اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت استفاده از 20 درصد منابع آبی استان یزد

تولید ماهی در یزد به 4 هزار تن می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در صورت استفاده از 20 درصد منابع آبی موجود در استان یزد، تولید ماهی در این استان به 4 هزار تن خواهد رسید.

تولید ماهی در یزد به 4 هزار تن می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدعلی مبینی صبح امروز در نشستی خبری با اعلام آغاز صید ماهی قزل‌آلا در استان یزد اظهار داشت: ماهی قزل‌آلا هر سال از اواسط اسفندماه از سطح استخرهای پرورش ماهی در استان یزد جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه 660 تن ماهی در استان یزد تولید می‌شود عنوان کرد: برای پرورش ماهی از منابع آبی جدیدی استفاده نشده و اغلب همین آبی که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در زمینه پرورش ماهی نیز استفاده می‌شود.

مبینی در مورد پرورش ماهیان خاویاری در استان یزد بیان کرد: سال گذشته 9 هزار و 500 بچه ماهی خاویاری به استخرهای استان یزد منتقل شد و اکنون وزن هر کدام از این ماهی‌ها به 25 کیلوگرم رسیده است، سالانه 720 هزار تن ماهی در سطح کشور تولید می‌شود که 320 هزار تن از این میزان در آب‌های غیر ساحلی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های پرورش ماهی خارج از دریا عنوان کرد: پرورش و صید ماهی در فضایی غیر از آب‌های آزاد و دریاها، صید در این منابع را محدود می‌کند و عدم کاهش ذخائر دریایی را به دنبال دارد، پرورش ماهی در استخرها هم‌چنین اشتغال‌زایی و افزایش مصرف سرانه ماهی را نیز به دنبال دارد.

مبینی با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار منبع آبی در استان یزد برای استفاده بهینه در زمینه پرورش ماهی وجود دارد، عنوان کرد: این میزان منابع آبی در سال 82 بیش از 7 هزار مورد بوده که به دلیل خشک‌سالی‌های پی در پی کاهش یافته است.

وی هم‌چنین با اشاره به دیگر مزایای پرورش ماهی در استان یزد خاطرنشان کرد: عدم نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین و اضافه از ویژگی‌های پرورش ماهی در یزد است زیرا امکان پرورش ماهی در منابع آبی چاه‌ها هم‌چنین در مظهر قنات‌ها نیز امکان‌پذیر است.

مبینی با اشاره به طرح پرورش توأم ماهیان اردک و کپور عنوان کرد: این طرح نیز با موفقیت در استان یزد در حال اجراست.

این مقام مسئول هم‌چنین از پرورش ماهیان زینتی در استان یزد خبر داد و افزود: پرورش ماهیان زینتی از ظرفیت‌های بخش شیلات استان یزد است و در سال جاری 550 هزار تکثیر در زمینه این ماهیان انجام شده است.

مبینی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در سال جاری در زمینه آبزی‌پروری در استان یزد اظهار داشت: رهاسازی 235 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در 250 استخر و تولید 342 تن گوشت ماهی گرمابی از جمله این اقدامات است.

وی هم‌چنین از رهاسازی 832 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در 174 استخر و تولید 320 تن گوشت ماهی سردآبی در این استان خبر داد و ادامه داد: امسال 15 فقره پروانه تأسیس و 25 فقره پروانه بهره‌برداری ماهیان زینتی در استان یزد صادر شده است، هم‌چنین 400 هزار بچه ماهی به عنوان نهاده آبزی‌پروری در استخر تحقیقاتی کرخنگان تولید شد.

مبینی هم‌چنین از رهاسازی 5 هزار ماهی تیلاپیا در استخرهای تحقیقاتی و آب‌شور بافق خبر داد و افزود: این ماهی در حال حاضر تنها در شهرستان بافق تولید می‌شود.

وی با اشاره به بخشی از مشکلات شیلات استان یزد اظهار داشت: بودجه این بخش بسیار محدود حدود 98 میلیون تومان است اما با این وجود اقدامات گسترده‌ای در سطح استان در زمینه پرورش ماهی انجام شده است.

مبینی، کمبود اعتبارات، بالا رفتن هزینه‌های تولید، وجود آلودگی در مراکز تکثیر، تأمین نشدن آب مورد نیاز مجتمع‌های خاکی، کمبود و عدم تخصیص به موقع تسهیلات سرمایه در گردش، عدم پوشش بیمه‌ای در استخرها و بی‌ثباتی قیمت ماهی از تنگناهای آبزی‌پروری در استان یزد است.

وی خاطرنشان کرد: با همه این تنگناها اگر فقط از 20 درصد منابع موجود استفاده بهینه شود، سالانه تولید 4 هزار تن انواع ماهی در استان یزد امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول