اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران:

ایران دارای ظرفیت گردشگری سلامت در منطقه است

خبرگزاری فارس: دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: ایران دارای بیشترین ظرفیت‌های گردشگری سلامت در منطقه است.

ایران دارای ظرفیت گردشگری سلامت در منطقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، روشن بابایی همتی ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان با اشاره به وجود شباهت‌های فرهنگی به عنوان فرصتی برای حضور گردشگران سلامت در ایران، اظهار داشت: گردشگری سلامت به مسافرت افراد از محل دایم زندگی خود برای حفظ، بهبود یا کسب سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری تندرستی، گردشگری درمانی و گردشگری پزشکی از انواع گردشگری سلامت هستند، افزود: آب گرم‌های درمانی، برنامه‌های مدیریت وزن، جراحی‌های آرایشی و پلاستیک، جراحی جایگزینی مفاصل، جراحی بای‌پس شریان قلب، پیوند اعضای چشم پزشکی (عمل لیزیک)، دندان‌پزشکی و کاشت دندان از زمینه‌های ارائه خدمات پزشکی در دنیا هستند.

این استاد دانشگاه، به اقتصاد گردشگری سلامت اشاره و تصریح کرد: هزینه جراحی در هندوستان، تایلند یا آفریقای جنوبی اغلب یک دهم هزینه‌های در نظر گرفته در آمریکا یا اروپای غربی و در پاره‌ای از مواقع کمتر از این مقدار است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای یک تعویض یا جابه‌جایی دریچه قلب در کشورهای بزرگ دنیا، ابراز داشت: درآمد این عرصه در سال 2010 میلادی در جهان بیش از 100 میلیارد دلار عنوان شده است.

بابایی همتی اذعان داشت: صنعت گردشگری در دنیا از رشد قابل توجهی برخوردار است تا جایی که تعداد گردشگران در سال 2010 میلادی با رشد 6.6 درصدی به 940 میلیون نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران نیز می‌تواند با داشتن استان‌های مستعد توریسم سلامت، هدف گردشگری سلامت در منطقه شود، بیان داشت: استقبال توریست‌های منطقه و نزدیکی کشورها و شباهت‌های فرهنگی و مذهبی موجب می‌شود که ایران پس از اردن در رده دوم مقاصد توریسم سلامت در بین کشورهای مسلمان قرار گیرد.

این استاد دانشگاه، به سه برابر ارزآوری توریسم سلامت نسبت به توریسم عادی در ایران اشاره کرد و گفت: به طور دقیق‌تر، هزینه‌ای که بیماران خارجی در ایران صرف می‌کنند تنها 30 درصد در بخش درمان است و بقیه صرف اقامت و گردشگری می‌شود که در نتیجه از نظر اقتصادی گردشگران سلامت سه برابر گردشگران عادی پول خرج می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری سلامت برای استفاده از امکانات پزشکی و ظرفیت‌های طبیعی درمان است، یادآور شد: گردشگری سلامت، ارزانی خدمات بهداشت و درمان، اصلی‌ترین دلیل سفر گردشگران خارجی به ایران است که در کنار پیشرفت‌های علمی پزشکان ایرانی، جایگاه توریسم درمانی ایران را در منطقه نیز ارتقا می‌دهد.

بابایی همتی تصریح کرد: این در حالی است که بیشتر گردشگران سلامت که برای بهره‌مندی از امکانات درمانی به ایران سفر می‌کنند، مسافران کشورهای عراق، سوریه، لبنان، بحرین، عربستان، ترکیه، تاجیکستان، هند و پاکستان هستند و بیشتر رشته‌های درمانی که مورد توجه آنها قرار می‌گیرد دندان‌پزشکی، ناباروری، جراحی پلاستیک، جراحی قلب و سرطان‌هاست.

وی ایران را پس از اردن دارای بیشترین ظرفیت‌های گردشگری سلامت در منطقه معرفی کرد و گفت: استان‌های تهران، خراسان رضوی و جنوبی، یزد، قم، اصفهان، همدان، شیراز، ایلام، زنجان، گلستان، هرمزگان، سمنان، آذربایجان، قزوین، اردبیل از جمله استان‌های مستعد گردشگری سلامت در کشور هستند.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه گیلان نیز به نوبه خود استعدادهای لازم برای جذب توریسم سلامت را دارد، افزود: چشمه‌های سجیران رودسر، لاریخانی دیلمان، زمزمه ماسوله و بیمارستان تخصصی توریسم سلامت قائم رشت از جمله استعدادهای این استان در جذب توریسم سلامت هستند.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول