اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نمونه دیگری از دشمنی حکام عربستان با ایران

عمدتا عربستان سعودی و کویت با به عهده گرفتن مخارج جنگی عراق و پرداخت 6/45 میلیارد دلار سعی در جلوگیری از پیروزی کامل و یک سره ایرانیان در جنگی که بغداد در سپتامبر 1980 بر علیه ایران آغاز کرد داشتند.

نمونه دیگری از دشمنی حکام عربستان با ایران

رخدادهای 14 آذر 1361

چکیده

  • وزیر خارجه صحرا : انقلاب صحرا مواضع روشنی در باره جنگ عراق علیه ایران داشته و آن ، محکوم کردن تجاوز عراق به ایران که تهاجم بر علیه تمامی نیروهای اسلامی بوده است می باشد .

 

  • سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی: به زودی طرح های گسترده برای حمله علیه ارتش بعث پیاده می شود .

 

  • بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین : اگر کارخانجات موتورسیکلت سازی یاماها و هوندا در ژاپن بخواهند لوازم یدکی را به ما گران بفروشند ، ما آن ها را در خرید وسائل تحریم می کنیم. 

 

  • هفته نامه آمریکایی بیزینس ویک نوشت : با کمبود درآمدهای نفتی و کسر بودجه کشورهای عرب خلیج فارس هم قادر به نجات صدام نیستند .

وزیر خارجه صحرا : همواره تجاوز عراق به ایران را محکوم کرده ایم

حکام ابراهیم عضو دفتر سیاسی و وزیر امور خارجه جمهوری دمکراتیک صحرا(1) به همراه یکی از اعضای شورای ملی این کشور دیروز وارد تهران شد و از سوی ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان و نمایندگان سیاسی کشورهای سوریه ، الجزایر ، یمن دموکراتیک ، موریتانی و کوبا در تهران مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر خارجه صحرا در گفت و گوی کوتاهی با اشاره به این که تجاوز عراق یکی از موارد بحث با مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود گفت : ملت صحرا همواره تجاوز نیروهای عراقی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده است و انقلاب صحرا مواضع روشنی در این باره داشته و آن ، محکوم کردن تجاوز عراق به ایران که تهاجم بر علیه تمامی نیروهای اسلامی بوده است می باشد . وی همچنین گفت : تجاوز صدام جهت خاموش ساختن شعله ای که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام بر افروخته است صورت گرفت .

ولایتی نیز اظهار داشت : موضع صحرا در قبال کنفرانس سران وحدت آفریقا مشت بسیاری از کشورهای ارتجاعی را باز کرد و نشان داد که مسئله صحرا بهانه ای بیش نبود و هدف آن بود که خط آمریکا در آفریقا توسط رژیم های مرتجع حاکم گردد . وی همچنین گفت : کلیه نهضت ها و حرکت های منطقه که علیه آمریکا و ارتجاع مبارزه می کنند بایستی اسلام اصیل را محور مبارزات خود قرار دهند . (2)

صیاد شیرازی : به زودی طرح های گسترده حمله علیه ارتش بعث پیاده می شود

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی در گفت و گویی اظهار داشت: انشاء الله با طرح هایی که به زودی برای حملات گسترده علیه صدام پیاده می شود و با توجه به این که ما می دانیم بسیاری از پرسنل ارتش صدام میل به جنگیدن ندارند و نتیجه و عاقبت کار خود را خوب احساس کرده اند ، پیروزی نهایی را مژده می دهیم.(3)

بهزاد نبوی ژاپن را تهدید به تحریم کرد

بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین جهت بازدید و بررسی کارخانه های شهر صنعتی البرز وارد قزوین شد.

بهزاد نبوی در جلسه ای که با شرکت مدیران عامل و تنی چند از مسئولین شهر صنعتی البرز و رئیس گروه خودرو در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل شده بود شرکت کرد و مسائل مربوط به ساخت لوازم مورد نیاز کارخانه ایران دو چرخ در داخل کشور، میزان مصرف ارز جهت خرید وسایل و نرخ بالای وسائل مورد نیاز این کارخانجات که توسط ژاپن تهیه می شود و مسائل دیگر صنعتی را مورد بررسی قرار داد.

 

وزیر صنایع سنگین در این جلسه اظهار داشت : اگر کارخانجات موتورسیکلت سازی یاماها و هوندا در ژاپن بخواهند لوازم یدکی را به ما گران بفروشند ، ما آن ها را در خرید وسائل تحریم می کنیم و وسایل مورد نیازمان را از دیگر کشورها تامین خواهیم کرد حتی اگر این کار موجب بسته شدن کارخانجات ایران دو چرخ و تیزرو شود . (4)

تحلیل هفته نامه آمریکایی از اضمحلال اقتصاد عراق در جنگ با ایران

هفته نامه آمریکایی بیزینس ویک در آخرین شماره خود طی مقاله ای تحت عنوان « احتمالا عراق به ته مانده صندوق جنگ خود خیره شده است» نوشت : با کمبود درآمدهای نفتی و کسر بودجه کشورهای عرب خلیج فارس هم قادر به نجات صدام نیست .

در بخشی از این مقاله آمده است : اخبار مبنی بر این که عراق سعی در گرفتن وام از بازارهای اروپایی دارد ، احتمالا بدین معنا است که یکی از عظیم ترین انتقال های ثروت در تاریخ پایان یافته است که اشاره ای است به صرف کردن ذخائر ارزی و کمک های دهها میلیارد دلاری ارتجاع عرب به عراق و انتقال آن ها به آمریکا و اروپا جهت دریافت تسلیحات .

بیزینس ویک می افزاید : عمدتا عربستان سعودی و کویت با به عهده گرفتن مخارج جنگی عراق و پرداخت 6/45 میلیارد دلار سعی در جلوگیری از پیروزی کامل و یک سره ایرانیان در جنگی که بغداد در سپتامبر 1980 بر علیه ایران آغاز کرد داشتند ، از آن هنگام توسط عربستان سعودی بیش از 30 میلیارد دلار و کویت 14 میلیارد دلار کمک به عراق داده شده است و در سپتامبر [شهریور] گذشته در جریان کنفرانس فاس در مراکش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موافقت کردند 5/6 میلیارد دلار دیگر برای مدت زمان ماه اکتبر تا مارس [شش ماه] به عراق کمک نمایند.

بر اساس این گزارش حتی سلطان نشین عمان تنها کشور خلیج فارس که علنا با آمریکا اعلام همبستگی کرده است 10 میلیون دلار به این منظور پرداخت کرد ، کمک اعراب به دولت بغداد تنها پرداخت های نقدی و یا حواله مستقیم اعتبار به بانک های مرکزی نبوده است ، نقش عربستان در این کمک شامل تحویل یا ارسال تولیدات نفتی تصفیه شده و خام به مشتریان عراق مانند ژاپن جهت تکمیل کردن قراردادهایی که میان عراق و مشتریان قدیمیش امضا شده است بوده است.

بر اساس این گزارش «بغداد دیگر نمی تواند نفت را از طریق شط العرب که هم جوار ایران است به جایی ارسال دارد . عربستان تعهد کرده است روزانه 700 هزار بشکه نفت به حساب عراق به فروش برساند ، اگر این مقدار نفت به قیمت پایه بشکه ای 34 دلار اوپک به فروش برسد روزانه 8/23 میلیون دلار برای عراق جمع خواهد کرد . نقش کویت در این کمک ارسال کامیون های پر از تجهیزات و مهمات از راه های نظامی از بنادر کویت به بندر عراقی بصره که ترافیک دریایی به آن به خاطر بمباران های هوایی و دریایی ایرانی ها بسته شده است می باشد . کویت و عربستان همچنین کلیه هزینه های بارکشی و انتقال مهمات به عراق از جمله ترافیک ادوات جنگی که از راه زمینی ، از دریای سرخ و از راه اردن به این کشور ارسال می گردد را پرداخت می کنند.

 

بیزینس ویک همچنین نوشته است :این منابع متعدد که از کشورهای خلیج فارس به رژیم صدام سرازیر شده است به بغداد اجازه داد که به جنگش ادامه دهد ولی با پدیدار شدن کمبود درآمدهای نفتی امسال و کسر بودجه های جزئی در کویت و امارات عربی متحده حتی کشورهای خلیج فارس نیز دیگر قادر به پرداخت و تامین هزینه های عراق نیستند . (5)

پی نوشت:

1- جمهوری دموکراتیک عربی صحرا نام دولتی‌است که از سال 1976 و از سوی جبهه پولیساریو داعیه حکومت بر صحرای غربی- مستعمره پیشین اسپانیا- را دارد. هم اکنون  جمهوری صحرا تنها بر 20 تا 25٪ از سرزمین‌های مورد ادعای خود تسلط دارد. بخشی از سرزمین‌های مورد ادعای این دولت در کنترل مراکش است و دولت مراکش آن را استان جنوبی خود می‌خواند.

سازمان ملل از سال 1991 مامور شده است تا همه پرسی ای در این منطقه برگزار کند تا خواسته اصلی مردمان این منطقه بابت استقلال یا باقی‌ماندن تحت حکومت مراکش مشخص شود اما برگزاری این همه پرسی تاکنون به خاطر کارشکنی‌های گوناگون انجام نپذیرفته است

2- جمهوری اسلامی ، 14 آذر 1361 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 14 آذر 1361 ، صفحه 4

4- اطلاعات ، 14 آذر 1361 ، صفحه 4

5- کیهان ، 14 آذر 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول