اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار بیرجند:

رتبه سوم جرائم بیرجند مربوط به کشفیات موادمخدر است

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند گفت: در سه ماهه دوم سال جاری پس از حوادث ترافیکی و سرقت، کشفیات مواد مخدر در رتبه سوم جرائم شهرستان بیرجند قرار گرفته است.

رتبه سوم جرائم بیرجند مربوط به کشفیات موادمخدر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید محمد‌زمان ابطحی ظهر امروز در شورای فرعی هماهنگی با مواد مخدر شهرستان بیرجند اظهار داشت: مواد مخدر و روان‌گردان‌ها یکی از چهار بحران جامعه جهانی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 170 کشور در جهان با این پدیده شوم دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند گفت: برای مهار، کنترل و مدیریت این پدیده نیاز است ابتدا روندشناسی تشریحی در ارتباط با علت‌های آن انجام شده و سپس ببینیم چه برنامه‌ای برای کنترل آن باید اعمال شود.

ابطحی با اشاره به نگاه جامعه‌شناسان به مواد مخدر اذعان داشت: جامعه‌شناسان با اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی برخورد و معتاد را یک آسیب‌دیده معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین روانشناسان اعتیاد را به عنوان یک آسیب روانی و معتاد را یک بیمار روانی تلقی می‌کنند.

اعتیاد باید با نگاه سیستماتیک بررسی شود

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند یادآور شد: در صورتی که پلیس اعتیاد را به عنوان بزهکاری که سبب مزاحمت اجتماعی می‌شود یاد می‌کند اما قاچاقچی به معتاد به عنوان قربانی این حوزه می‌گوید که مرگ کسب و کار من است.

ابطحی با بیان این‌که فرد معتاد قربانی نگاه‌های متعدد جامعه است، افزود: نگاهی که به فرد معتاد به عنوان قربانی این حوزه مطرح است موید این مطلب است که پدیده اعتیاد باید با نگاه سیستماتیک بررسی شده و در زمینه ماهیت‌شناسی این پدیده گام برداریم.

قدمت 600 ساله قاچاقچیان و ایجاد وابستگی به مواد مخدر

وی با اشاره به این‌که قاچاقچیان با قدمت 600 ساله برای نابودی انسان‌ها با ایجاد وابستگی به مواد مخدر کار می‌کنند، گفت: قاچاقچیان با یک سیستم هوشمند، فعال، خلاق، پویا و دینامیک در سطح شهر مبادرت به توزیع مواد مخدر می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند متذکر شد: قاچاقچیان در عصری که به عصر عصیان‌های اجتماعی و فرهنگی موسوم است به طور دائم با شوک‌های اجتماعی برای ایجاد یک ترافیک فزاینده از خرده‌فرهنگ‌ها در عرصه مواد مخدر و روان‌گردان‌ها مبادرت می‌ورزند.

سیستم قاچاق مواد مخدر هیچگاه احساس خستگی نمی‌کند

ابطحی ادامه داد: پدیده شوم مواد مخدر درهای متفاوتی را باز کرده تا افراد در سنین، جنسیت، مشاغل و تحصیلات مختلف با ده‌ها دلیل به سوی خود بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ضرباتی که نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی طی 34 سال گذشته به این سیستم متحمل شده‌ اما سیستم قاچاق مواد مخدر هیچ‌گاه احساس خستگی نکرده و برای کسب سود دائم اقدام می‌کند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند با اشاره به حضور قاچاقچی‌ها در عرصه‌های فرهنگی، اظهار داشت: بالغ بر 51 سایت فارسی و صد‌ها سایت خارجی برای جذب مشتریان با تغییر نگرش در حال فعالیت هستند.

نرخ شیوع اعتیاد در ایران 2.65 درصد است

ابطحی با اشاره به آخرین وضعیت مصرف مواد مخدر در ایران، یادآور شد: نرخ شیوع اعتیاد در ایران بدون احتساب افراد مصرفی تفننی 2.65 درصد با آمار تقریبی یک‌میلیون و 325 هزار نفر معتاد معرفی شده است.

وی با اشاره به این‌که 58 درصد از معتادان ایران زیر 34 سال سن دارند، افزود: این نشانگر جنگ نرم با استفاده از ابزار خود بوده که متولدان پس از انقلاب را نشانه گرفته است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند با بیان این‌که متاهل‌ها بیشتر از مجرد‌ها به مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند، گفت: به طور متوسط روزانه هفت نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند.

ابطحی اذعان داشت: در سه ماهه دوم سال جاری پس از حوادث ترافیکی و سرقت، کشفیات مواد مخدر در رتبه سوم جرائم شهرستان بیرجند قرار گرفته است.

سوء مصرف مواد رتبه سوم مرگ‌های غیرطبیعی در بیرجند

وی اضافه کرد: در همین مدت پس از فوت بر اثر تصادفات و سوختگی، سوء مصرف مواد مخدر در رتبه سوم علت مرگ‌های غیرطبیعی شهرستان بوده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند مهم‌ترین موضوع در بعد مقابله با مواد مخدر را تقویت رویکرد اطلاعاتی و حرفه‌ای عنوان و تصریح کرد: با تقویت روحیه اطلاعاتی هم در مرزها و هم در سطح عرضه به قاچاقچی‌ها ضربه می‌زنیم.

ابطحی گفت: در سه ماهه دوم سال جاری پس از حوادث ترافیکی و سرقت، کشفیات مواد مخدر در رتبه سوم جرائم شهرستان بیرجند قرار گرفته است.

ورود نخبگان به عرصه پیشگیری از مواد مخدر

وی مهم‌ترین اقدام برای اجتماعی کردن بحث پیشگیری را ورود نخبگان به این عرصه عنوان کرد و اذعان داشت: وظیفه دولتمردان نیز سنگین است چراکه ما نتوانسته‌ایم زیربناهای اقتصادی لازم را برای جوانان فراهم کنیم که بیکاری و در نتیجه معضلات فرهنگی و اجتماعی از جمله اعتیاد ره‌آورد آن است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند اظهار امیدواری کرد: دولت جدید بتواند با اتکاء به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردمی برای مدیریت مشکلات جوانان و برطرف کردن این مشکلات اقدامات مؤثری انجام دهد.

انتهای پیام/69017/ح40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول