اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مهمترین رویدادهای تجسمی در سال ۹۸/ گردش مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی

هنرهای تجسمی در سالی که گذشت، از اولین روزهای سال تا آخرین روزهای سال در کشور جریان داشت و به گفته مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گردش مالی حدوداً ۲۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد.

مهمترین رویدادهای تجسمی در سال ۹۸/ گردش مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، هنرهای تجسمی در سالی که گذشت، رویدادهای بسیاری را به خود دید. روز سوم فروردین‌ماه، هنرمندان ایرانی در بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه درخشیدند و  با مجموع فروش یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلار، حدود ۳۱ درصد از کل فروش این دوره از حراج را از آن خود کنند.

نمایشگاه حراج آثار هنری به نفع سیل‌زدگان کشور با عنوان «سیل مهربانی»، ۲۰ فروردین همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری افتتاح شد. در هفته آخر فروردین، چهارمین جشنواره نقاشی دانشجویی «ژکال» با ۱۵۲۰ اثر برگزار شد. در واپسین روزهای فروردین هم، دومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان واقع در خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت.

در اردیبهشت ماه، رویداد «شهروند؛ نقاش» روی پل طبیعت تهران و در رامسر مازندران اجرا شد. هفته گرافیک با شعار «زنان طراح» هم در این ماه برگزار شد.

در ۲۰ اردیبهشت، غرفه ایران در پنجاه و هشتمین دوسالانه ونیز با شعار «بودن و سرودن» آغاز به کار کرد. در این ماه، ۱۰ هنرمند ایرانی در چهارمین دوسالانه «فاین‌کرفت» فرانسه حضور یافتند.

روزهای ۳۰ و ۳۱ خردادماه دومین جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی در ایستگاه هفت تله‌کابین توچال برگزار شد. همچنین در آخرین روز خرداد، آثار هنری نمایشگاه «خانه خوبان» به نفع آسیب‌دیدگان سیل حراج شد و بیش از ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. 

در هفته اول تیرماه، دومین رویداد تیرآرت با مشارکت ۲۰ گالری و ۱۰۰ هنرمند در پردیس چارسو برگزار شد. در این ماه، یازدهمین دوره حراج تهران با فروش ۴۲ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان برگزار شد.

در مردادماه، هنرمندان ایرانی در نمایشگاه «ملکه کشتی‌رُبا» اقتدار کشورمان مقابل انگلیس را در قالب کارتون و کاریکاتور به نمایش گذاشتند. 

در روزهای پایانی مردادماه، بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در ایلام برپا شد. در مهرماه سال ۹۸، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «مقاومت یمن» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد. دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» هم در مهرماه رقم خورد؛ البته معرفی برگزیدگان در دی‌ماه صورت گرفت.

در آبان‌ماه، منطقه گردشگری عباس‌آباد تهران، میزبان نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران بود.

 چهارمین حراج باران (ویژه آثار خوشنویسی و هنرهای ایرانی و اسلامی) با ارائه ۹۴ اثر برپا شد و به رکورد فروش ۲۶ میلیاردی دست یافت.

هفته تصویرگری آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» هم دیگر رویداد شاخص این ماه بود. هشتمین رویداد «۱۰ روز با عکاسان ایران» دیگر رویدادی بود که به میزبانی خانه هنرمندان ایران در آبان‌ماه برپا شد.

سپس ششمین دوسالانه گرافیک «سرو نقره‌ای» در آذرماه برگزار شد. سومین جایزه ویستا نیز که از ماه‌ها قبل فراخوان داده بود، در دی‌ماه برگزار و برنده جایزه ۳۰ میلیون تومانی از میان ۱۰ شرکت‌کننده نهایی انتخاب شد.

دوازدهمین دوره حراج تهران جمعه ۲۷ دی با فروش کلی ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان و رکوردشکنی حسن روح‌الامین همراه بود.

چهارمین جایزه ورسوس هم که یکی دیگر از جایزه‌های خصوصی و نوپاست، در بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان، برپایی نمایشگاه و فروش آثار برپا شد. 

مهمترین رویداد تجسمی کشور، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در آخرین روزهای بهمن‌ماه آغاز شد، هر چند که به دلیل شیوع ویروس کرونا ناتمام ماند.

اما آخرین رویداد قابل توجه در عرصه هنرهای تجسمی به نمایشگاه «نقش بهار» ویژه فروش آثار هنری توسط حوزه هنری اختصاص داشت که به دلیل رعایت نکات بهداشتی، بدون افتتاحیه و به صورت غیرحضوری در آخرین روزهای اسفندماه برگزار شد.

به گفته هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برآورد گردش مالی در هنرهای تجسمی حدوداً ۲۰۰ میلیارد تومان در یک سال است، هر چند این رقم به طور دقیق قابل سنجش نیست و همچنین فروش آثار هنری خارج از کشور را شامل نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول