اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

برنامه ریزی نباید برای گردن کلفت ها باشد

هاشمی: چطور می شود ما در بازار جهانی 40 تا 50 تومان ارز را به 8 تومان از دست یک تاجر بگیریم و بگوییم هرچه می خواهی بخر و بیاور. من برنامه ریزی جدید را قبول دارم منتهی برنامه ریزی نباید برای گردن کلفت ها باشد.

برنامه ریزی نباید برای گردن کلفت ها باشد

رخدادهای 26 شهریور 63

چکیده:

  • ایران دو سکوی نفتی عراق در خلیج فارس را بمباران کرد.

 

  • ایران اتهام رژیم عراق مبنی بر دخالت در ماجرای ربودن هواپیمای عراقی را تکذیب کرد.

 

  • رژیم عربستان عامل شهادت زائر ایرانی به دست مزدوران بعثی را آزاد کرد.

 

  • هاشمی: نباید کارها را به دست سرمایه داران زالوصفت بدهیم.

 

بمباران 2 سکوی نفتی عراق

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: ظهر روز 25 شهریور خلبانان جان برکف و افتخارآفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سکوهای نفتی البکر و الامیه را به آتش کشیدند و با بمباران این دو سکو خسارات و تلفات قابل ملاحظه ای به دشمن بعثی وارد کرده و سالم به پایگاه های خود مراجعت کردند. همچنین بر اساس این گزارش در نبردهای روز گذشته حداقل 110 تن از نفرات عراقی در جبهه های نبرد کشته و زخمی شدند که از این تعداد 65 تن در منطقه عملیاتی شمال غرب و  20 تن در منطقه عملیاتی غرب و 25 تن نیز در غرب اروندرود به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند.(1)

 

احضار نماینده صلیب سرخ به وزارت خارجه

در پی اظهارات متناقض پیرامون ربودن هواپیمای عراقی توطئه مشترک عراق و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی برملا شد.

در فاصله کوتاهی پس از شکست توطئه ربودن هواپیمای مسافربری ایرباس ایران رژیم های عراق و اسرائیل توطئه مشترکی در مورد تلاش نافرجام برای ربودن یک هواپیمای عراقی پرداختند. بر اساس این سناریوی خیالی رادیو رژیم اسرائیل اعلام کرد یک فروند هواپیمای عراقی که از امان عازم بغداد بوده است بر فراز اردن توسط سه هواپیماربا ربوده شده که بر اثر درگیری این افراد با گارد امنیتی این افراد توسط یک گارد امنیتی زخمی شده و هواپیماربایی خنثی شده است و این درحالی است که فرودگاه بین المللی امان اعلام کرده است که هیچ گونه گزارشی درباره این حادثه هواپیماربایی را دریافت نکرده است. در اخبار متناقض دیگری اسرائیل از هویت قبرسی و لبنانی هواپیماربایان خبر داده بود اما رژیم بعثی مدعی شد سه هواپیماربا ایرانی بوده اند. و هرسه را کشته اند. وزارت امور خارجه کشورمان  نیز با احضار نماینده صلیب سرخ جهانی در تهران اتهام عراق را مبنی بر دخالت در ماجرای ربودن هواپیمای عراقی را تکذیب کرد. وزارت امور خارجه هشدار داد ممکن است عراق سه تن از اسرای ثبت نام نشده ایرانی را که مدت هاست در اسارت عراق به سر می برند را به شهادت رسانده و آنان را به دروغ به عنوان هواپیماربا معرفی نماید.(2)

 

آزادی قاتلین زائر ایرانی در عربستان

خبرگزاری فرانسه گزارش داد پادشاهی سعودی مرگ یک زائر ایرانی که در درگیری روز چهارشنبه میان ایرانیان و عراقی ها در مدینه مجروح شده بود را تائید کرد. وزارت کشور سعودی اعلام کرد این گروه از زائران عراقی!! و ایرانی روز چهارشنبه با ضربات مشت و  سنگ با یکدیگر درگیر شدند که طی آن یک زائر ایرانی به شدت مجروح شد و روز جمعه به خاطر جراحاتش فوت کرد. وزارت کشور عربستان در بیانیه خود مدعی شده است که چند تن از زائران عراقی توسط پلیس دستگیر شدند ولی تحقیقات نشان داد که هیچ یک از آنان عامل حمله نبودند بنابراین تمامی آنها آزاد شدند.!! جمهوری اسلامی ایران با تسلیم یک یادداشت اعتراضی به عربستان خواستار دستگیری و مجازات عاملین این قتل شده است.(3)

 

دیدار اعضای حزب جمهوری اسلامی با هاشمی

جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و تنی چند از مسئولین استان تهران دیروز با آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

آقای هاشمی در این دیدار ضمن پاسخ به سئوالات حاضرین در مورد مسائل اقتصادی و اظهارات اخیر امام گفت: من فکر می کنم اگر از بخش خصوصی بی تفاوت بگذریم در کارهای اساسی کشورمان خسارات بسیار عمده ای خواهیم دید. اما فرمایشات امام معنایش این نیست که ما کارها را به دست سرمایه داران زالوصفت بدهیم تا امام هستند محال است که چنین کاری صورت بپذیرد که امکانات کشور در دست عده معدودی مال اندوز قرار بگیرد.

آقای هاشمی افزود: چطور می شود ما در بازار جهانی 40 تا 50 تومان ارز را به 8 تومان از دست یک تاجر بگیریم و بگوییم هرچه می خواهی بخر و بیاور. من برنامه ریزی جدید را قبول دارم منتهی برنامه ریزی نباید برای گردن کلفت ها باشد. امام فرمودند دولت، دولت محرومین و مستضعفین است پس باید مستضعفین بتوانند تجارت کنند و تولید کنند و در کارهای بزرگ تولیدی شریک شوند.(4)

منابع:

1. کیهان، 26 شهریور 63، ص 2
2. اطلاعات، 26 شهریور 63، ص 3
3. اطلاعات، 26 شهریور 63، ص 1
4. جمهوری اسلامی، 26 شهریور 63، ص 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول