اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان خبر داد

اختصاص بودجه مستقل برای بخش پژوهش

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان گفت: دولت قول داده است در بودجه ملی اعتبارات مستقلی برای بخش پژوهش در نظر گرفته شود.

اختصاص بودجه مستقل برای بخش پژوهش

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج عبدالله سلیمی پیش از ظهر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر استان کردستان که در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: امسال هفته پژوهش در این استان با جدیت پیگیری شد.

وی با بیان اینکه پژوهش فرآیندی مستمر و همیشگی است، گفت: برگزاری مناسبت این هفته به صورت نمادین و برای فرهنگ‌سازی در خصوص پژوهش در جامعه در دستور کار است.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه 25 آذر روز پژوهش شناخته شده است، تصریح کرد: با توجه به رویکرد سال‌های گذشته در وزارت علوم تلاش بر این است پژوهش‌ها تقاضامحور و به سمت بومی‌سازی فنآوری‌ها در کشور باشد.

سلیمی ایجاد پارک‌های علم و مراکز رشد و همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران را در این راستا ذکر کرد و افزود: دولت قول داده است در بودجه ملی اعتبارات مستقلی برای بخش پژوهش در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: این کار به منظور کاستن بخشی از مشکلات بر سر راه پژوهش ضروری بوده است تا روند رو به رشد تولید علم در کشور همچنان ادامه داشته باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان با اشاره به وجود 850 مجله پژوهشی فعال در سطح استان اظهار کرد: امیدوار هستیم با اعتبارسنجی‌ها کیفیت پژوهش‌ها افزایش یابد.

سلیمی با اشاره به اینکه درصد کمی از جمعیت دانشجویی استان در تولیدات علمی می‌توانند مشارکت کنند، گفت: علت این مسئله آن است که عمده تولیدات علمی در مقطع دکترا صورت می‌گیرد.

وی از رشد 0.9 تولید علم در دانشگاه‌های کردستان خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم در چند سال آینده به میانگین 1.4 رشد تولید علمی کشور دست یافته و از قافله عقب نمانیم.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان از تصمیم وزارت علوم برای حمایت مالی از دانشجویان دکترا خبر داد و افزود: بار اصلی تولید علم بر عهده دانشجویان این مقطع است.

سلیمی تصریح کرد: اگر دغدغه‌های فکری آنها حل شود ظرفیت و توان کار دانشجویان این مقطع تحصیلی برای تولید علم افزایش یافته و در نتیجه رشد علم در استان و کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: قرار است طی دستورالعملی ابلاغی تمام ادارات مؤظف شوند اعتبارات یک تا 4 درصدی پژوهش را لزوماً در همین حوزه هزینه کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان از کپی تولیدات علمی به عنوان سرقت و یک آفت نام برد و گفت: این اتفاق گاهی به شکل ناآگاهانه و گاه نیز عامدانه صورت می‌گیرد.

سلیمی با نکوهش این عمل آن را موجب صدمه به وجاهت علمی کشور دانست و خواستار اطلاع‌رسانی شفاف برای جلوگیری از این قضیه شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اتخاذ تدابیر لازم زمینه بهره‌مندی جامعه از تولیدات علمی بالا فراهم شود.

انتهای پیام/79012/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول