اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

ادامه سوله سازی غیرمجاز در پاکدشت/ استانداری همچنان سکوت کرده است+فیلم

برای احداث یک سوله غیرمجاز در جاده گاز فرون آباد از توابع پاکدشت با پرداخت ۲۰ میلیون تومان به شهرداری و جهاد کشاورزی دیگر مانعی برای ساخت وجود نداشته و تنها با نگهداری تعداد کمی از احشام مشمول زمان شده که بدون خطر تخریب به راحتی می‌توان برای فروش سوله اقدام کرد.

ادامه سوله سازی غیرمجاز در پاکدشت/ استانداری همچنان سکوت کرده است+فیلم

خبرگزاری فارس از پاکدشت: ساخت‌وساز سوله غیرمجاز در فرون آباد یکی از مشاغل پر درآمدی است که سرمایه با رشد چشم‌گیری مواجه شده تا جایی که می‌توان ساخت بیش از چند صد سوله در منطقه جاده گاز و محله مقداد طی ۳ سال گذشته را به راحتی مشاهده کرد.

دریافت مجوز ساخت‌وساز اقدامی است که توسط برخی سازندگان حذف و یا در برخی مناطق امکان صدور وجود ندارد.

تغییر کاربری، عدم نظارت دقیق بر نحوه ساخت و مصالح کاربردی در ساختمان، بهره‌برداری‌های غیراصولی، عدم نظارت برفعالیت‌های ایجاد شده، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، آسیب‌های اجتماعی، روحی و روانی و انواع دیگر اتفاقات از مخاطرات عدم دریافت مجوز در ساخت‌وسازها است.

به شهر تازه تأسیس فرون آباد از توابع شهرستان پاکدشت و در ۱۵کیلومتری جنوب شرق پایتخت سفر می‌کنیم؛ وقتی وارد شهر می‌شویم پس از عبور از بلوار اصلی برخلاف تصور با یک بافت روستا گونه‌ای مواجه هستیم که درحال پوست‌اندازی است.

پیشرفت شهر پس از گذشت بیش از ۱۰ سال جای دقت و بررسی بیشتری دارد اما اتفاقی عجیب و متحیر بسیار چشم‌نوازی می‌کند؛ گسترش ساخت سوله‌های غیرمجاز چندصدمتری تا چندهزارمتری؛ قرارگیری برخی از این سوله‌ها درمیان منازل مسکونی منجر به ادغام بافت مسکونی و صنعتی شده است. 

در همین رابطه گزارش‌هایی در خبرگزاری فارس منتشر و نظرات مسؤولان منعکس شده که می‌توان به صحبت‌های عجیب شهرداری فرون آباد اشاره کرد؛ کوروش میرزایی شهردار فرون آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بیشتر سوله‌ها در ادوار گذشته ساخته شده و این محله با تأییدیه استانداری دارای کاربری مسکونی و کارگاهی است. ( اینجا بخوانید http://fna.ir/d928ii )

ادعایی که هیچ قانونی برای آن وجود نداشته و محیط زیست به صراحت گسترش این گونه سوله‌ها را غیرمجاز می‌داند و به قانون شعاع ۱۲۰ کیلیومتری برای احداث شهرک‌های صنعتی اشاره می‌کند.

وجود سوله‌های گسترده در منطقه جاده گاز فرون آباد داری بافت کشاورزی به حدی زیاد است که برای بررسی ابعاد روند ساخت‌وساز آن‌ها از تصاویر ماهواره‌ای کمک گرفتیم. طی بررسی‌های دقیق از زمان انتصاب آقای شهردار ( مهرماه ۹۶) بیش از ۴۰۰ سوله غیرمجاز در نقاط یاد شده و مناطق دیگر شهر ساخته شده است.

استانداری تهران هم درباره این اظهار نظر عجیب شهردار فرون آباد سکوت کرده و تنها تعداد کمی از سوله‌ها را غیر مجاز می‌داند در حالی که خبرگزاری فارس برای روشن شدن بیشتر موضوع گزارشی با عنوان «ساخت ۷۰ سوله جدید غیرمجاز در حاشیه تهران/ استانداری: کدام سوله؟!» منتشر کرد.

محمد قمی نماینده سابق مردم پاکدشت در مجلس دهم نیز در واکنش به ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفته است: سودجویان با ارتباط با شورای شهر و شهرداری «سوله» غیرمجاز می‌سازند. (اینجا بخوانید http://fna.ir/dd76jm )  

قربانی شدن پاهای دختری ۱۵ ساله

گلرخ دختر ۱۵ ساله سیستانی همراه مادربزرگ خود به تهران مهاجرت کرده و در فرون آباد سکونت یافته است. با توجه به شرایط بد اقتصادی این دختر بچه توسط شوهرخاله خود در یک کارگاه (سوله) غیرمجاز تراشکاری مشغول به کارشده و بعد از مدتی براثر یک سانحه دچار ضایعه نخاعی شده و باری بر گرفتاری‌های این دختر و مادربزرگ پیرش اضافه شده است.

این اتفاق نتیجه چشم پوشی مسوولان در جلوگیری از ساخت‌وساز بی‌رویه سوله‌های غیرمجاز و سکوت فرمانداری و جهادکشاورزی پاکدشت است.

 

سوله متری ۳ میلیون

به طور اتفاقی با یک مالک سوله مواجه شدیم و تحت عنوان سرمایه‌گذار با او مذاکره کردیم.

این مالک در مشاوره خود به ما گفت: برای ساخت باید به شهرداری و اداره جهاد کشاورزی هرکدام ۲۰ میلیون تومان وجه نقد داده و برای جلوگیری از تخریب باید داخل سوله گوسفند نگهداری کنیم که با این کار حتی کمیسیون ماده ۱۰۰ هم نمی‌برند و بعد به مرور زمان می‌توان برای فروش سوله اقدام کرد؛ یک قطعه زمین ۶۰۰ متری ۶۰۰ میلیون تومان ارزش داشته و ۴۰۰ میلیون هزینه ساخت دارد.

طی تماس تلفنی با یک کارشناس املاک نیز از نحوه ساخت سوله‌ها، خرید، فروش، رهن و اجاره مطلع شدیم، یک سوله ۱۸۰ متری در منطقه جاده گاز متری ۳میلیون تومان خرید و فروش و ۸۰میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود همچنین ساخت‌وسازها توسط بومی‌ها با ارتباطات خود در شهرداری و شورای شهر میسر است.

دوربین مخفی زیر براین ادعا صحه می‌گذارد. در این کلیپ شما خواهید دید که یک سازنده از رشوه به شهرداری و جهاد کشاورزی صحبت کرده و چگونه از تخریب سازه غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

اکنون پس از گذشت یک سال از آخرین گزارش خبرگزاری فارس با بررسی عکس‌های هوایی هنوز ساخت وساز سوله‌های غیرمجاز به راحتی قابل مشاهده بوده و سکوت استانداری تهران در این رابطه قابل تأمل است.

طبق قانون، اصلاح تغییر کاربری مصوب ۱۳۷۴ در مجلس شورای اسلامی؛ تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار است. این کمیسیون به ریاست سازمان جهاد کشاورزی بوده که تاکنون علاوه بر استانداری، ادارات مطبوع در پاکدشت (فرمانداری و جهاد کشاورزی) درباره ساخت سوله‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و حریم شهر فرون آباد سکوت کردند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول