اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه

14 هزار مترمربع فرش در اردل بافته می‎شود

خبرگزاری فارس: بخشدار مرکزی اردل گفت: سالانه 14 هزار مترمربع فرش در این شهرستان بافته می‏شود.

14 هزار مترمربع فرش در اردل بافته می‎شود

مراد کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: در حال حاضر 7 هزار قالیباف در استان چهارمحال و بختیاری بر 3 هزار و 500 دار قالی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: با فعالیت این تعداد بافنده سالانه 14 هزار متر مربع فرش در این شهرستان بافته می‎شود.

کریمی با اشاره به انواع طرح‌های بافت فرش در این شهرستان، گفت: خشتی، بختیاری، گبه‎های ریز نقش و درشت بافت و قالی‌های لری(طرح اولاد) از انواع فرش دستباف در این شهرستان است.

بخشدار مرکزی اردل خاطرنشان کرد: بازار فروش فرش‌های دستباف شهرستان، کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس، هندوستان و چین است.

وی، طبیعی و گیاهی بودن رنگ‌های فرش استان را از بارزترین شاخص‌های فرش این استان عنوان و گفت: برخورداری از نقوش اصیل از دیگر مزیت‌های فرش این شهرستان محسوب می‌شود.

کریمی تأکید کرد: تمامی بافندگان فرش این شهرستان به منظور برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی قالیبافی می‌توانند با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی، ادارات بازرگانی و سازمان فنی و حرفه‌ای محل سکونت خود نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

بخشدار مرکزی اردل با اشاره به سبک‌های بافت فرش در این استان گفت: سبک بختیاری با استفاده از مواد پشم و پنبه، سبک نائینی با استفاده از مواد کرک و پشم،‌ طرح یلمه که پشم در پشم است و سبک گبه که تماما با استفاده از پشم کار می‌شود.

وی دامنه مورد استفاده از سبک‌های بافت فرش در این استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سبک بختیاری توسط بافندگان شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، کوهرنگ و کیار،‌ سبک نائینی در شهرستان لردگان، طرح یلمه در شهرستان بروجن در سبک گبه در شهرستان اردل مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول