اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد

شناسایی بیش از 2 هزار اثر تاریخی گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی بیش از دو هزار و 300 اثر تاریخی در این استان خبر داد.

شناسایی بیش از 2 هزار اثر تاریخی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، امید عزیزی بعد از ظهر امروز در نخستین همایش یک‌روزه باستان شناختی غارهای دربند رشی این شهرستان، اظهار کرد: رودبار از مقدار تعداد بالغ بر دو هزار و 300 آثار شناسایی شده در گیلان، 350 اثر را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به این آمار، شهرستان رودبار رتبه نخست را در آثار شناسایی شده استان دارد.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون 65  غار در گیلان مورد شناسایی قرار گرفته است، ابراز داشت: از این تعداد، 12 غار در فهرست آثار ملی به ثبت شده و تعدادی نیز در آستانه ثبت ملی است.

وی ادامه داد: امروز با برگزاری همایش باستان شناختی غارهای دربند، یافته‌هایی که جزو برنامه‌های پژوهشی باستان شناختی سال گذشته بود، به اتمام رسیده است.

عزیزی افزود: سرپرستی هیئت باستان‌شناسی غار دربند را فریدون بیگلری مسئول دوره پارینه سنگی موزه ملی عهده‌دار است که موفق شد فاز نخست کار باستان شناختی غار دربند را به اتمام برساند.

وی، منظر فرهنگی در منشور جهانی را یکی از ویژگی‌های مورد توجه خواند و اذعان کرد: غارهای «دربند رشی» از جمله منظر فرهنگی به شمار می‌روند که از تعامل آثار فرهنگی و تاریخی با آثار طبیعی به وجود آمده است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، تعدد این مناظر فرهنگی استان بسیار زیاد، گیلان را به یک منظر فرهنگی تبدیل کرده است.

وی، غار دربند را یک منظر فرهنگی همراه با جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی معرفی کرد و گفت: ساماندهی راه دسترسی به این غار از اولویت‌های توجه به آن است.

عزیزی، درباره تامین اعتبار غار دربند رشی، بیان کرد: 50 درصد اعتبار مورد نیاز بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و 50 درصد دیگر از اعتبارات شهرستان رودبار تامین می‌شود.

وی افزود: امیدواریم در سریع‌‌ترین زمان ممکن بتوانیم پروژه راه دسترسی به غار دربند را عملیاتی کنیم تا گردشگران بتوانند به راحتی از این جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بازدید کنند.

ا‌نتهای پیام/ی20/پ3003

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول