اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین| هم‌زمان با پایان ماراتن آزمون سراسری؛ نگاهی به مهم‌ترین مطالبات کنکوری در فارس من

امسال با شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری آزمون‌های سراسری همراه با حواشی و مطالبات زیادی از سوی داوطلبان بود که در ذره‌بین این هفته به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

ذره‌بین| هم‌زمان با پایان ماراتن آزمون سراسری؛ نگاهی به مهم‌ترین مطالبات کنکوری در فارس من

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کنکور سراسری بیش از ۵ دهه سرنوشت خیلی از جوانان را در جامعه‌ما رقم می‌زند.  ۴ ساعت زمان این آزمون شاید با هیچ ساعات دیگری در زندگی‌ما قابل قیاس نباشد. سال‌ها حواشی کنکور داغ‌تر از تابستانی است که این آزمون در آن برگزار می‌شود. امسال اما سر و کله‌‌ی یک مهمان ناخوانده به اسم ویروس کرونا جنس این حواشی را کاملا تغییر داده است. در ذره‌بین این هفته‌ی «فارس‌من» به بررسی مهم‌ترین مطالبات کنکوری از وزارت علوم و دستگاه‌های مسئول می‌پردازیم: 

 

نخست|حذف سهمیه‌ها

وجود سهمیه های مختلف در کنکور سراسری از سهمیه شاهد وایثارگر تا سهمیه هیات علمی از چالش‌هایی است که عدالت آموزشی را در این آزمون سرنوشت ساز زیر سوال می‌برد. آذر ماه سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که وزرای علوم و بهداشت در اقدامی مشترک لایحه ساماندهی سهمیه‌های مختلف برای آموزش عالی را به دولت ارائه کردند.

مسئولین مختلف آموزش عالی کشور در مصاحبه های خود هدف اصلی این لایحه را پذیرش عادلانه دانشجو می‌دانستند.در این لایحه از ۱۹ سهمیه موجود ۱۶ تای آن حذف شده است. اما تعلل مسئولان مختلف باعث شد اجرایی شدن آن به کنکور سراسری امسال نرسد و همین موضوع اعتراض شما را در «فارس‌من» در پی‌داشت.

 

در کمپینی با عنوان «پیگیری لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی» و ۹ هزار حمایت، آمده است:«این لایحه با گذشت ۶ ماه از ارائه آن کماکان بلاتکلیف باقی مانده است لذا با توجه به تعویق کنکورها و احتمال شروع ترم ورودی‌های جدید از بهمن ۹۹،  می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر تکلیف این لایحه را مشخص کنند و در صورت تصویب در کنکور ۹۹ اعمال گردد.»

 

دوم|تا ۱۴۰۰​ با نظام قدیم

نظام درسی دوره‌ی متوسطه چند سالی می‌شود که تغییر کرده است. و از سال ۹۸ نیز سوالات کنکور سراسری براساس این نظام طراحی شده، اما در این دو سال برای کسانی که احتمالا پشت کنکور مانده‌اند یا بنا به هر دلیلی دانش‌آموز نظام قدیم هستند سوالاتی به طور جداگانه طراحی شده است.

امسال آخرین سال طراحی سوالات کنکور به این شیوه است. هنوز عده‌ای از داوطلبان خواهان ادامه ی این روند تا ۱۴۰۰ می باشند. در «فارس‌من» در این رابطه مخاطبین کمپینی تحت عنوان «آزمون کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ برگزار شود»، با ۲ هزار حمایت ثبت کرده‌اند.

 

دراین کمپین مخاطبان معتقدند چون ممکن است امسال به خاطر شیوع کرونا عده‌ای سر جلسه کنکور حاضر نشوند و سال دیگر این آزمون را بدهند بنابراین باید طراحی کنکور به شیوه ی نظام قدیم  تا ۱۴۰۰ تمدید شود.

 

سوم| پول کنکوری‌ها کجاست؟

ماجراهای کنکور امسال و مطالبات شما بسیار متنوع است. پس از آن که اعتراضات داوطلبان مقاطع مختلف برای لغو آزمون‌های سراسری به جایی نرسید، عده‌ای تحلیل کردند مقاومت دولت در برابر لغو برگزاری کنکور به دلیل عدم تمایلش به بازگشت هزینه‌ای است که از داوطلبان برای برگزاری کنکور گرفته است.

زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش نیز تلویحا اعلام کرد این پول‌ها به خزانه ی دولت واریز شده است و عملا سازمان سنجش کنترلی برای بازگشت آن ندارد.در «فارس‌من» کمپنی ۱۵ هزار امضایی با همین موضوع ثبت شده است.

 

در بخشی از این کمپین آمده: «بدیهی است صرف انجام هزینه و عدم ارائه خدمات طبق قوانین آمر بر سازمان‌ها و شرکتهای دولتی سازمان ذی نفع مجاز به شناسایی درآمد اختصاصی تا زمان تحقق شروط شناخت درآمد مذبور نبوده و با درخواست متقاضی خدمت وجوه باید مسترد شود.»

 

 

چهارم| استیضاح وزیر

اصرار به برگزاری کنکور توسط وزارت علوم مسئله‌ای است که در چند ماه گذشته کاملا مشهود بوده است.گاهی این پافشاری‌ها حتی مسئله ی مهم سلامت داوطلبین را نیز تحت شعاع خودش قرار داده است. این پافشاری دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. اصرار به برگزاری کنکور بازخوردهای متفاوتی از سوی مخاطبین ما داشته است که مهم ترین آن‌ها درخواست  استیضاح وزیر علوم با ۲۸ هزار حمایت است.

 

پنجم|چالش خدمت سربازی

بعضی از شرکت کنندگان آزمون های سراسری امسال یک چالش بسیار بزرگ دارند به نام «خدمت سربازی»، این داوطلبان اگر خودشان هم بخواهند یکسال دیگر پشت کنکور بمانند تا شرایط کرونایی کشور عادی شود، با وجود این چالش بزرگ عملا نمی توانند.در «فارس‌من» تعدادی از مخاطبین مطالباتی از این جنس ثبت کرده‌اند. تقاضای این داوطلبان کاملا ساده و مشخص است.آن‌ها در یک کلام تقاضا دارند معافیتشان یک سال دیگر تمدید شود.

 

ششم| تعویق کنکور سراسری

سوژه‌های کنکوری «فارس‌من» در چند ماه گذشته به طور مستقیم و غیر مستقیم اکثرشان ختم می‌شوند به مسئله‌ی تعویق کنکور.مسئله‌ای که در مجموع حدود ۲۵۰ هزار نفر در «فارس‌من» از آن حمایت کردند و  برای به ثمر رسیدن آن دستگاه‌های مختلف از وزارت علوم و بهداشت تا قوه قضائیه و مجلس را مورد خطاب خود قرار داده‌اند.

با تمامی این تفاسیر کنکور امسال هم با برگزاری آزمون سراسری در هفته‌ی آخر مرداد ماه پرونده‌اش به طور کامل بسته می‌شود.کنکوری که شاید نداشتن جایگزین مناسب برای آن باعث شده است بر خلاف سایر تجمعات دولت ریسک برگزاری‌اش را بپذیرد.

باید به آینده امیدوار بود. آینده‌ای که در آن بعد از گذشته ۵ دهه پرونده‌ی کنکور سراسری با تمامی نقص‌هایش بسته شود. باید به جای کنکور برای ورود به دانشگاه‌ها روش معقولانه‌تری را پیدا کنیم.

 

گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول