اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

برای بزرگداشت واقعه 5 آذر گرگان ردیف بودجه تعیین شود/ کوتاهی 40 ساله نهادهای فرهنگی و سیاسی به یک حماسه

تاریخ‌نگار گلستانی از استانداری، فرمانداری، شورای اسلامی شهر، سازمان برنامه و بودجه خواست تا برای بزرگداشت واقعه پنج آذر هر ساله در بودجه سالانه ردیف بودجه پیش‌بینی کنند.

برای بزرگداشت واقعه 5 آذر گرگان ردیف بودجه تعیین شود/ کوتاهی 40 ساله نهادهای فرهنگی و سیاسی به یک حماسه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، غلامرضا خارکوهی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تاریخ انقلاب اسلامی سرشار از وقایع برجسته و مهم است به نقش مناطق مختلف کشور در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: هر شهری به اندازه توان خودش در انقلاب اسلامی شرکت داشته و انقلاب اسلامی یک انقلاب چند شهری است و محدود به چند شهر بزرگ نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مبارزات در همه مناطق کشور گسترده بود و یکی از آن شهرها گرگان و منطقه استان گلستان فعلی بوده است، گرگان در سال ۱۳۵۷ شهر کوچکی بود اما نام و نشانی به لحاظ آب و هوایی و جنگل و سرسبزی پیدا کرده بود، در همین شهر گرگان واقعه بزرگی روی داد که در تاریخ ایران معاصر انقلاب اسلامی جاودانه است اما با این وجود این واقعه مظلوم واقع شده است.

* فلسفه ایجابی واقعه 5 آذر محدود به گرگان نبود

این تاریخ‌نگار گلستانی با بیان اینکه فلسفه ایجابی واقعه پنج آذر محدود به گرگان نبود بلکه منشأ کشوری و سراسری داشت، ابراز کرد: شروع واقعه برای دفاع از حرم امام رضا (ع) بود، چند روز قبل از واقعه 1357 ماموران رژیم پهلوی به حرم امام رضا (ع) حمله کرده و مردم بیگناه را شهید و مجروح کرده بودند گرچه تعداد شهدا و مجروحین اندک بود اما اهانت مأموران رژیم پهلوی به حرم امام رضا (ع) خیلی ناگوار و ناپسند بود.

خارکوهی با بیان وقایع آن دوران و لزوم تبیین آن برای نسل جوان تصریح کرد: وقتی این خبر به امام راحل رسید، ایشان در فرانسه تبعید بود اما به شدت از این قضیه ناراحت شد و پیام تندی به ملت ایران مبنی بر اینکه به هر وسیله ممکن برای سقوط رژیم پهلوی اقدام کنند، داد، به خاطر اسائه ادبی که رژیم پهلوی به حرم امام رضا (ع) مرتکب شده بودند.

وی گفت: به منظور اعتراض سراسری و گسترده به اقدام هتاکانه رژیم پهلوی در روز یکشنبه پنج آذر 1357 مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد؛ امام راحل در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کردند، این پیام به سراسر ایران رسید مخصوصاً به گرگان، به همین دلیل علمای انقلابی شهر تصمیم گرفتند یکشنبه صبح پنج آذر 1357 در اطاعت از فرمان امام، دفاع از حرم امام رضا (ع) و محکومیت رژیم پهلوی در امامزاده عبدالله (ع) گرگان جمع شوند.

* واقعه 5 آذر گرگان در تاریخ هم‌ردیف وقایع قم، مشهد و تبریز است

این تاریخ‌نگار گلستانی ادامه داد: مردم پس از تجمع در امامزاده عبدالله (ع) به سمت خیابان شهدا و سپس به سمت شهرداری حرکت کرده تا اعتراض خودشان را اعلام کنند، مردم از همه شهرهای مختلف این منطقه برای دفاع از ارزش‌ها آمدند، چراکه به شدت وابسته و علاقمند به ارزش‌ها بودند.

خارکوهی با بیان اینکه رژیم پهلوی کمتر از سه ماه بعد از واقعه مشهد سرنگون شد، گفت: مردم این منطقه روز پنج آذر در فلکه امامزاده جمع شدند و ماموران ژاندارمری به دستور سران رژیم پهلوی در جلوی دروازه امامزاده گرگان مردم را به گلوله بستند و آنها را قتل و عام کردند حتی فرصت فرار به مردم ندادند.

وی با بیان اینکه مردم در تنگنا و تیررس گلوله‌های رژیم ماموران رژیم پهلوی قرار داشتند، ابراز کرد: این اتفاق در ادامه جنایتی که در مشهد انجام شد به وقوع پیوست و خون سرخ مردم گرگان در دفاع از اهل بیت و حرم امام رضا (ع) دوباره نقش بر زمین شد این واقعه از وقایع بزرگ تاریخ است اما متاسفانه مظلوم واقع شده و در تاریخ هم‌ردیف سایر وقایع قم، مشهد و تبریز است.

*کوتاهی 40 ساله نهادهای فرهنگی و سیاسی به حماسه 5 آذر گرگان

این تاریخ‌نگار گلستانی بیان کرد: ۱۴ نفر از مردم گرگان در واقعه پنج آذر شهید و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شدند اما این واقعه حتی در گرگان مظلوم و ناشناخته است، در هر شهری وقایع بزرگ خودشان را گرامی می‌دارند اما در گرگان بعد از ۴۰ سال هنوز مراسم در خور شأن این واقعه برگزار نشده است.

خارکوهی با بیان اینکه در کتب درسی دانشجویان و دانش آموزان جایی برای معرفی واقعه پنج آذر گرگان نیست در خصوص بی‌توجهی به این مهم تاکید کرد: دانشجویان و دانش آموزان ما وقایع دیگر شهرها را در کتاب‌شان می‌خوانند، استادان تاریخ در این منطقه و آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و سیاسی و مسئولان این شهر در طول ۴۰ سال کوتاهی کردند.

وی با اشاره به اینکه ظلم مضاعفی به واقعه پنج آذر گرگان و حماسه‌سازان این واقعه شده است، گفت: در حالی که واقعه ۱۹ دی مردم قم هر ساله در صدا و سیمای ملی پرداخته می‌شود واقعه تبریز همینطور اما واقعه پنج آذر گرگان که جایگاه آن کمتر از آن وقایع نیست متاسفانه در صدا و سیمای ملی به آن پرداخته نمی‌شود.

* ائمه جماعات حماسه 5 آذر گرگان را در مساجد تبیین کنند

این تاریخ‌نگار گلستانی ادامه داد: حتی در ادارات گرگان مراسم تجلیل و یادبود شهدای این واقعه را نمی‌گیرند در حالی که این حماسه ظرفیت کشوری دارد و باید برای آن مراسم‌های ملی و فراخوان کشوری داده شود و مردم دیدار با مقام معظم رهبری در سالگرد این واقعیت داشته باشند و رسانه‌های سراسری به این واقعه بپردازند.

خارکوهی تاکید کرد: مسوولان استان در چهار دهه گذشته در حق پنج آذر گرگان اجحاف کردند و باید فردای قیامت پاسخگوی شهدای مظلوم این واقعه باشند، آن روز حدود 50 هزار نفر جمعیت طبق گزارش‌های پلیس پهلوی در امامزاده عبدالله گرگان به عشق امام رضا (ع)، اهل بیت و فرمان امام راحل جمع شدند.

وی با بیان اینکه پیشقراول این حرکت جامعه روحانیت بودند از ائمه جماعات خواست تا در تمام مساجد استان گلستان پیرامون واقعه پنج آذر گرگان سخنرانی و آن را برای مردم تبیین کنند، چرا در نمازهای جمعه گرگان به واقعه پنج آذر پرداخته نمی‌شود و فقط صدا و سیمای استان است که به این واقعه می‌پردازد.

* لزوم تعیین ردیف بودجه سالانه برای بزرگداشت حماسه 5 آذر

این تاریخ‌نگار گلستانی تاکید کرد: انتظار است که استانداری، فرمانداری، شورای شهر، سازمان برنامه و بودجه برای بزرگداشت واقعه پنج آذر هر ساله در بودجه سالانه ردیف بودجه پیش‌بینی کنند.

خارکوهی با بیان اینکه بزرگتر از واقعه پنج آذر در تاریخ این استان سراغ نداریم، گفت: از شورای اسلامی شهر گرگان تشکر می‌کنم که در سال‌های اخیر همت کرد و با همکاری سپاه برای بزرگداشت حماسه پنج آذر مراسم‌هایی گرفتند و مکان یادبود شهدا جلوی بیمارستان پنج آذر گرگان تامین شد که البته این کافی نیست.

وی گفت: مراسم باید در حد یادواره با فراخوانی کشوری و با پیام مقام معظم رهبری در گرگان برگزار شود و یاد آن گرامی داشته شود دیدار با رهبر معظم انقلاب از مطالبات مردم این منطقه است.

* گرگان‌دوستان چرا تعصبی به حماسه 5 آذر ندارند

این تاریخ‌نگار گلستانی یادآور شد: واقعه پنج آذر در کتب درسی دانشگاهی و مدارس انتقال یابد، حتی در مدارس به عنوان انشاء برای دانش‌آموزان مطرح شود چرا آموزش و پرورش برنامه انشاء به مناسبت پنج آذر در مدارس برگزار نمی‌کند چرا اساتید استان حتی یک دانشجو را موظف به ارائه پایان‌نامه و تحقیق در این زمینه نمی‌کنند این‌ها از کوتاهی‌هایی است که در این منطقه صورت می‌گیرد.

خارکوهی با تاکید بر اینکه واقعه پنج آذر باید به نسل جوان شناسانده شود، تصریح کرد: حماسه پنج آذر شناسنامه انقلابی مردم گرگان است در شهریور سال 1395 شورای عالی انقلاب فرهنگی، واقعه پنج آذر گرگان را ثبت ملی کردند و به نام سالروز قیام مردم گرگان در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

وی با انتقاد از اینکه گرگان یک شهر سیاست‌زده است، گفت: افرادی هستند که ادعای ناسیونالیستی سختی دارند که در ایام انتخابات شورا و در انتخابات مجلس دائم از گرگان‌ایسم دم می‌زنند و اصالت گرگانی بودن را برجسته می‌کنند و تعصبی در این باره برخورد می‌کنند اغلب اینها دروغ می‌گویند از هر طیف و جناحی که هستند چرا که اغلب ناسیونالیست‌های سیاسی گرگان به واقعه پنج آذر نمی‌پردازند.

* ناسیونالیسم بودن به شکل مثبت اشکال ندارد

این تاریخ‌نگار گلستانی تاکید کرد: کسانی که برای تاریخ گبرها و دوران کفر نکته‌های ابهام‌آمیز را در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و مراسم‌هایشان بُلد می‌کنند اما یک کلمه راجع به پنج آذر گرگان نمی‌گویند چون این واقعه مربوط به انقلاب است.

خارکوهی با بیان اینکه چرا گرگان‌پرست‌های متعصب به واقعه پنج آذر نمی‌پردازند، تصریح کرد: ناسیونالیسم بودن به شکل مثبت اشکال ندارد همه قبول داریم حب‌الوطن نشانه ایمان است اما دوست داشتنی که منطقی و معقول باشد واقعه‌ای که مربوط به تاریخ مبارزات این منطقه است آیا باید نادیده گرفته شود و فقط به تاریخ 10 هزار ساله گرگان بپردازند.

وی گفت: از سال 1357 تا کنون کدام مرکز تحقیقاتی دانشگاهی و یا اداری و یا پاساژ اسم پنج آذر را روی ساختمان خود گذاشت، بسیاری از ناسیونالیسم‌های شهر گرگان دلبستگی واقعی به برجستگی‌ها و تاریخچه شهر گرگان ندارند اگر داشتند مناسبت پنج آذر را باید بیش از این می‌پرداختند.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول