به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، غلامرضا معصومی صبح امروز در حاشیه نشست نهایی مسئولان دانشگاههای قطب درمان شمال کشور و مسئولان معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مزاحمتهای تلفنی به اورژانس تغییر نکرده اما مدل آن تغییر یافته است.
وی ادامه داد: وقتی دیدیم نمیتوان این مزاحمتها را کاهش داد بر روی بهداشت روانی کارکنان اورژانس، کار کردیم تا راحتتر با این معضل برخورد کرده و آن را بخشی از کار قلمداد کنند.
* 60 درصد تماسها با اورژانس بیربط است
این مسئول با بیان اینکه در تهران روزانه نزدیک به 20 هزار تماس با اورژانس ثبت میشود، تصریح کرد: بین 40 تا 60 درصد تماسها بیربط و یا مزاحمت است.
مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت ابراز داشت: بیشترین تماس مردم با اورژانس به دلیل بیماریهای قلبی عروقی، حوادث اعم از تصادف، سقوط و ضربه و همچنین انواع سکتهها است.
وی با بیان اینکه در حوادث تاکید بر زمان رسیدن اورژانس نداریم، ادامه داد: در سیاستهای جدید ارتقای کیفیت خدمات بر بالین حادثهدیده مدنظر است.
معصومی با اشاره به اینکه در سال 84 در حوادث ترافیکی 70 درصد فوتیها در سر صحنه بود، گفت: در سال 85 حدود 28 هزار نفر فوتی در جادهها داشتیم و این رقم در پایان سال 90 به 20 هزار و 68 مورد کاهش یافته است.
این مسئول با بیان اینکه پوشش جادهای کشور در سال 84 به میزان 14 درصد بود، تصریح کرد: این رقم در حال حاضر به بیش از 94 درصد رسیده است.
* 44 درصد فوتیها در جادههای فرعی رخ میدهد
مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تقریبا 44 درصد از فوتیهای تصادفات در جادههای فرعی و روستایی است، متذکر شد: بالای 60 درصد فوتیها در حین انتقال و در بیمارستان اتفاق میافتد.
وی با بیان اینکه آمار کلی فوتیها در حوادث کاهش یافته، بیان داشت: اما آمار فوتی در حین انتقال و در بیمارستان افزایش یافته است.
این مسئول با اشاره به اینکه حجم زیادی از 40 درصد فوتی در صحنه تصادف و حادثه افرادی هستند که باید در حوزه پیشگیری با آنها کار شود، ادامه داد: بخشی به شدت تصادف و جراحت برمیگردد که در بحث کلان کشوری موضوع، تفاوتی ندارد.
مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت یادآور شد: تمرکز بر روی حوزه پیشگیری و ارائه بهتر خدمات باید باشد.
* خرید 49 هلیکوپتر امداد در کشور
معصومی درباره امداد هوایی با بیان اینکه هلیکوپتر آمل، نخستین خرید امداد هوایی کشور در این زمینه بود، تصریح کرد: برای نخستین بار در سال 91 توانستیم ردیف امداد هوایی کسب کنیم و پیش از این از ردیف فوریتهای پزشکی هزینه میشد.
وی با اشاره به اینکه چالش اصلی امداد هوایی در بخش هزینه است، متذکر شد: سالانه یک میلیارد تومان هزینه نگهداری یک هلیکوپتر است.
این مسئول در پایان اذعان داشت: در برنامه پنجم خرید 49 هلیکوپتر پیشبینی شده است.
انتهای پیام/ن10/چ3000