اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گلایه‌های بخش خصوصی از واگذاری شیر مدارس کردستان به استان‌های دیگر

واگذاری طرح شیر مدارس استان کردستان به کارخانه‌های لبنی استان‌های دیگر، جزو آخرین ضرباتی است که بر بدن نحیف این صنعت در کردستان زده می‌شود و صدایی از کسی بر نمی‌خیزد.

گلایه‌های بخش خصوصی از واگذاری شیر مدارس کردستان به استان‌های دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، "عدم مشارکت کارخانه‌های لبنی استان در مناقصه شیر مدارس در ماه گذشته با بازتاب‌های متفاوتی در میان مدیران و کارگزاران اقتصادی مواجه بود. این مواجه‌ها در مواردی با انتقاد و در بسیاری دیگر با تحسین و تجلیل روبرو بود. نظر انتقادی بعضی از کارگزاران دولتی طبعا از نسبت و جایگاه اداره کل آموزش و پرورش در میان دستگاه‌های دولتی برمی‌خاست و نظر تحسین معدود کسانی هم ناشی از تقابل با ذهنیت آمرانه و حاکمانه مدیران دولتی در ارتباط با ارباب رجوع و بخش خصوصی بود."

این‌ها بخشی از اظهارات و در واقع گلایه‌های دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کردستان از وضعیت برگزاری مناقصه واگذاری شیر مدارس در این استان است.

مسعود حسن‌نژاد در این گزارش مدعی است که برخی مسئولان در این رابطه تنها به فکر حفظ جایگاه اداری خود هستند و این رفتارها را برخلاف مسیر کلی برنامه اقتصادی استان می‌داند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی استان کردستان می‌گوید: چهار روز پیش از برگزاری مناقصه، نمایندگان انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی استان کردستان به استناد مواد 8 و 10 شرایط مناقصه 1/92 شیر مدارس، به منظور مذاکره و دستیابی به تفاهم به اداره‌کل آموزش و پروش مراجعه نمودند و در جلسه مربوطه در نهایت صداقت با ابراز تمایل به همکاری و تعامل و اعلام آمادگی برای توافق و تفاهم، با پاسخ "از نظر بروکراسی امکان ندارد" روبرو شدند.

مسعود حسن‌نژاد ادامه می‌دهد: در واقع انجمن به عنوان یک تشکل صنفی با کارکرد تولیدی و اقتصادی، آمادگی خود را برای تأمین شیر مدارس تمامی شهرهای استان توسط اعضای خود با بهترین سرویس و باکیفیت‌ترین شیر و قیمتی توافقی حتی پایین‌تر از قیمت پایه اعلامی در مناقصه اعلام نمودند، اما در مقابل پاسخ امکان ندارد و نمی‌شود (علیرغم موارد مطرح در ماده 8 و ماده 10 شرایط مناقصه) شنید.

وی با انتقاد از این موضوع تأکید می‌کند: در لفافه و قالب جملاتی به انجمن تفهیم شد "اگر قرار بر همکاری باشد باید نرخ شیر ارائه شده پایین‌تر از قیمت در استان‌های همجوار باشد، ضمن آنکه انتخاب با ماست نه با شما و همچنین اساسا مذاکرات پیش از مناقصه موضوعیت ندارد" و به این ترتیب تکلیف انجمن را روشن کردند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی استان کردستان در خصوص برخورد این انجمن با قضیه پس از این اظهارات می‌گوید: انجمن در مقابل برای جلوگیری از فرمایشی و ابزاری شدن حضورشان در راستای مشروعیت‌بخشی به عملکرد و رفتار اداره‌کل آموزش و پرورش استان، از شرکت در مناقصه خودداری کردند.

حسن‌نژاد با بیان اینکه در نهایت مناقصه برگزار شد، اظهار می‌کند: از 11 شهرستان استان، 7 شهرستان سهم کارخانه‌های لبنی استان‌های همدان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی شدند اما به علت عدم مشارکت هیچ کدام از کارخانه‌ها، امکان تعیین تکلیف شیر مدارس برای شهرهای مریوان، سروآباد، دیواندره و بیجار فراهم نشد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در چنین فضایی و در سایه این نوع نگرش‌ها، منابعی که باید در افزایش تولید ناخالص داخلی استان به کار گرفته شوند هرز می‌روند و این نگرش‌های مدیریتی مانع توسعه پایدار استان خواهند بود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی استان کردستان تصریح می‌کند: از فرصت به وجود آمده برای غیر استان صرف می‌شود، تنها به این دلیل که کارگزاران نظام آموزشی استان به هنگام اعمال مدیریت، از دو ابزار مدیریتی اختیار و مسؤلیت، فقط نگران مسئولیت و جایگاه اداری خود هستند و از اعمال ریسک مدیریتی و استفاده از اختیارات مدیریتی خود طفره می‌روند.

حسن‌نژاد با تأکید بر اینکه این حرکت‌ها خلاف جریان کلی برنامه اقتصادی استان است تصریح کرد: در این بحث تأمین شیر مدارس مصداق بودن یا نبودن مدیریت بومی بدون پشتوانه و اعمال مدیریت ریسک‌پذیر است.

وی خاطرنشان می‌کند: مدیر بومی بدون توانایی اعمال ابزارهای مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های اختیارات و مسئولیت‌های واگذاری، هیچ فایده‌ای برای برنامه‌های اقتصادی توسعه‌محور استان ندارد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی استان کردستان در ادامه سؤالاتی را مطرح می‌کند و می‌گوید: اکنون مسئول هزینه فرصت‌های از دست رفته کیست؟ آیا کمیته شیر مدارس استان، موشکافانه مسائل را بررسی کرد و در انتخاب طرف‌های تأمین‌کننده دقت نظر به خرج دادند؟ چه کسی پاسخگوی وضعیت مشوش صنایع لبنی و دامداری‌های استان است؟

حسن‌نژاد ادامه می‌دهد: سرانجام کارخانه‌های لبنی و دامداری‌های استان که با دشواری‌های فراوان و بدون برخورداری شایسته از حمایت‌ها و متناسب با شرایط موجود به تولید مشقت‌بار ادامه می‌دهند، چه می‌شود؟ تا کی قرار است تولید این چنین در مخاطره افکنده شود؟

اینها همه از غفلت‌های تاریخی کارگزاران دولتی استان، نسبت به تولیدات کشاورزی به طور عام و دامپروری به طور خاص است، با چنین دیدگاه‌هایی آیا تولید و صنعت به محاق نمی‌رود؟ و آیا مشکلاتی که پیش روی است، با تدبیر و دوراندیشی قابل اجتناب نیست؟

وی اظهار می‌کند: در حالی که همه مسئولان و مدیران استانی به عناوین مختلف و در مناسبت‌های متفاوت بر تسهیل امور سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی و کشاورزی و دامپروری تأکید می‌کنند و از حفظ و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته و منابع انسانی شایسته موجود در استان سخن می‌گویند، اما در عمل به شیوه‌ای دیگر رفتار می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی استان کردستان خاطرنشان می‌کند: در بحران همه‌جانبه دامنگیر صنایع لبنی و دامی استان، در وضع کنونی تصمیم فوری اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان در تخصیص منابع (سه میلیارد تومان) طرح شیر مدارس استان به کارخانه‌های لبنی استان‌های دیگر جزو آخرین ضرباتی است که بر بدن نحیف این صنعت در استان زده می‌شود و صدایی از کسی بر نمی‌خیزد.

حسن‌نژاد با بیان این جمله که ما را دریابید تصریح می‌کند: در صنایع لبنی استان مبالغ کلانی سرمایه‌گذاری کرده و منتی بر کسی نداریم. اما لطفا از تسهیل ورشکستگی ما خودداری کنید.

--------------------------------

گزارش از: کیوان قاسمی

--------------------------------

انتهای پیام/79012/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول