احمد صادقی امروز در گفتو گو با خبرنگار فارس در رودبار با بیان اینکه در سالهای اخیر به ویژه در دولت نهم و دهم کارهای بسیار بزرگی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: حدود 10 هزار کیلومتر خط راهآهن موجود کشور است اما بیش از 10 هزار کیلومتر در دست احداث داریم.
وی، مجموع آزادراههای موجود کشور را حدود 2 هزار و 500 کیلومتر عنوان کرد و افزود: بیش از 3 هزار کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم و این امر بیانگر توجه نظام و دولت به زیرساختهای حمل و نقل است.
معاون وزیر راه با بیان اینکه پروژه راهآهن در پنج استان کشور در دست اجراست، تصریح کرد: در سال تولید ملی با مشارکت پیمانکاران ایرانی سرمایهگذاری میکنیم و اکنون در گیلان، گلستان، کرمانشاه، همدان و اردبیل پروژه ریلی در دست اجراست و تلاش میکنیم این استانها به شبکه ریلی وصل شوند.
وی، اولویت امسال وزارت راه و مسکن و شهرسازی را افتتاح راهآهن مسیر قزوین-رشت عنوان و ابراز کرد: در مسیر رشت-انزلی و آستارا نیز کار میکنیم و در دستور کار ما قرار دارد.
صادقی درباره پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه راهآهن قزوین- رشت بیان کرد: تمام مطالبات پیمانکاران شاغل در قطعات هفت و هشتگانه قزوین-رشت در مدت یک هفته پرداخت میشود.
وی، پرداخت این مطالبات را حدود 50 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: امسال راهآهن گیلان از محل دولتی حدود یکهزار میلیارد تومان اعتبار دارد اما از اوراق مشارکت و مهر ماندگار نیز اعتبار تخصیص مییابد.
معاون وزیر راه به سرمایهگذاری روسیه برای پروژه راهآهن قزوین- رشت اشاره کرد و افزود: از روسیه دعوت کردیم و جلساتی برگزار شد و آنها قول دادند که در پروژه مشارکت کنند و امکان حضور آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: با چهار و پنج شرکت چینی نیز رایزنیهایی صورت گرفته و تفاهمنامه بستیم و آنها برای سرمایهگذاری ابراز علاقه کردند و ما نیز استقبال کردیم و امیدواریم تفاهمنامهها به قرارداد منجر شود.
صادقی، اظهار کرد: اکنون چین دارد در ایران آزادراه میسازد و در بحث مسکن مهر نیز ورود کرده و امیدواریم در شبکه ریلی هم ورود کنند.
وی با تصریح بر اینکه ما اتکا به خارجی در صنعت ساخت آزادراه و ریلی نیستیم، خاطرنشان کرد: اکنون 10 هزار شبکه ریلی را ایرانیها و مهندسان ایرانی و پیمانکاران ایرانی میسازند.
این مسئول به وضعیت 11 کیلومتر آزاد راه قزوین-رشت اشاره کرد و یادآور شد: 11 کیلومتر آزاده راه قزوین-رشت به اندازه 100 کیلومتر حجم عملیات دارد.
وی اضافه کرد: این آزادراه 9 کیلومتر تونل و پلهای بزرگ دارد و حجم سنگین عملیاتی آن را آغاز کردیم و امیدواریم در مدت دو سال بتوانیم به اتمام برسانیم.
صادقی، با بیان اینکه 11 کیلومتر آزاد راه قزوین - رشت 150 میلیارد تومان پول میخواهد، متذکر شد: امسال اعتباراتی از محل اوراق مشارکت و مهر ماندگار برای این پروژه در نظر گرفته شده که اتمام آن دو سال طول میکشد.
وی، درباره انجام کار امانی در ساخت پروژه راهآهن تصریح کرد: با کار امانی مخالفیم و به دنبال جذب سرمایهگذار هستیم و تمام پروژههای ما با پیمانکار و بخش خصوصی انجام میشود.
این مسئول با اشاره به اینکه تمام بازدیدهای خود را هوایی انجام میدهد، ابراز کرد: از آنجا که سه روز در هفته برای بازدید به استانها میروم به همین دلیل بیشتر بازدیدهایم هوایی است و برخی استانها که فرودگاه ندارند زمینی بازدید میکنم.
وی همچنین اظهار کرد که در ایام نوروز امسال 3 هزار کیلومتر بدون تخلف رانندگی کرده است.
انتهای پیام/ش10/پ3003