اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

وجود 6800 کیلومتر مرز مشترک بین جنگل‎ها و اراضی زراعی گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: 6 هزار و 800 کیلومتر از اطراف جنگل‎های استان گلستان را زمین‎های کشاورزی تشکیل می‎دهد که اکثرا این اراضی کشاورزی دیم است و این مهم امکان حریق جنگل‎ها را بیشتر کرده است.

وجود 6800 کیلومتر مرز مشترک بین جنگل‎ها و اراضی زراعی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابوطالب قزلسفلو ظهر امروز در سخنرانی قبل از خطبه‎های نماز جمعه در جمع نمازگزارن گرگان اظهار کرد: عرصه‎های منابع طبیعی 70 درصد از مساحت استان گلستان را تشکیل می‎دهد و قاچاق چوب، قطع درخت، تصرف و تجاوز، ساخت‎وساز غیرمجاز، پیشگیری از حریق و مهار و اطفای حریق، مبارزه با آفات و بیماری‎ها در بحث حفاظت از عرصه‎های منابع طبیعی می‎گنجد.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به تنهایی قادر به حفاظت از عرصه‎های منابع طبیعی نخواهد بود، گفت: در حفاظت از عرصه‎های منابع طبیعی مشارکت مردم امری ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه ما اذعان داریم که کار سنگین حفاظت از عرصه‎های منابع طبیعی را بدون پشتیبانی مردم و دستگاه‎های اجرایی نمی‎توانیم به درستی به سرانجام برسانیم، گفت: فواید منابع طبیعی به عموم مردم برمی‎گردد.

قزلسفلو با بیان اینکه عرصه‎های منابع طبیعی در امنیت زیستی و غذایی، تولید آب و حفاظت از خاک و تولید اکسیژن نقش به‎سزایی دارند، افزود: از طرفی عرصه‎های منابع طبیعی از لحاظ فراهم کردن جنبه‎های تفریحی و گردشگری اهمیت زیادی در زندگی ما دارند.

* گلستان از استان‎های بحرانی کشور در حریق عرصه‎های جنگلی است

وی متذکر شد: در سال‎های اخیر بسیاری از پروژه‎های گردشگری در استان گلستان مورد توجه واقع شده است و اینکه استان گلستان را به‎عنوان یکی از قطب‎های گردشگری می‎شناسند و دومین محور توسعه استان، گردشگری است به‎خاطر وجود عرصه‎های منابع طبیعی و جنگلی است که از طریق آن زمینه‎ای برای ایجاد شغل، درآمد و اشتغال بوجود می‎آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه گردشگری در استان گلستان هستیم همه وظیفه داریم با مشارکت یکدیگر ضمن بهره‎برداری از عرصه‎های منابع طبیعی در حفاظت از آن تلاش کنیم، در واقع ریل گردشگری در استان گلستان عرصه‎های منابع طبیعی و چشم‎اندازهای زیبا است.

قزلسفلو با اشاره به اینکه عرصه‎های منابع طبیعی در معرض تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی است، یادآور شد: خشکسالی‎ها از جمله تهدیدات طبیعی است که در سال‎های اخیر گریبان عرصه‎های منابع طبیعی را گرفته است.

وی ادامه داد: گرمای بی‎سابقه و خشکسالی‎های دهه گذشته موجب شده رطوبت موجود در خاک جنگل‎ها از بین برود و جنگل‎ها در معرض تنش رطوبتی قرار بگیرند در نتیجه بیماری‎هایی در جنگل بوجود آمده است که ما اقداماتی را برای کنترل آن در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه برخی از تهدیدات عرصه‎های منابع طبیعی انسان‎ساز است و می‎توان آنها را تعطیل و یا حذف کرد، گفت:  حریق جنگل‎ها یکی از تهدیدات انسان‎ساز عرصه‎های منابع طبیعی است و استان گلستان یکی از استان‎های بحرانی کشور در موضوع حریق عرصه‎های جنگلی و مرتعی است.

قزلسفلو افزود: در کشور دو نوع آتش‎سوزی بهاره و تابستانه و فصل خزان وجود دارد که استان گلستان هر دو نوع از این حریق‎ها را تجربه می‎کند و پتانسیل حریق در استان گلستان بالاتر است

وی اضافه کرد: 6 هزار و 800 کیلومتر از اطراف جنگل‎های استان گلستان را زمین‎های کشاورزی تشکیل می‎دهد که اکثرا این اراضی کشاورزی دیم است و این مهم امکان حریق را بیشتر کرده است اما اراضی اطراف جنگل‎های استان‎های مازندران و گیلان آبی و شالیزار است و امکان حریق در آن بسیار کم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه کشاورزان آگاه باشند که سوزاندن کاه‎وکلش جز آسیب به زمین و خاک فایده‎ای ندارد، بیان کرد: گرچه هنوز آتش زدن کاه‎وکلش در بین برخی کشاورزان مرسوم است اما نسبت به گذشته با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

قزلسفلو اذعان کرد: جنگل‎های سوزنی‎برگ و یا کاج در استان گلستان وجود دارد و این جنگل‎ها به دلیل برخورداری از رزین در معرض حریق هستند و در صورت وقوع حریق مهار کردن آن بسیار سخت است.

وی در پایان ابراز کرد: مردم  هر گونه مشکل اعم از آتش‎سوزی، قطع درخت، ساخت و ساز غیرمجاز و... را از طریق سامانه 1504 اطلاع دهند.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول