اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اما و اگرهای بودجه 93 کرمان در لایحه دولت و اظهارات رئیس مجمع نمایندگان کرمان

لایحه بودجه سال 93 دولت برای استان کرمان با رشد 57.5 درصدی درآمد حاصل از این خطه و البته کاهش 26.1 درصدی اعتبارات هزینه‌ای اما و اگرهای بسیاری را بر جای گذاشته است.

اما و اگرهای بودجه 93 کرمان در لایحه دولت و اظهارات رئیس مجمع نمایندگان کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، لایحه بودجه سال 93 دولت برای استان کرمان با رشد 57.5 درصدی درآمد حاصل از این خطه و البته کاهش 26.1 درصدی اعتبارات هزینه‌ای اما و اگرهای بسیاری را بر جای گذاشته و موجب اعتراضاتی شده است.

اعتراض نمایندگان به بودجه 93

در حالی که روز یکشنبه 17 آذرماه شاهد آن بودیم که حجت‌الاسلام حسن روحانی به پارلمان رفت و بودجه را تقدیم مجلس کرد، اما با توجه به نکات قابل تأملی که در بودجه وجود داشت، شمار زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه اعتراض کردند.

اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه دولت یازدهم فقط در حد اعتراض باقی نماند و نمایندگان چند استان در اعتراض به لایحه بودجه استعفا دادند و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی به این استعفا واکنش نشان داد.

محمد‌باقر نوبخت گفت: ما به مرزهای واقعیت نزدیک‌تر شدیم، ماهیت مجلس همان‌طور است که نمایندگان مردم حق دارند، سئوال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند، البته استعفا دادن عجیب بود، چون خودشان در جریان امور قرار دارند و اگر نظر خاصی دارند، می‌توانند، اعمال کنند.

افزایش 57.5 درصدی درآمد حاصل از استان کرمان در بودجه 93

اما در سرفصل‌های درآمدی لایحه بودجه سال 93 درآمد حاصل از استان کرمان به میزان یک‌هزار و 700 میلیارد و 520 میلیون تومان برآورد شده است که نسبت به سال قبل 57.5 درصد رشد را نشان می‌دهد در حالی که ‌پیش‌بینی مجموع درآمد سال جاری به مبلغ یک هزار و 79 میلیارد و 430 میلیون تومان است و هیچ‌گونه وضعیت جدیدی در حوزه اقتصادی استان محقق نمی‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با گلایه از بودجه دولت برای استان کرمان اظهار داشت: با توجه به مطالعه‌ای که بر لایحه بودجه سال 93 داشتیم، درآمدهای حاصل از استان کرمان نسبت به سال 92 افزایش 57.5 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش وصول درآمدها موجب فشار اقتصادی بر مردم می‌شود

محمدمهدی زاهدی تصریح کرد: 70 درصد درآمدهای حاصل از استان کرمان از طریق وصول مالیات به دست می‌آید و این امر به این معنی است که مالیات باید 70 درصد افزایش یابد و در این صورت فشار زیادی بر تجار، بازرگانان و در نهایت بر بازار وارد می‌شود.

وی اذعان داشت: فشار بر بازار به مردم منتقل می‌شود و وضع نامطلوبی بر قیمت‌ها به وجود می‌آید و اگر اصرار بر تحقق این مبلغ باشد و تخصیص بودجه به استان کرمان بر اساس دریافتی درآمدی پیش‌بینی شده باشد، کرمان ضربه مهلک اقتصادی می‌خورد، علاوه بر اینکه نارضایتی‌های اساسی در بین اصحاب کسب و کار و تجارت ایجاد می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت:‌ نکته منفی دیگر آنکه این محاسبه درآمد در مقایسه با استان‌هایی مانند فارس که مبلغ یک هزار و 306 میلیارد و 930 میلیون تومان، آذربایجان شرقی مبلغ یک‌هزار و 293 میلیارد و 330 میلیون تومان و خراسان رضوی مبلغ یک هزار و 830 میلیارد و 150 میلیون تومان است، جای سئوال و تأمل دارد که چگونه و با چه منطقی برآورد درآمد شده است که رشد درآمدی استان کرمان اینگونه دیده شده که بالاترین رقم در کشور است.

زاهدی عنوان کرد: ‌حتی اگر سرانه جمعیتی استان کرمان با سایر استان‌ها را در نظر بگیریم، وصول درآمدها در کرمان دو برابر می‌شود و این امر نشان می‌دهد، کار صورت گرفته بر بودجه 93 کارشناسی نبوده است.

کاهش 26.1 درصدی اعتبارات هزینه‌ای کرمان در بودجه 93

وی عنوان کرد: در مورد هزینه‌های سال 93 استان کرمان هم سرجمع 26.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر از مبلغ 579 میلیارد و 740 میلیون تومان سال 92 به مبلغ 428 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال 93 کاهش یافته است که این نیز موجب شگفتی است و نگرانی عمیق در این زمینه وجود دارد.

زاهدی گفت: با توجه به تورم و پروژه‌های عمرانی که وجود دارد، افزایش 15 درصدی درآمد حاصل از استان کرمان منطقی است.

قول رئیس جمهور برای پیگیری سریع وضعیت بودجه کرمان

وی عنوان کرد: شامگاه سه‌شنبه در حاشیه نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی با روحانی در مورد بحث‌های مرتبط با لایحه بودجه برای استان کرمان صحبت کردم و نگرانی‌های موجود در این زمینه را به وی انتقال دادم و نامه‌ای را در این زمینه به وی ارائه کردم.

زاهدی ابراز داشت: قرار شد، روحانی در مورد بودجه استان کرمان دستور فوری و آنی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بدهد.

وی گفت: نامه مربوط به بودجه استان کرمان در سال 93 را به معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون بودجه و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی هم ارائه کردیم.

دولت باید پاسخ سئوالات کلیدی نمایندگان درباره بودجه را بدهد

زاهدی تصریح کرد:‌ ما در بحث بودجه ابتدا کلیات را تصویب می‌کنیم و در بعد کلیات بودجه سال 93 سئوال‌های اساسی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی یا کالایی به حدود 30 هزار میلیارد‌تومان اعتبار نیاز است،‌ افزود: در بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی در مورد یارانه بابی گذاشته نشده و با این حساب چگونه می‌شود، لایحه بودجه را ببندیم، بدون اینکه به این سئوال‌های کلیدی پاسخ داده شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امیدواریم با توجه به تعامل خوبی که بین دولت و مجلس وجود دارد، دولتی‌ها پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به نمایندگان مجلس در مورد کلیات بودجه 93 بدهند تا نمایندگان این بودجه را بپذیرند و در جزئیات قابلیت تغییر وجود دارد.

انتهای پیام/80019/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول