اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خطر نابودی آثار باستانی بهبهان

خطر در کمین قلعه‌های «گل» و «گلاب» بهبهان

خبرگزاری فارس: خطر برای قلعه‎های باستانی «گل» و «گلاب» بهبهان، به دلیل احداث سد زهره دو کمین کرده‌ و نجات این آثار باستانی مهم نیازمند توجه و اهتمام ویژه مسئولان مربوطه است.

خطر در کمین قلعه‌های «گل» و «گلاب» بهبهان

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، در 48 کیلومتری جنوب بهبهان، در نزدیکی جلگه زیدون و در کوه‌پایه‌ مشرف بر رودخانه زهره، دو کوه استوانه‌ای شکل مجزا از یک دیگر به ارتفاع 800 متر با بریدگی‌های خشن وجود دارد که به وسیله دره مخروطی زیبایی روبه‌روی هم گرفته اند.

در دو طرف این دره، غارها و اشکفت‌های وسیع و عمیقی وجود دارد که محل زندگی خانواده‌های عشایری زیادی در فصل زمستان است و جالب این‌که در گذشته بین این دو قلعه به وسیله «گرگر» که شبیه تله‌کابین است، رفت و آمد می‌کرده‌اند.

راه ورودی قلعه‌های «گل» و «گلاب» در این دره بین دو قله قرار گرفته است و در ابتدای دره دیوار بلندی از سنگ و گچ ساخته شده‌است و در وسط آن گذرگاهی عبوری برای ساکنان قلعه‌ها باز است. طبق قراین موجود، این دیوار جهت بازرسی به وسیله نگهبانان تعبیه شده‌است.

در پایین قلعه «گل» که سمت چپ قلعه است از سقف اشکفت یا غار قطرات آب فراوانی به طور مداوم در حوضچه سنگی می‌چکد وآب مورد نیاز خانواده‌های ساکنان این قلعه‌ها را تأمین می‌کند.

در زیر این حوضچه و‌ پایین این دره فقط دو راه وجود دارد که یکی سمت راست به قلعه «گلاب» و دیگری در سمت چپ به قلعه «گل» می‌رود. این راه‌ها بسیار سخت و مشکل و مشرف به رودخانه زهره است که به صورت پرتگاهی وحشتناک است.

پس از آن، در وسط راه قلعه «گلاب» جایگاهی جهت نگهبانان دیده می‌شود که برای اطمینان بیش‌تر شناخته شده و پس از ساعتی با احتیاط کامل می‌توان به بالای دژ و قلعه راه یافت.

هنگام ورود به قلعه، ابتدا با ساختمان و ایوانی زیبا مشرف به رودخانه برخورد می‌کنیم که جایگاه و پناهگاه خوانین و کلانتران گذشته بهبهان و گاهی ممسنی و ایلات اطراف بوده‌است. بالای این دژ یا قلعه مسطح و دارای آب انبارها و زمین زیر کشت و دخمه‌های دوران باستانی است و هم‌چنین قبرستانی از دوره اسلامی دیده می‌شود.

 

* احداث سد زهره 2 به قلعه های «گل» و «گلاب» آسیب می‌زند

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بهبهان در خصوص این دو قلعه باستانی و تاریخی اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که فعالیت‌هایی که اخیرا در ناحیه زیدون و به منظور ساخت این سد انجام می‌شود در صورت پیگیری نکردن به قلعه‌های گل و گلاب آسیب بزند.

دولتی مختاران تصریح کرد: این دو قلعه بر فراز دژ گل و گلاب در یک دره عظیم بر رودخانه زهره قرار دارند که در گلوگاه آن سازه‌هایی برای نگهبانی و حفاظت قلعه‌ها از سوی سازمان آب و برق خوزستان ساخته شده‌ است.

وی در خصوص راهکار برون‌رفت از این وضعیت گفت: من پیشنهاد می‌کنم که مسئولان سازمان آب و برق کارشناسانی را برای همکاری با میراث فرهنگی اعزام کنند تا حداقل آسیب به این آثار تاریخی وارد شود.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان خاطرنشان کرد: آثاری از دوران گذشته به خصوص قاجار از سوی خان‌های بهبهان و خان‌های محسنی در این منطقه یافته شده‎است که نشان از ارزش بالا و تاریخی این قلعه‌‌ها دارد.

گفتنی است آثار به جا مانده از این قلعه‌ها هم از نظر میراث فرهنگی و هم از نظر گردشگری دارای اهمیت بسیاری است.

در حالی که اداره میراث فرهنگی بهبهان تاکنون اقدامات مؤثری را در زمینه حفظ و معرفی آثار باستانی این شهرستان انجام نداده‌است، حداقل انتظار میراث دوستان، جلوگیری از آسیب دیدن آثار به جامانده از دوران تاریخی ارگان است که توجه و اهتمام ویژه مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

..........................................

گزارش از علیرضا شکری‌نسب

.........................................

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول