اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

همپیمانان قدس-۷؛ محور مقاومت نیازمند «مقاومت فرهنگی» و «تصمیمات فرهنگی» است

جمعی از نویسندگان و فرهیختگان عربی در ویژه‌برنامه حلف القدس (همپیمانان قدس‌) شبکه المیادین به مناسبت سالروز جنگ 33 روزه، بر ضرورت «مقاومت فرهنگی» و «اخذ تصمیمات فرهنگی» تأکید کردند.

همپیمانان قدس-۷؛ محور مقاومت نیازمند «مقاومت فرهنگی» و «تصمیمات فرهنگی» است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس» (حلف القدس) به مناسبت سالروز پانزدهم پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ مقابل رژیم صهیونیستی، به موضوع مقاومت فرهنگی و فرهیخته دغدغه‌مند پرداخت. 

این شبکه در این برنامه میزبان جمعی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان عربی در لبنان،‌ سوریه، تونس، یمن و عراق بود. این فرهیختگان بر ضرورت توجه به «تصمیم‌های فرهنگی» برای جبهه مقاومت در منطقه تأکید کردند.

میهمان شبکه در لبنان، ضمن تأکید بر اینکه چتر فرهنگی آنقدر فراگیر است که می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت در همه حوزه‌های دیگر باشد، بر تأسیس راهبردهای فرهنگی برای محور مقاومت و حلف القدس (همپیمانان قدس) تأکید کرد.

 

ملیتا، جنوب لبنان؛ باید گروه‌های مقاومت فرهنگی داشته باشیم

«محمد کوثرانی»‌ پژوهشگر لبنانی حوزه مهندسی فرهنگ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا «مقاومت فرهنگی» می‌تواند به عنوان سلاح از آن استفاده شود گفت، بله اگر شروط لازم آن فراهم باشد می‌تواند چنین ابزاری باشد. بگذارید بگویم که ابتدا باید دسته‌بندی داشته باشیم. دسته‌بندی سیاسی، نظامی. ما هیچ دسته مقاومت فرهنگی نداریم. این شرط اصلی است. دوم، برنامه‌ریزی و راهبرد مشترک فرهنگی برای گروه‌های مقاومت. اگر چنین چیزی کنار حوزه نظامی وسیاسی باشد، اثرگذاری دهها برابر می‌شود.

کوثرانی با تأکید بر اهمیت کار فرهنگی، از اینکه در محور مقاومت آنطور که باید اقدام فرهنگی نمی‌شود گفت، یکی از ضرورت‌ها این است که تصمیم‌ها فرهنگی شود. قبول دارم که صدای گلوله و جنگ از صدای همه چیز بالاتر است اما تصمیم فرهنگی لزوما تصمیم شل‌وول و سست یا صرفا متمایل به هنر و شکل‌های هنری مرسوم نیست که در پنجاه سال گذشته به این نوع برداشت عادت کرده‌ایم. اما ما اینجا در حال صحبت از صحنه فرهنگی و صحنه واقعی امور حرف می‌زنیم که راهبرد بنا می‌گذارد و در خدمت سیاست و حوزه نظامی است. راهبرد فرهنگی چتری بزرگ است که دیگر حوزه‌ها را در خود جای می‌دهد و می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت در حوزه‌های دیگری از جمله حوزه سیاسی و امنیتی و نظامی شود.

 

کوثرانی با بیان اینکه نقش فرهیختگان در صحنه فرهنگی امروز کاهش پیدا کرده، گفت، البته صحنه امروز با صحنه فرهنگی کلاسیک کاملا تفاوت کرده. در کنار این، حکام هم موفق شده‌اند نقش ساختگی برای فرهیختگان سنتی بتراشند. باید از این بحران خارج شد و ارتباط مشکوک حاکم با فرهیخته سنتی را شکست و جبهه جدید فرهنگی به سود فرهیختگان دغدغه‌مند باز کرد. 

این پژوهشگر لبنانی درباره اهمیت کار فرهنگی محور مقاومت گفت، ارزش‌هایی که محور مقاومت و همپیمانان قدس ایجاد کرده‌اند، ارزش‌هایی ماندگارند و می‌تواند در همه میادین به نفع ما به کار گرفته شود... آنچه امروز نیاز داریم، استفاده سنتی از اشکال فرهنگی و فرهیختگان نیست. باید فرهیختگان را به شکل واقعی درگیر و تحریک کرد تا در قبال آنچه امروز رخ می‌دهد واکنش نشان بدهند.  

غزه؛ واقعیت فلسطین این است که تحت اشغال است

«یُسری الغول» نویسنده ادبی فلسطینی در این برنامه در پاسخ به این سوال که فلسطین از حیث فرهنگی در عالم خارج غایب است گفت،‌ باید این سوال را پرسید که نهادهای فرهنگی فلسطین کجا هستند و نهادهای دیپلماسی فرهنگی فلسطین کجایند؟ امروز کار به جایی رسیده که فعال فرهنگی فقط می‌تواند فکر نان شب خانواده‌اش باشد. نهادهای فرهنگی و وزارت فرهنگ فلسطین باید نقش خود را ایفا کنند اما به هر حال اگر اندیشمند فرهنگی در مقابل نان شب و وطنش، جانب وطنش را نگیرد، سرانجام شکست می‌خورد.

یُسری در ادامه درباره ارتباط مقاومت و عناصر فرهیخته و روشنفکری گفت، فرهیختگان [و روشنفکران] اگر مقاوم نباشند ارزش تولیدات فرهنگی‌شان چیست؟ چه ارزشی دارد. الان برخی فرهیختگان فلسطینی [به دلیل مهاجرت] در آمریکای لاتین هستند. امروز همه از وضعیت جامعه خود صحبت می‌کنند. واقعیت جامعه فلسطین زندگی زیر چکمه اشغالگران است. به همین دلیل فرهیخته باید مقاوم باشد. قلم فرهیخته و قلموی نقاش، گلوله و سلاح اوست. 

 

دمشق؛ کار فرهنگی دشمن، تلاش برای فراموش شدن ارزش‌های ماست

«حسن حمید» نویسنده سوری در این برنامه در پاسخ به این سوال که مقاومت توانست خاک سوریه را از دست گروه‌های تروریستی پس بگیرد و آزاد کند، در این مرحله محور مقاومت چه حمایتی می‌تواند از «فرهیخته دغدغه‌مند» انجام بدهد گفت، ما در این دهه آتش [ده سال بحران] در دل نبرد بودیم. 

حسن حمید توضیح داد، یکی از اقدامات دشمن در طول دهه‌های گذشته این بوده که همه ارزش‌های فرهیخته دغدغه‌مند مثل ستایش وطن را حذف کند یا وجهه آن را مخدوش کند. مثلا نمی‌خواهند که ما از نکات مثبت جنگ تشرین [جنگ با رژیم صهیونیستی] یا در ستایش برخی شخصیت‌های تاریخی خود صحبت کنیم. دشمن از طریق رسانه‌هایش تلاش کرده که این امور را در همه جا از جمله دانشگاه‌ها از بین ببرد. لذا شبکه‌های ماهواره‌ای، روزنامه‌های متعدد و رسانه‌های مختلفی راه‌اندازی کردند تا به این هدف برسند. 

 

بغداد؛ فرهیخته دغدغه‌مند باید آگاهی انتقادی داشته باشد

«علی وجیه» شاعر عراقی در این برنامه درباره «فرهیخته دغدغه‌مند» گفت، اگر خوب بخواهیم نگاه کنیم، او موجودی دغدغه‌‌مند است قبل از آنکه فرهیخته و روشنفکر باشد یا نباشد. لذا فرهیخته بودن داشتن آگاهی انتقادی است.

المیادین پرسید، روزی احمد مطر [شاعر بزرگ و معروف و ضد استعماری عراق] بود و ارکان برخی رژیم‌ها را می‌لرزاند. امروز این صدای شعر شنیده نمی‌شود. علی وجیه پاسخ داد، خیر. شعر است که به اشکال مختلف در آمده است و صرفا آن اشعار کلاسیک دهه شصت و هفتاد [قرن بیستم] نیست. امروز اشکال مختلفی به خود گرفته است. درگذشته وقتی محمود درویش [شاعر و مبارز فلسطینی] و مظفر النواب [شاعر و فعال سیاسی عراقی] شعر می‌گفتند، با میلیون‌ها نفر صحبت می‌کردند. امروز همان میلیون‌ها نفر به لطف سوشال میدیا (شبکه‌های اجتماعی) همه‌شان دارای تریبون شده‌اند. همین سبب شده که شما دیگر از اینکه صدای جماعت و قبلیه باشید، صرف‌نظر کنید. 

 

تونس؛ فرهیخته دغدغه‌مند باید حال مظلوم را بفهمد

«یاسر جرادی»‌ از هنرمندان تونس در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره فرهیختگان دغدغه‌مند در دنیای عرب در سایه اشغالگری رژیم صهیونیستی و روند سازش با آن گفت، یادم می‌آید در تونس سالن کوچک صدوبیست‌متری "مسار" را در دل یک محله قدیمی که تقریبا همه فعالیت‌هایش را رایگان عرضه می‌کرد. این سالن در سال ۲۰۱۷ یک حرکت مهم را آغاز کرد و آن اعتراض به اقدام جشنواره "قرطاج" در دعوت از یک هنرمند صهیونیست بود و او میشل بوجناح است. در حقیقت اقدام این سالن فرهنگی، جرقه شعله‌های اعتراضاتی بود که پس از آن علیه این اقدام شکل گرفت و اعتراض آنقدر بالا گرفت که تصمیم‌گیران را از این تصمیم منصرف کرد. نمونه دیگر ترانه‌ای بود که خواننده تونسی نزار شعری خواست با یک هنرمند صهیونیست اجرا کند و خواست کمپینی برای خود راه بیندازد اما کمپین به ضد خودش تبدیل شد.

 

جرادی در پاسخ به این سوال که شما چرا در نبرد اخیر در غزه (سیف القدس) پیشگام شدید و از دیگران نیز خواستید که علیه رژیم صهیونیستی موضع بگیرند، گفت، به این دلیل که هنرمند دارد در همین جامعه زندگی می‌کند. نمی‌تواند در برج عاج بنشیند و صرفا تماشا کند و رمانش را بنویسد یا ترانه‌اش را بخواند. هنرمند باید درد مردم فلسطین را حس کند. فرهیخته دغدغه‌مند باید حال مظلومان را درک کند. دغدغه‌مند بودن محرک اصلی فرهیخته و هنرمند است که باید از درونش بجوشد. 

صنعـاء؛ فرهیخته دغدغه‌مند نباید بی‌طرف باشد

«ولید حسام» شاعر یمنی درباره نقش فرهیختگان یمنی که تحت جنگ و محاصره [عربستان سعودی و آمریکا] هستند، گفت، نکته مهم این است که ما نیازمند «مقاومت فرهنگی» هستیم. مقاومت محدود به مرزهای یک کشور نیست. درباره فرهیختگان یمنی هم باید بگویم که او هم در دل اتفاقاتی که در منطقه در جریان است حضور دارد. جنگ و تجاوز واقعیت یمن را متأثر کرده و فرهیختگان هم به تبع آن حضور دارند. 

 

حسام درباره فرهیخته یمنی دغدغه‌مند گفت، فرهیخته واقعی، موضع طبیعی‌اش باید مقاومت باشد. او باید بر اساس فطرت خود حرکت کند بی‌آنکه نیاز به دستور و فراخوان رسمی باشد. فطرت او باید حرکت و ایستادگی در مقابل ظلم باشد. در خصوص صحنه فرهنگی امروز یمن باید بگویم که قبل از تجاوز متجاوزان با شیوه‌ها مختلف تلاش می‌کردند که اراده را از روشنفکران و فرهیختگان یمنی بگیرند. فرهیخته نباید بی‌طرف باشد و نه تنها باید موضع بگیرد بلکه باید تحرک هم داشته باشد. 

حسام گفت، کشورهای متجاوز به یمن که در خدمت طرح‌های جهانی دشمن آمریکایی و صهیونیستی هستند، تلاش می‌کنند در کنار تجاوز نظامی، اراده مردم را امری جانبی قلمداد کنند. رسانه‌های خلیج [فارس] و رسانه‌های دیگر کشورهای متجاوز از طریق خلق اصطلاحات جدید مثل «دولت قانونی» «حمایت از دولت قانونی» [اشاره به دولت مستعفی و فراری یمن] تلاش می‌کنند حقیقت را تغییر دهند.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول