اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خبر داد

تحصیل و تدریس گویش مازندرانی در سوئد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: پژوهشگران دانشگاه اوبسالای سوئد در واحدی از تحصیلی، گویش مازندرانی را تدریس می‌کنند.

تحصیل و تدریس گویش مازندرانی در سوئد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سیف الله فرزانه بعدازظهر امروز در حاشیه مراسم پاسداشت میراث زبانی در مازندران در جمع خبرنگاران از تاسیس نخستین پایگاه زبان‌شناسی در مازندران خبر داد و اظهار داشت: تا پایان سال جاری در کنار موزه مردم‌شناسی مازندران، پایگاه زبان‌شناسی این استان تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 79 میراث فرهنگی استان به جمع‌آوری نمونه‌های گویشی استان پرداخته است، تصریح کرد: گردآوری نمونه‌های گویشی مازندران برای تدوین اطلس زبان‌شناسی استان کاربرد دارد.

این مسئول  از جمع‌آوری 2 هزار و 600 نمونه گویش مازندرانی در استان خبر داد و یادآور شد: تمام مستندسازی‌های مربوط به گویش‌های مازندرانی از آبادی‌های استان  جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: از برنامه‌های آینده ما جمع‌آوری نمونه گویش‌های نور، رویان و قائمشهر است که  در تدوین اطلس زبانشناسی جای می‌گیرد.

فرزانه خاطرنشان کرد: برای نخستین پایگاه زبان‌شناسی مازندران گردآوری پایان‌نامه‌ها، مستندات و گونه‌های زبانی، فرهنگی و تاریخی  انجام می‌شود و مویه‌ها، لالایی، ضرب المثل، اشعار و گویه‌های استان نیز به‌درستی تدوین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات در بخش حفظ آثار و میراث گذشتگان باید به صورت علمی جمع‌آوری شود، بیان داشت: تمام فعالیت‌های پژوهشی باید علمی باشد که در این باره برگزاری کارگاه‌های آموزشی از اقدامات آینده ما محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به گویش‌های در معرض خطر مازندران اشاره کرد و بیان داشت: برخی از زبان‌وران مناطق مازندران از تعداد انگشتان دست کمتر هستند که این تعداد در استان شناسایی و برای احیا و حفظ سنت‌ها به ویژه در گویش‌ها به مستندسازی روی آوردیم.

وی با تاکید بر اینکه زبان میراث معنوی محسوب می‌شود، اظهار داشت: فرهنگ، اندیشه، هنر، سنت و تمام مهارت‌هایی که به ما منتقل می‌شود آثار فرهنگی است و باید از این سرمایه‌ها حفاظت و صیانت شود.

فرزانه با بیان اینکه پژوهشگران دانشگاه اوبسالای سوئد در واحدی از تحصیلی گویش مازندرانی را تدریس می‌کنند، اظهار داشت: گویش مازندرانی بکر و دست نخورده است و پژوهشگران برای حفظ آثار ملی اقدام به صیانت از گویش مازندرانی می‌کنند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول