اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران عنوان کرد

تولید سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد در راکتور تهران / ‌مراکز هسته‌ای قابل شناسایی نیست

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران گفت: در حال حاضر قابلیت صدور خدمات هسته‌ای به کشورهای دوست در آفریقا که صاحب منابع قابل ملاحظه اورانیوم هستند را داریم.

تولید سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد در راکتور تهران / ‌مراکز هسته‌ای قابل شناسایی نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فریدون عباسی ظهر امروز طی نشستی در ارتباط با دستاوردهای هسته‌ای کشور با اشاره به راه‌اندازی فاز هسته‌ای نیروگاه بوشهر اظهار داشت: برای تولید برق از این نیروگاه باید دور حرکت توربین موجود به 3 هزار دور در دقیقه برسد.

* تولید 450 مگاوات برق توسط نیروگاه بوشهر   
وی با بیان اینکه این توربین هشت سال پیش نصب شده، گفت: طی راه‌اندازی موقتی نیروگاه بوشهر برق تولیدی آن به شبکه متصل شد که تا الان بیشترین برقی که از این نیروگاه به شبکه داده شده برابر با 450 مگاوات است.

* روی مباحث ایمنی نیروگاه بوشهر توجه ویژه‌ای داریم
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به حوادث نیروگاه اتمی فوکوشیما پس از زلزله ژاپن ابراز داشت: باید این اطمینان را به مردم بدهیم که مباحث ایمنی نیروگاه بوشهر فراتر از نیروگاه اتمی فوکوشیما است چرا که نیروگاه بوشهر نیروگاهی جدیدتر است و روس‌ها موظف به سنجیدن تمام مباحث ایمنی آن هستند.
وی ادامه داد: در مورد زمان‌رسمی را‌ه‌اندازی این نیروگاه نیز باید گفت که این نیروگاه باید در شرایط و فضایی مناسب و با حضور مسئولان کشورهایی همانند روسیه راه‌اندازی شود.
عباسی بیان داشت: دوست داریم در زمانی این اتفاق بیفتد که برق‌دهی نیروگاه اتمی بوشهر به بالای 750 مگاوات برسد.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تامین سوخت نیروگاه بوشهر از اراک عنوان کرد: در حال حاضر قابلیت صدور خدمات هسته‌ای به کشورهای دوست در آفریقا را که صاحب منابع قابل ملاحظه اورانیوم هستند داریم.
عباسی با بیان اینکه نام ایران به‌عنوان صادرکننده خدمات هسته‌ای ثبت شده، ابراز داشت: هم‌چنین آماده صادرات محصولات جانبی آب‌سنگین نیز هستیم.
وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه می‌توان از آب تهی شده از دوتریوم که استفاده از آن در جلوگیری از سرطان موثر است نیز به‌عنوان یک خدمت هسته‌ای با قابلیت صادرات یاد کرد.

* دسترسی به مجموعه سوخت با غنای بالای 20 درصد در راکتور تهران در دهه فجر
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه طی روزهای آینده خبرهای خوشی را در بحث انرژی هسته‌ای کشور خواهیم داشت، اظهار امیدواری کرد: کشور قبل از دهه فجر، به نخستین مجموعه سوخت با غنای بالای 20 درصد در راکتور تهران دست پیدا کند.

* سانتیفیوژهای جدید را به معاون آمانو نشان داده‌ایم
عباسی هم‌چنین با اشاره به طراحی‌ ماشین‌های نسل جدید سانتیفیوژ در کشور یادآور شد: این سانتیفیوژها را در راستای نشان‌دادن توانایی دانشمندان داخلی، به معاون آمانو نشان داده‌ایم.

* راه‌اندازی مجموعه غنی‌سازی فردو با غنای 20 و 3.5 درصد
وی بیان داشت: مجموعه غنی‌سازی فردو را نیز با هدف غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 و 3.5 درصد راه‌اندازی می‌کنیم.
این مسئول اضافه کرد: طراحی این مجموعه به‌گونه‌ای است که از دو خط تولید غنی‌سازی 20 و 3.5 درصد برخوردار باشد.
عباسی با بیان اینکه فردو نیز همانند نطنز با هدف ارتقای هزینه‌های تخریب احتمالی دشمنان در زیرزمین ساخته شده، یادآور شد: دشمن در سال‌های اخیر با انواع و اقسام ترفندها قصد آسیب‌رسانی به تاسیسات هسته‌ای را داشته که حاصل مقابله با این ترفندها و استفاده از تجربیات سبب دستیابی‌های حفاظتی و علوم مربوطه توسط مهندسان و متخصصان داخلی شده که در این زمینه نیز ایران به یکی از کشورهایی تبدیل شده که می‌تواند ارائه خدمات دهد.
به گفته عباسی این ترفندها و تهدیدها شامل ارسال ویروس‌ها و سیگنال‌های مخرب بوده که دانشمندان ایرانی به راه‌های مقابله با آن دست یافته‌اند.

* برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای گداخت
رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران با بیان اینکه این سازمان در مبحث آموزش نیز قصد همکاری بیشتری را با دانشگاه‌ها دارد، ادامه داد: در بحث گداخت برای 30 تا 40 سال آینده باید برنامه داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بالای 100 نفر دانشجوی دکترا را جذب کردیم و در معاونتی که در سازمان فعال شده است قصد ارتقا آموزش‌ها و توانمندی هرچه بیشتر دانشمندان را داریم.
عباسی در بخش پایانی سخنان خود متذکر شد: صنعت هسته‌ای به‌صورت خودکار دیگر حوزه‌های علمی و صنعتی کشور را نیز ارتقا می‌دهد و باید گفت که اگر خواهان دستیابی به علوم جدید و پیچیده هستیم باید در علوم هسته‌ای پیشرفت کنیم.
این مسئول اذعان داشت: در حال حاضر در بعد تحقیق و شبیه‌سازی در صنعت هسته‌ای کشور در وضعیت خوبی قرار داریم و باید گفت که عدم تکنولوژی مواد اجازه نمی‌دهد که مواد مورد نظر را تهیه کنیم.
انتهای پیام/ن10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول