اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سیزدهمین مسابقات قرآنی کودک و نوجوان

جشنواره‌ای برای نوگلان قرآنی

خبرگزاری فارس: ثبت‌نام برای شرکت در سیزدهمین مسابقات قرآنی کودک و نوجوان آغاز شد.

جشنواره‌ای برای نوگلان قرآنی
آموزش قرآن و انس گرفتن با این آیات آسمانی، آن هم از سنین کودکی و نوجوانی یکی از نکات مهمی است که هم در تربیت نسل فردا و هم در قدم گذاشتن آنها در مسیرهای درست زندگی نقش بسیار مهمی دارد. کودکان و نوجوانان با توجه به آموزه‌ها و مفاهیم و راهنمایی‌های قرآن می‌توانند سر رشته تمام امور را در دست گرفته و در مقابل مشکلات زندگی بایستند و آنها را از پیش رو بردارند. به همین دلیل مسئولان و متولیان فرهنگی باید با فراهم آوردن زمینه مناسب و برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های قرآنی و کلاس‌های آموزشی به یاری کودکان و نوجوانان بشتابند و به‌ ‌آنها در یادگیری مفاهیم قرآنی کمک کنند.
فرهنگسرای قرآن همان‌گونه که از نامش پیداست بیشترین فعالیت‌های خود را در زمینه برنامه‌های مختلف قرآنی متمرکز کرده است و روزانه با برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی سعی در گسترش فرهنگ قرآنی در بین آحاد مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان دارد.
یکی از این برنامه‌ها، برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان است که امسال این جشنواره به‌صورت فراگیر و در تمام مناطق برگزار می‌شود.
مدیریت فرهنگی ـ هنری منطقه 20 و فرهنگسرای ولاء نیز به عنوان یکی از مجریان اصلی این جشنواره در منطقه 20 فعالیت خودش را آغاز کرده و در گام نخست از تمام کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به مباحث قرآنی دعوت کرده تا با مراجعه به مراکز تعیین شده برای شرکت در جشنواره قرآنی کودک و نوجوان این منطقه، تا جشنواره قرآنی چشمگیر باشد.
مهدی مقدم، مسئول برگزاری این جشنواره در منطقه 20 است، وی در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرد: در نظر داریم با هدف شکوفایی استعدادهای قرآنی، باشگاه قرآنی کودک و نوجوان که یک تشکل قرآنی پایدار است را تشکیل دهیم. این باشگاه در طول سال فعالیت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، ورزشی دارد علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی با ثبت‌نام و شرکت در جشنواره قرآنی کودک و نوجوان می‌توانند یکی از اعضای این باشگاه قرآنی شوند.
وی در ارتباط با شرایط شرکت در جشنواره و عضویت در این باشگاه قرآنی خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش دختران و پسران در مقاطع پیش دبستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و شرکت در این جشنواره و تکمیل فرم مخصوص باید به فرهنگسرای ولاء یا مدارس نواحی یک و دو شهرری مراجعه کنند. کودکان و نوجوانانی که در این جشنواره شرکت کنند می‌توانند از مزایایی همچون بهره‌مندی از آموزش‌های قرآنی، بهره‌مندی از تخفیفات ویژه خدمات فرهنگی ـ هنری و ورزشی مراکز و فرهنگسراها و شرکت در اردوهای قرآنی برخوردار شوند.
مقدم اضافه کرد: این جشنواره با رویکرد تشکیل نخستین باشگاه قرآنی کودک و نوجوان فعالیت خود را آغاز کرده و دانش‌آموزان و علاقه‌مندان می‌توانند تا 10 بهمن ماه سال جاری در این باشگاه عضو شده و به‌صورت غیرحضوری آثار خود را تا 15 بهمن ماه به مراکز ثبت‌نام منطقه 20 ارسال کنند. برگزاری مرحله نهایی مسابقات پسران چهارم اسفند ماه و برگزاری مرحله نهایی مسابقات دختران پنجم اسفند ماه است.
این جشنواره با برگزاری مراسم اختتامیه در 11 اسفند ماه به کار خود پایان می‌دهد.
مسئول برگزاری این جشنواره در منطقه 20 با اشاره به استقبال خوب کودکان و نوجوانان از این جشنواره خاطرنشان کرد: ما از چند هفته قبل ثبت‌نام را در این منطقه آغاز کرده‌ایم و تاکنون حدود 100 نفر از کودکان و نوجوانان در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند و کلیه نوآموزان مقطع پیش‌دبستانی مدیریت فرهنگی‌ـ هنری منطقه 20 نیز در بخش مسابقه نقاشی این جشنواره شرکت کرده‌اند.
کسانی که در جشنواره قرآنی کودک و نوجوان شرکت می‌کنند در رشته‌های مختلفی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که از جمله آنها می‌توان به رشته حفظ، ترتیل‌خوانی، اذان و ... اشاره کرد.

رقابت در رشته حفظ قرآن کریم
رشته حفظ قرآن در دو مرحله مقدماتی و نهایی به‌صورت حضوری و برای تمام گروه‌های سنی برگزار می‌شود. محفوظات مورد نیاز گروه‌های سنی مختلف عبارت است از پیش‌دبستانی‌ها 14 سوره آخر قرآن از سوره قارعه تا آخر، دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی 22 سوره آخر قرآن از سوره ضحی تا آخر، دانش‌آموزان چهارم و پنجم ابتدایی نیم جزء و دانش‌آموزانی که در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کنند باید یک جزء قرآن را حفظ باشند. همچنین دانش‌آموزانی که در سوم و چهارم دبیرستان مشغول به تحصیل هستند باید دو جزء قرآن را حفظ باشند تا بتوانند در این بخش به رقابت بپردازند.

رقابت رشته قرائت قرآن
رشته قرائت نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی به‌صورت حضوری و برای گروه‌های راهنمایی و بالاتر برگزار می‌شود. محدوده تلاوت آیات به تفکیک گروه‌های سنی عبارت است از سوره عنکبوت برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی، سوره یس و زخرف برای دانش‌آموزان اول و دوم دبیرستان و سوره‌های فاطر و شوری برای دانش‌آموزان سوم و چهارم دبیرستان.

رقابت در رشته ترتیل
رشته ترتیل در دو مرحله مقدماتی و نهایی به‌صورت حضوری و برای گروه‌های راهنمایی و بالاتر برگزار می‌شود. دانش‌آموزان مقطع راهنمایی باید سوره‌های عنکبوت و روم را به‌صورت ترتیل قرائت کنند. دانش‌آموزان اول و دوم دبیرستان سوره‌های یس و زخرف و دانش‌آموزان سوم و چهارم دبیرستان سوره‌های فاطر و شوری را باید به‌صورت ترتیل قرائت کنند.

مسابقات اذان
رشته اذان در دو مرحله مقدماتی و نهایی به‌صورت حضوری و برای گروه‌های راهنمایی و بالاتر برگزار می‌شود. این رشته فقط ویژه برادران است.

نقاشی‌های قرآنی
رشته نقاشی‌های قرآنی در دو مرحله و ویژه تمام گروه‌های سنی برگزار می‌شود. سبک کار آزاد است. آثار باید روی برگه‌های آ3 ارائه ‌شود.
موضوع نقاشی‌ها برای مقطع پیش‌دبستان نماز، نیکی به پدر و مادر و آفریده‌های خدا است. دانش‌آموزان مقطع دبستان، باید عبور حضرت موسی (ع) و یارانش از میان رود نیل، بت شکنی حضرت ابراهیم (ع) و واقعه غدیرخم را نقاشی کنند. همچنین دانش‌آموزان مقطع راهنمایی نیز باید گلستان شدن آتش برای حضرت ابراهیم (ع)، بت شکنی حضرت محمد (ص) در کعبه، مهربانی پیامبر (ص) نسبت به امام حسن و امام حسین (ع) را نقاشی کنند و بالاخره دانش‌آموزان مقطع دبیرستان باید جنگ احد و رها کردن تنگه احد از سوی برخی مسلمانان، جنگ خیبر و پیروزی مسلمانان با رشادت حضرت علی (ع)، توبه حضرت آدم (ع) و توجهش به اسماء خمسه را به تصویر بکشند.

رشته خوشنویسی
این رشته در دو مرحله و برای گروه‌های سنی راهنمایی و بالاتر برگزار می‌شود. آثار باید روی برگه‌های آ3 ارائه شود. موضوع مسابقه باید از آیات با مضامین قرآن کریم، آموزه‌های دینی و فضایل اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد.
کرسی، شکل صحیح حروف و کلمات و ترکیبات صحیح از نکات اساسی ارزیابی مسابقه است. سبک نگارش نستعلیق با قلم نی و مرکب است. اندازه قلم نیز اختیاری است.
علاقمندان می‌توانند آثار خود را به نشانی شهرری، میدان نماز، فرهنگسرای ولاء دبیرخانه جشنواره قرآنی کودک و نوجوان ارسال یا تحویل دهند.
انتهای پیام/ج10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول