنوبی‌ترین نقطه شهر تهران واقع شده است که یکی از مناطق قدیمی و فرسوده شهر تهران محسوب می‌شود. این منطقه به‌دلیل واقع شدن در حاشیه شهر تهران واقع شده است که یکی از مناطق قدیمی و فرسوده شهر تهران محسوب می‌شود. این منطقه به‌دلیل واقع شدن در حاشیه شهر، هم‌جواری با گسل‌های زلزله، شیب نسبی زمین و ... با خطرات طبیعی و غیرطبیعی متعددی مواجه است که خوشبختانه در طول هفت سال اخیر اقدامات مناسبی از سوی شهرداری برای ارتقای امنیت منطقه به کار گرفته شده است که نوسازی بافت فرسوده، شناسایی و کاهش مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی منطقه مانند کانال‌ها و تقویت کمی و کیفی مدیریت پیشگیری و بحران منطقه را می‌توان شاخص‌ترین اقدامات این نهاد برشمرد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از سوی مسئولان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران برای کاهش اثرات بلایای طبیعی شهر انجام شده است، ساخت و تجهیز پایگاه‌های مدیریت بحران است که این اماکن در مواقع عادی به‌عنوان سالن‌های ورزشی اختصاصی بانوان و در زمان وقوع بحران یکی از نقاط امن و پایگاه‌های خدمت‌رسانی و اسکان اضطراری شهروندان است که تمام امکانات و تجهیزات امداد و نجات، دپوی مواد غذایی، دارو و ... در این سوله‌ها لحاظ شده است که در مواقع اضطرار یکی از شاخص‌ترین نقاط کلیدی، امن و خدمت‌رسان شهر محسوب می‌شوند.

دبیر ستاد مدیریت پیشگیری و بحران شهرداری منطقه 20 با اشاره به تعداد پایگاه‌های بحران منطقه عنوان کرد: منطقه 20 با داشتن 9 پایگاه مدیریت بحران بیشترین تعداد پایگاه را در میان مناطق شهر تهران دارد. در حال حاضر یک پایگاه جدید در محله دولت‌آباد با پیشرفت فیزیکی 80 درصد روبه اتمام است و با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی مدیران منطقه، موافقت مسئولان شهرداری تهران برای ساخت یک پایگاه جدید در محدوده شهرداری ناحیه 7 نیز به‌عنوان سوپاپ اطمینان در حریم منطقه جلب شده است که با تکمیل این دو پایگاه منطقه 20 از موقعیت و سرانه پشتیبانی خوبی برخوردار می‌شود.

آموزش برای پیشگیری

امروزه کارشناسان بر این باور هستند که نداشتن آگاهی لازم در برابر حوادث یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری افراد در هنگام وقوع بحران است به همین منظور ستاد مدیریت بحران منطقه 20 به‌عنوان یک نهاد موثر در مدیریت بحران شهر از آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان هم غافل نبوده است.

کریمی آموزش‌های ستاد مدیریت و پیشگیری بحران را بر دو محور همگانی و تخصصی تعریف کرد و گفت: در طول یک سال اخیر در بخش آموزش‌های همگانی، ارائه آموش به ساکنان حدود 200 مکان عمومی مانند مراکز تجاری، فرهنگی، بانک‌ها، ادارات و ... صورت گرفته است و علاوه بر آن تاکنون بیش از 15 هزار نفر از شهروندان منطقه از برنامه‌های آموزشی ستاد مدیریت بحران در قالب آموزش چهره به چهره، توزیع بروشور، اجرای نمایش، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و ... بهره‌مند شده‌اند تا در زمان وقوع بحران بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و به‌قول معروف بدون دستپاچگی و نیاز به کمک دیگران بتواند ابتدا خود امدادی و سپس به دیگران کمک کنند.

چند سالی است که ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران با الگوبرداری از طرح های جامع جهانی اقدام به راه‌اندازی گروه‌های دوام کرده است. نام این گروه‌های مردم نهاد، مخفف واژگان «داوطلبان، واکنش اضطراری، محله» است.

در این طرح گروهی از افراد توانمند، متخصص، کاردان محله به‌صورت داوطلب از سوی ستاد مدیریت بحران مناطق، سازماندهی شده و آموزش‌های عملیاتی، امدادی و اجرایی را به‌طور فراگیر آموزش می‌بینند و با تعاملی که این گروه کارآمد با یکدیگر دارند و تجهیزات و امکاناتی که شهرداری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی قبل از حضور نیروهای امدادی مانند آتش‌نشانی، اورژانس و ... با توجه به آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، عواقب و خطرات ناشی از بحران را تا حد قابل توجهی کنترل کرده و به عبارتی حادثه را مدیریت می‌کنند.

به گفته دبیر ستاد مدیریت پیشگیری و بحران شهرداری منطقه 20 در حال حاضر به‌طور میانگین در هر محله دو گروه دوام تشکیل شده است که اعضای گروه‌های دوام با شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی امداد و نجات از مهارت‌های لازم بهره‌مند شده‌اند تا در زمان وقوع حادثه به‌عنوان نیروهای امدادی محلی وارد عمل شوند.

صرفاً جهت اطلاع!

•بر اساس آمارهای بین‌المللی در 27 سال گذشته 3.6 میلیون نفر بر اثر بلایای طبیعی جان باخته‌اند و بیش از 3 میلیارد نفر آسیب دیده‌اند.

•در طول دو دهه اخیر بیش از 240 میلیارد دلار به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی آسیب مالی وارد شده است و در این بازه زمانی میزان خسارات مالی نسبت به گذشته 38 برابر شده است.

•بر اساس آمارهای موجود بین سال‌های 1990 تا 2002 شدت بلایای طبیعی در جهان 4.1 برابر شده است.

•به‌طور متوسط هر سال از هر 31 نفر یک نفر بر اثر وقوع بلایای طبیعی جان خود را از دست می‌دهد.

آیا می‌دانید؟

اکنون نقشه تخلیه امن اضطراری محلات نیز شناسایی شده است و به‌زودی این نقشه‌ها به‌صورت کتابچه‌های جیبی در اختیار اهالی محلات قرار می‌گیرد تا افراد ضمن مطالعه و آشنایی با نقاط امن محله مانند مساجد، مدارس، مراکز اداری و تجاری مقاوم، پایگاه‌های مدیریت بحران و ... در زمان وقوع بحران بتوان به راحتی به این اماکن مراجعه و از خدمات اسکان و امداد موجود در آن‌ها بهره‌مند شوند.

بنابراین به شما هم توصیه می‌کنیم قبل از آنکه خدای ناکرده حادثه بی‌خبر در خانه‌تان را بزند و شما را غافلگیر کند با برخی از نکات ایمنی برای پیشگیری و مدیریت پس از وقوع بحران بیشتر آشنا شوید تا در زمان وقوع حادثه بتواند به خود و دیگران کمک‌های لازم را انجام دهید.

فرصتی برای دوامی شدن دانش‌آموزان

در سال تحصیلی جدید، کارگاه‌های آموزشی آشنایی دانش‌آموزان با مبانی مدیریت بحران و اطفای حریق در مدارس برگزار می‌شود.

دبیر ستاد مدیریت پیشگیری و بحران شهرداری منطقه 20 با اعلام این خبر گفت: در راستای طرح تشکیل ساختارهای مدیریت بحران در مدارس، کارگاه آموزشی مدیریت بحران و اطفای حریق با موضوع شیوه پناهگیری صحیح و تخلیه اضطراری در هنگام وقوع زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه، آشنایی با اصول ایمنی و آتش‌نشانی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

در ضمن آن دسته از دانش‌آموزانی که تمایل دارند به عضویت گروه دوام محله خود درآیند، برای پیوستن به گروه دوام ابتدا در کلاس‌های تئوری بحران و واکنش‌های اضطراری شرکت کنند و پس از آن دوره‌های امداد و نجات، اطفای حریق، جست‌جو و نجات و روان‌شناسی پس از بحران را پشت سر بگذارند تا در مواقع ضروری بتوانند توانمندی‌های خود را برای کمک به دوستان خود عملیاتی کنند.

بستن کوله‌بار امداد

یکی از آسان‌ترین کارهایی که برای کاهش اثرات بلایای طبیعی و غیرطبیعی در زمان وقوع حادثه می‌توانیم انجام دهیم، بستن کوله‌بار امدادی و اضطراری برای روزهای مباداست. ناگفته نماند کوله امداد با کیف کمک‌های اولیه تفاوت دارد. در این کوله علاوه بر کیف کمک‌های اولیه، یک پتوی مسافرتی کم حجم، داروهایی که اعضای خانواده به‌طور مستمر ملزم به استفاده از آن‌ها هستند، مقداری غذای کنسرو شده، مدارک شناسایی و قابل اهمیت، مقداری پول نقد، چراغ قوه و سایر وسایل مورد نیاز جمع‌آوری می‌شود و این کوله باید در مکانی جانمایی شود که در زمان وقوع حادثه به راحتی در دسترس باشد.

بوستان جانبازان، نقطه امن ری

اکنون راهکارهای متعددی برای پیشگیری از وقوع حوادث پیش‌بینی شده است اما این موضوع باعث نشده تا مدیران شهر از مدیریت و ارائه خدمات به شهروندان در زمان وقوع بحران غافل باشند. از این‌رو مسئولان ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران برای اسکان اضطراری شهروندان در مواقع بحرانی پنج نقطه از شهر تهران را به‌عنوان نقاط امن پایتخت انتخاب و اعتبارات و تسهیلات ویژه‌ای برای تجهیز و توانمندسازی این نقاط حیاتی و تخصصی داده‌اند. اکنون بوستان جانبازان واقع در محله 13 آبان به‌عنوان یکی از پنج نقطه امن شهر تهران انتخاب شده است و برای تامین زیرساخت‌های لازم برای اسکان موقت شهروندان در زمان وقوع بحران تجهیز شده است.

انتهای پیام/2462/ل40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول