اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار قروه:

وقف بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی است

فرماندار قروه گفت: وقف از سنت‌های نیک ماندگار در دین اسلام و از نظر اخلاقی، بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی است.

وقف بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، محمدرسول شیخی‌زاده ظهر امروز در همایش وقف و مبلغین که در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد، اظهار کرد: تأثیر نهاد وقف به عنوان یک سنت ماندگار و به جای مانده از پیامبر گرامی اسلام(ص) در پیشرفت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در جهان اسلام بر کسی پوشیده و پنهان نیست.

وی با بیان اینکه انسان با وقف بخشی از اموال خود ضمن کسب رضای الهی و پیروی از سنت و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت معصومین(ع) نام نیکوی خود را جاودانه می‌سازد افزود: امروز شاهدیم، کسانی که صدها سال است در خاک آرمیده‌اند از ثمرات وجود موقوفات آنها بخش عظیمی از جامعه بهره‌مند هستند.

فرماندار قروه با اشاره به اینکه واقفین بیشتر از هر کس دیگری از ثمرات وقف بهره‌مند هستند، افزود: افراد بسیاری بوده‌اند که مال و اموال بیشماری داشته‌اند که نصیب وراث آنها شد، اما امروز حتی نام و نشانی از آنها در بین خانواده‌هایشان نیست.

شیخی‌زاده  سنت وقف را از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی برشمرد و اظهار داشت: این سنت در نتیجه تعالیم انبیای الهی از گذشته‌های بسیار دور تاریخ به وجود آمده و در صحنه حیات انسانی به صورت پدیده‌ای اجتماعی برای همه نسل‌ها به ودیعه مانده است.

وی با بیان اینکه وقف عاملی اجتماعی است که از وارستگی و آزادگی و علو طبع واقف خود حکایت می‌کند و به عمل خیر واقف مهر ابدیت و جاودانگی می‌زند، افزود: خدمات وقف در جهان اسلام به ویژه در توسعه علم و دانش و ایجاد و احیای مراکز علمی و آموزشی به قدری واضح و روشن است که بسیاری از مورخان و محققان به نقش موقوفات در توسعه علم و دانش اشاره کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به وقف تنها به عنوان منبع مالی دینی نگریسته شود، تصریح کرد: وقف به عنوان یک منبع مستمر مالی مراکز علمی بوده و همواره پشتیبانی مردمی را با خود داشته است.

به گفته شیخی‌زاده، موقوفات با توجه به استمرار درآمد و بهره آنها، بهترین و بیشترین منابع مالی برای تعلیم و تعلم در جامعه اسلامی است تصریح کرد: استمرار و پایداری تعلیم در اسلام طی قرون طولانی و همچنین نظم و ترتیب فعالیت‌های علمی در مراکز آموزشی به این منبع مالی بستگی تام داشته است.

وی به نقش وقف در توسعه عدالت اجتماعی و نشر و ترویج شعائر اسلامی اشاره و اظهار کرد: آنچه شالوده بسیاری از تمدن‌های بشری و به ویژه تمدن‌های فرهنگی شده، مجموعه اقدامات اصولی است که از نظر معانی و مفاهیم تداعی‌کننده وقف است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به رشد جمعیت کمیابی منابع و گسترش رقابت در همه عرصه‌های اجتماعی و بازارهای جهانی، استفاده بهینه و کارآمد از منابع موجود وقفی و همچنین ایجاد منابع جدید با ظهور موقوفات جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است و این امکان‌پذیر نیست مگر با اینکه وقف را شناخت و به دیگران نیز معرفی کرد.

این مسئول افزود: جامعه باید بداند وقف اهرم‌های متعددی دارد که می‌تواند موجبات رفاه و آسایش و اعتلای آن را به ارمغان آورد.

وی وقف را عامل مشارکت دانست و گفت: مشارکت در امور اجتماعی به معنی قبول تعهد و مسئولیت است که مشارکت در وقف برترین تعهد در قابل مسئولیت اجتماعی است.

شیخی‌زاده در پایان تلاش ارزنده مبلغین دینی را عامل اصلی اشاعه فرهنگ وقف در این شهرستان برشمرد و گفت: آگاهی‌بخشی به مردم برای انجام امور دینی به همت تلاش وافر مبلیغن حاصل شده است  و به همین دلیل است که مردم این شهرستان در وقف پیشتاز هستند.

انتهای پیام/79009/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول