اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیشنهاد 4 گانه مجلس برای حل اختلاف با آمریکا

تعهد آمریکا بر عدم دخالت در امور ایران، آزاد کردن تمام دارایی های ایران، لغو کلیه تحریم ها، باز پس دادن اموال شاه معدوم و بستگان نزدیک وی، 4 پیشنهاد مجلس برای حل اختلاف ایران و آمریکا در موضوع جاسوس های آمریکایی است.

پیشنهاد 4 گانه مجلس برای حل اختلاف با آمریکا

رخدادهای 11آبان 1359

چکیده

  • مجلس برای بررسی گزارش کمیسیون ویژه در مود تعیین سرنوشت گروگان ها جلسه علنی تشکیل داد.
  • موسوی خوئینی ها: اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام یک حق مسلم انسانی و یک اقدام قانونی بود.
  • آیت الله خویی از مراجع تقلید شیعیان مقیم نجف مخالفت خود را با جنگ عراق علیه ایران اعلام و از صدام حسین انتقاد کرد.
  • نیروهای امنیتی سازمان آزادی بخش فلسطین موفق شدند بزرگترین شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان را کشف کنند.
  • در سومین روز تحصن دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه در یونسکو، پلیس فرانسه با خشونت تحصن آنها را سرکوب کرد .
  • محمدنبی حبیبی استاندار فارس اعلام کرد کسانی که در خصوص اقدامات جاسوسی در شیراز دستگیر شده اند اعدام خواهند شد .
  • الجزایر رسما اعلام کرد که در گردهم آیی حسن نیت کشورهای غیرمتعهد درباره جنگ ایران و عراق که در بلگراد تشکیل می شود شرکت نخواهد کرد .
گروگان گرفته شدن جاسوس های آمریکایی عکس العمل کوچک انقلاب

مجلس برای بررسی گزارش کمیسیون ویژه در مود تعیین سرنوشت گروگان ها جلسه علنی تشکیل داد.  جلسه قبل مجلس به جهت آبستراکسیون نمایندگان به حد نصاب نرسید و تعطیل شده بود . همچنین در جلسه علنی امروز آیت الله محمد یزدی در نطق خود گروگان گیری را یک عکس العمل کوچک انقلاب در برابر عمل دشمان دانست و گفت: اگر آنها آزاد هم شوند در ازای امور مادی نیست بلکه به جهت حفظ مصالح حکومت اسلامی است. آیت الله خلخالی نیز در یادداشتی به آمریکا هشدار داد که در قبال مبالغی که از ایران گرفته است باید وسایل یدکی مورد نیاز مارا تحویل دهد. (1)

حق مسلم انسانی و اقدام قانونی که به صورت دفاع مشروع انجام شد

در این جلسه همچنین گزارش کمیسیون ویژه بررسی مسئله گروگانها توسط موسوی خویینی ها  قرائت شد. در بخشی از این گزارش آمده است : دور از اصطلاحات و تعبیرات حقوقی و سیاسی متداول که آمریکا آن را دست آویز حملات تبلیغاتی قرارداد اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام یک حق مسلم انسانی و یک اقدام قانونی بود که بصورت «دفاع مشروع » انجام شد و با عنوان قانونی «نگهداری مجرمین» (مجرمین عادی، مجرمین سیاسی و مجرمین بین المللی) ادامه یافت .

آیت الله خویی از مراجع تقلید شیعیان مقیم نجف مخالفت خود را با جنگ عراق علیه ایران اعلام و از صدام انتقاد کرد. تلویزیون عراق پیش از این تصاویری را پخش کرده بود که نشان می داد آیت الله خویی برای پیروزی در جنگ دعا می کند ، گزارش های رسیده حاکیست تصاویر پخش شده از این مرجع تقلید شیعیان در خصوص دعا برای جنگ، مربوط به 7 سال قبل و جهت پیروزی فلسطین بوده است.
اولین پیشنهاد ایران برای حل مسئله گروگان ها چه بود؟!

در این گزارش با اشاره به پیشنهاد اولیه ایران برای حل مسئله آمده است : اولین کوشش انسانی رهبران کشور در حل این مسأله پیامی بود که رهائی این مجرمین را موکول به استرداد شاه فراری و اموال او و بستگانش می ساخت و پیداست که دولت آمریکا اگر علاقه ای به رهائی اتباع مجرم خود می داشت می بایستی بی درنگ با استرداد شاه که طبق قوانین آمریکا مقررات بین المللی مشمول قانون و قرارداد استرداد مجرمین و در حوزه عمل پلیس بین الملل و وزارت خارجه آمریکا بود مسأله را به راحتی حل و مردم نجیب و بزرگوار ایران را وادار به عفو از جرائم گذشته اسیران مجرم آمریکائی نماید و آنان را که دولت آمریکا نیزقانوناَ شریک آنها محسوب می شود، از تعقیب و مجارات نجات دهد و خانواده- های بسیاری را در کشور خود شادمان سازد.

درس اقدام انقلابی ملت ایران به دیپلماسی جهانی

در ادامه گزارشی که موسوی خوئینی ها آن را قرائت کرد تصریح شده است : اقدام انقلابی ملت به دیپلماسی جهان میفهماند که قانون و حقوق بین الملل برای خاطر ملتها و استقلال و آزادی آنهاست نه ملتها برای قانون و ابرقدرتها و مقررات بین الملل تا زمانی محترم است که از جانب ملل قدرتمند نیز رعایت گردد.

خوئینی ها با برشمردن اقدامات دولت آمریکا در یک سال گذشته تاکید کرد  : ما معتقدیم که در هر حال برای تشخیص کیفیت و مقدار جرائم این مجرمان ملت ایران حق دارد که آنان را به دادگاه عدل اسلامی بسپارد و در صورتی که مایل باشد آنان را به مجازات اسلامی برساند و بایستی نیز از این حق استفاده کند. و بر این اساس بر عهده قوة قضائیه است که ترتیب رسیدگی به این جرائم و شکل دادگاه مناسب آنرا بدهد تا بتواند جرائم مختلف آنان را اعم از جرائم عادی، جرائم سیاسی، جرائم بین المللی رسیدگی نماید و شاکیان و ناظران بین المللی بتوانند در آن شرکت کنند و لایحه آنرا بنظر مجلس برساند.

وی افزود : بدیهی است که کمترین تخلف دولت آمریکا از شرایط پیشنهادی که مجلس با الهام از پیام امام و خواست ملت میتواند ارائه کند ملت ما را برای اجرای مجازات مجرمین به اشد مجازاتها آماده خواهد ساخت.

در سومین روز تحصن دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه در یونسکو، پلیس فرانسه با خشونت تحصن آنها را سرکوب کرد . با یورش پلیس 12 نفر از دانشجویان مجروح شدند. دانشجویان ایرانی در راستای اعتراض به دولت فرانسه در خصوص حمایت از صدام در جنگ علیه ایران از روز جمعه پیش در ساختمان یونسکو تحصن کرده اند.

پیشنهاد 4 گانه مجلس برای حل مسئله گروگان ها

پیشنهاد مجلس شورای اسلامی با الهام از بیانات امام در چهار بند ارائه شد ؛

1- دولت آمریکا باید تعهد و تضمین نماید که از این پس هیچگونه دخالت مستقیم و غیرمستقیم سیاسی و نظامی در امور جمهوری اسلامی ایران ننماید.

2- آزاد گذاشتن تمامی سرمایه های ما و در اختیار قرار دادن این سرمایه ها و کلیه اموال و دارائیهای ایران که در آمریکا و یا مؤسسات متعلق به دولت یا اتباع آمریکا در سایر کشورهاست به نحوی که دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند به هر کیفیتی که بخواهد از آن استفاده کند

3- لغو و ابطال کلیه تصمیمات و اقدامات اقتصادی و مالی علیه جمهوری اسلامی ایران و انجام کلیه اقدامات اداری و حقوقی لازم جهت لغو وابطال تمامی دعاوی و ادعاهای دولت امریکا و مؤسسات و شرکتهای آمریکائی علیه ایران به هر صورت و به هر عنوان و انجام کلیه اقدامات اداری و حقوقی لازم جهت عدم طرح هر نوع دعوای حقوقی یا جزائی و مالی جدید از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی رسمی و غیر رسمی دولت آمریکا و یا مؤسسات و شرکتهای آمریکائی.

4- بازپس دادن اموال شاه معدوم با برسمیت شناختن و نافذ دانستن اقدام دولت ایران در اعمال حاکمیت خود مبنی بر مصادره اموال شاه معدوم و بستگان نزدیک وی که طبق قوانین ایران اموالشان متعلق به ملت ایران است و صدور حکم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسائی و توقیف این اموال و به عمل آوردن کلیه اقدامات اداری و حقوقی لازم برای انتقال کلیه این اموال و دارائیها به ایران.

بر اساس این پیشنهاد دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر انجام کلیه شرایط فوق توسط دولت آمریکا تمامی 52 مجرم آمریکائی را آزاد خواهد کرد و در صورتی که انجام بعضی از شرایط فوق نیاز به زمان بیشتری داشته باشد با قبول کلیه شرایط از طرف دولت آمریکا در برابر انجام هر شرط تعدادی از مجرمین به تشخیص دولت جمهوری اسلامی ایران آزاد خواهد شد.(2)

آیت الله خویی جنگ عراق علیه ایران را محکوم کرد

عالی ترین مرجع تقلید شیعیان عراق جنگ این کشور علیه ایران را محکوم کرد. آیت الله سید ابوالقاسم خویی از مراجع تقلید شیعیان مقیم نجف مخالفت خود را با جنگ عراق علیه ایران اعلام و از صدام انتقاد کرد. تلویزیون عراق پیش از این تصاویری را پخش کرده بود که نشان می داد آیت الله خویی برای پیروزی در جنگ دعا می کند ، گزارش های رسیده حاکیست تصاویر پخش شده از این مرجع تقلید شیعیان در خصوص دعا برای جنگ، مربوط به 7 سال قبل و جهت پیروزی فلسطین بوده است.(3)

کشف شبکه جاسوسی اسراییل در لبنان

نیروهای امنیتی سازمان آزادی بخش فلسطین موفق شدند بزرگترین شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان را کشف کنند.  این شبکه با 20 عضو و دارای یک رهبر لبنانی است  و هدف آن نیز جاسوسی از سازمان آزادی بخش فلسطین بود. رییس این شبکه در آلمان غربی و زیر نظر موساد آموزش دیده است.(4)

یورش پلیس فرانسه به متحصنین ایرانی در یونسکو

در سومین روز تحصن دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه در یونسکو، پلیس فرانسه با خشونت تحصن آنها را سرکوب کرد . با یورش پلیس 12 نفر از دانشجویان مجروح شدند. دانشجویان ایرانی در راستای اعتراض به دولت فرانسه در خصوص حمایت از صدام در جنگ علیه ایران از روز جمعه پیش در ساختمان یونسکو تحصن کرده اند که در جریان این تحصن پلیس فرانسه بارها به دانشجویان حمله کرده است.(5)

موسوی خوئینی ها ضمن قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی مسئله گروگانها گفت: اقدام انقلابی ملت به دیپلماسی جهان میفهماند که قانون و حقوق بین الملل برای خاطر ملتها و استقلال و آزادی آنهاست نه ملتها برای قانون و ابرقدرتها و مقررات بین الملل تا زمانی محترم است که از جانب ملل قدرتمند نیز رعایت گردد.

حکم شایعه پراکنی به قصد تضعیف روحیه مردم اعدام است

استاندار فارس اعلام کرد کسانی که در خصوص اقدامات جاسوسی در شیراز دستگیر شده اند اعدام خواهند شد . محمدنبی حبیبی گفت: کسانی که با شایعه پراکنی و نشر اکاذیب روحیه مردم را تضعیف می کنند در صورتی که  جرمشان مسلم شود اعدام خواهند شد.(6)

الجزایر در جلسه کشورهای غیرمتعهد شرکت نمی کند

الجزایر رسما اعلام کرد که در گردهم آیی حسن نیت کشورهای غیرمتعهد درباره جنگ ایران و عراق که در بلگراد تشکیل می شود شرکت نخواهد کرد . درباره علت تصمیم غیر منتظره الجزایر در خودداری از شرکت در مذاکرات غیرمتعهدها هیچ گونه توضیحی داده نشده است . ناظران سیاسی معتقدند که کناره گیری الجزایر از کمیته حسن نیت از اهمیت گردهمآیی بلگراد خواهد کاست . (7)

حمله مهاجمان مسلح به فرودگاه سنندج

ستاد لشکر 28 کردستان اعلام کرد ضد انقلاب مسلح نیمه شب جمعه به فرودگاه سنندج حمله کردند و به سوی نیروهای مستقر در فرودگاه آتش گشودند . در این حمله به نیروهای مدافع فرودگاه آسیبی وارد نیامد .  بر اساس همین گزارش نیروهای انقلاب ضمن پاکسازی روستای گریزه 15 تن از عناصر مشکوک را دستگیرکردند. (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 2

2-  مشروح مذاکرات مجلس ، 11 آبان 1359

3- اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 4

7-  اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 11 آبان 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول