اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سفر پیاده را به نوکری آمریکا ترجیح می دهیم

رجایی نخست وزیر کشورمان تاکید کرد اگر بنا باشد برای استفاده از هواپیما، اتومبیل و کامپیوتر نوکر امپریالیسم شویم، ترجیح می دهیم پیاده سفر کنیم و زیر سلطه قدرت ها نرویم.

سفر پیاده را به نوکری آمریکا ترجیح می دهیم

رخدادهای 25 دی 1359

چکیده

  • «اولاف پالمه» نماینده ویژه سازمان ملل: جنگ عراق و ایران باعث بروز خسارت هایی شده و امکان دخالت ابرقدرت ها را افزایش داده است.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد عراق از مالزی خواسته است تا در کنفرانس اسلامی که در مکه برگزار می شود برای پایان دادن به جنگ عراق با ایران میانجیگری کند.
  • در عملیاتی با همکاری ارتش، سپاه و بسیج عشایری در منطقه غرب کشور نیروهای ارتش بعث 10 کیلومتر عقب نشینی  و تنگه حاجیان (تنگه عباسی) به تصرف نیروهای کشورمان در آمد.
  • پس از پیروزی های نیروهای کشورمان بین نمایندگان مجلس عراق و صدام رئیس جمهور این کشور در خصوص ادامه جنگ اختلافات شدیدی به وجود آمده است.
  • آل سعود بندر جدیدالاحداث «جبیل» در 80 کیلو متری دمام را به منظور حمل کالا به عراق در اختیار صدام قرار داده است.
  • دولت ایران ادعانامه خود مبنی بر بازگرداندن 35 میلیارد دلار اموال شاه  معدوم و وابستگان او را که متعلق به ملت ایران است تقدیم دادگاه ایالتی آمریکا کرد.
  • نخست وزیر کشورمان تاکید کرد اگر بنا باشد برای استفاده از هواپیما، اتومبیل و کامپیوتر نوکر امپریالیسم شویم، ترجیح می دهیم پیاده سفر کنیم و زیر سلطه قدرت ها نرویم.
  • مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه به حکمیت گذاشتن اختلافات مالی و حقوقی دولت ایران با آمریکا موافقت کرد.
  • آیت الله بهشتی رییس دیوان عالی کشور اعلام کرد علی جنتی سرپرست فعلی تلویزیون خوزستان به عنوان نماینده قوه قضاییه برای اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد .
سفر نماینده سازمان ملل به تهران

«اولاف پالمه» نماینده ویژه سازمان ملل برای بررسی امکان آتش بس میان ایران و عراق پس از سفر به بغداد به ایران سفر کرد. رادیو بغداد دراین خصوص گزارش داد که صدام در دیدار با پالمه ابراز آمادگی کرده تا جنگ از طریق صلح آمیز پایان پذیرد. پیش از این نیز صدام در دیدار با نماینده سازمان ملل مدعی شده بود که ایران باید حقوق به اصطلاح قانونی عراق درباره زمین و آبهای اروند رود را به رسمیت بشناسد.

نماینده سازمان ملل پس از ورود به فرودگاه مهرآباد گفت: جنگ عراق و ایران باعث بروز خسارت هایی شده و امکان دخالت ابرقدرت ها را افزایش داده است. پالمه افزود: این جنگ ممکن است دیگر مناطق را نیز درگیر کند و همچنین موجب فراموش شدن مسئله فلسطین خواهد شد.(1)

التماس صدام برای آتش بس

خبرگزاری فرانسه گزارش داد عراق از مالزی خواسته است تا در کنفرانس اسلامی که در مکه برگزار می شود برای پایان دادن به جنگ عراق با ایران میانجیگری کند. احسان طاهر مدیرکل وزارت امور مذهبی عراق در این خصوص گفت: بغداد برای کمک به جریان میانجیگری با دیگر کشورها نیز تماس گرفته است.(2)

 

آل سعود بندر جدیدالاحداث «جبیل» در 80 کیلو متری دمام را به منظور حمل کالا به عراق در اختیار صدام قرار داده است. در این بندر عربستان 10 هزار کارگر عراقی مشغول کار هستند تا کالاهای واصله به مقصد عراق حمل شوند. به گفته منابع مطلع عربستانی در حال حاضر کامیون های اردن، عربستان، کویت و عراق مشغول بارگیری و حمل کالا از این بندر به مقصد عراق هستند
آزاد سازی تنگه حاجیان

در عملیاتی با همکاری ارتش، سپاه و بسیج عشایری در منطقه غرب کشور نیروهای ارتش بعث 10 کیلومتر عقب نشینی  و تنگه حاجیان (تنگه عباسی) به تصرف نیروهای کشورمان در آمد. همچنین فرمانده سپاه در گزارشی اعلام کرد در منطقه گیلانغرب رزمندگان اسلام توانستند یک تیپ پیاده صدامیان را منهدم کنند.(3)

اختلاف صدام و نمایندگان مجلس عراق در خصوص جنگ

پس از پیروزی های نیروهای کشورمان بین نمایندگان مجلس عراق و صدام رئیس جمهور این کشور در خصوص ادامه جنگ اختلافات شدیدی به وجود آمده است. در همین رابطه، نمایندگان مجلس عراق معتقدند که عراق باید از مواضع خود عقب نشینی و به مرزهای مشترک بین دو کشور باز گردد. از سوی دیگر؛ در پی ناکامی های ارتش بعث بعضی فرماندهان نظامی این کشور [از ترس برخورد صدام] دست به خودکشی می زنند که نمونه آن خودکشی «نوری الحاجم» فرمانده گردان 29 ضد هوایی لشگر 5 عراق در منطقه هویزه است.(4)

مشارکت عربستان در جنگ عراق علیه ایران

آل سعود بندر جدیدالاحداث «جبیل» در 80 کیلو متری دمام را به منظور حمل کالا به عراق در اختیار صدام قرار داده است. در این بندر عربستان 10 هزار کارگر عراقی مشغول کار هستند تا کالاهای واصله به مقصد عراق حمل شوند. به گفته منابع مطلع عربستانی در حال حاضر کامیون های اردن، عربستان، کویت و عراق مشغول بارگیری و حمل کالا از این بندر به مقصد عراق هستند.(5)

ارائه ادعا نامه طلب 35 میلیاردی ایران به دادگاه آمریکا

دولت ایران ادعانامه خود مبنی بر بازگرداندن 35 میلیارد دلار اموال شاه  معدوم و وابستگان او را که متعلق به ملت ایران است تقدیم دادگاه ایالتی آمریکا کرد. دادستان این دادگاه گفت: در این ادعانامه آمده است علاوه بر مبلغ ذکر شده اگر چیز دیگری از اموال شاه در آمریکا هست باید به آن اضافه شود. این ادعانامه در خصوص 65 نفز از نزدیکان شاه نیز هست که فرح و اشرف از جمله آنها هستند. گفتنی است؛ یکی از شروط آزادی گروگانهای آمریکایی، بازگرداندن اموال شاه معدوم از سوی دولت ایالات متحده به ایران است. آمریکا نیز تضمین کرده که این دارایی ها را بازگرداند اما در میزان و مبلغ این اموال هنوز دو کشور اختلاف دارند.(6)

 

مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه به حکمیت گذاشتن اختلافات مالی و حقوقی دولت ایران با آمریکا موافقت کرد. در ماده واحده این مصوبه آمده است؛ به دولت اجازه داده می شود که در مورد اختلافات مالی و حقوقی بین ایران و آمریکا  که ناشی از انقلاب اسلامی نباشد، با توجه به مفاد مصوبه مجلس از طریق داوری مرضی الطرفین اقدام و اختلافات مذکور را حل و فصل کند.
سفر پیاده را به نوکری آمریکا ترجیح می دهیم

نخست وزیر کشورمان تاکید کرد اگر بنا باشد برای استفاده از هواپیما، اتومبیل و کامپیوتر نوکر امپریالیسم شویم، ترجیح می دهیم پیاده سفر کنیم و زیر سلطه قدرت ها نرویم. محمد علی رجایی در ادامه گفت: برای ما افتخار است که از انحرافات اروپا و آمریکا پیروی نکنیم، چون علم آنها همراه با انحراف است. وی در ادامه با انتقاد از کسانی که این دولت را فاقد تخصص لازم می دانند، اظهار داشت: آیا کسانی که در دولت های قبلی بودند دوره های خاصی برای وزارت و نخست وزیری دیده بودند؟(7)

اختلافات مالی و حقوقی ایران و آمریکا به حکمیت گذاشته می شود

مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه به حکمیت گذاشتن اختلافات مالی و حقوقی دولت ایران با آمریکا موافقت کرد. در ماده واحده این مصوبه آمده است؛ به دولت اجازه داده می شود که در مورد اختلافات مالی و حقوقی بین ایران و آمریکا  که ناشی از انقلاب اسلامی نباشد، با توجه به مفاد مصوبه مجلس از طریق داوری مرضی الطرفین اقدام و اختلافات مذکور را حل و فصل کند. همچنین مصوبه مجلس در خصوص ملی کردن اموال شاه مخلوع و نزدیکان وی نیز تصویب شد.(8)

معرفی نماینده قوه قضاییه در صدا وسیما

آیت الله بهشتی رییس دیوان عالی کشور اعلام کرد علی جنتی سرپرست فعلی تلویزیون خوزستان به عنوان نماینده قوه قضاییه برای اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد .(9)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 27 دی 1359 ، صفحه 12

2-  اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 16

7- اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 3

9-  اطلاعات ، 25 دی 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول