اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی شوشتر:

کونوکارپوس سرطان فضای سبز است

خبرگزاری فارس: معاون جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر گفت: گونه گیاهی کونوکارپوس سرطان فضای سبز خوزستان است و باید کاشت این‌گونه در فضای سبز شهرستان‌ها محدود شود.

کونوکارپوس سرطان فضای سبز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، محمدحسین بصیری پیش از ظهر امروز در جمع شوراییان جلسه شورای اسلامی شهر اظهار داشت: گونه کونوکارپوس به دلیل استفاده بسیار زیاد در فضای سبز شهری در استان خوزستان به نوعی سرطان فضای سبز محسوب می‌شود و باید در این‌باره دقت‌نظر بیشتری داشت.

وی افزود: تنوع در فضای سبز یک اصل است و نباید از یک گونه خاص برای رونق دادن فضای سبز استفاده ‌کنیم تا در صورتی که مشکلی برای این‌گونه به وجود آمد همه فضای سبز شهری با مشکل مواجه نباشد و تنها بخشی از فضای سبز نابود شود.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت‌های این گیاه تأکید کرد: کونوکارپوس با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب سازگار است و به دلیل تغییر اقلیم خوزستان از مرطوب به گرم و خشک در تابستان‌ها و سرد و خشک در زمستان‌ها در آینده این‌گونه گیاهی برای خوزستان نامناسب خواهد بود و نابود می‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته مشکلات این‌گونه گیاهی مشاهده شد، تأکید کرد: در سال گذشته این‌گونه گیاهی با کاهش شدید دما در برخی از شهرهای استان خشک شد.

وی تاکید کرد: اقلیم خوزستان با میانگین بارش سالانه 250 میلی‌متر، اقلیمی گرم و مرطوب است اما با کاهش بارش‌های باران در خوزستان در سال‌های گذشته و رسیدن بارش‌ها به مرز200 میلی‌متر و حتی کمتر، اقلیم خوزستان گرم و خشک و سرد و خشک شده است و باید تلاش کرد تا گونه‌هایی از درختچه‌ها و گیاهانی کشت شود که با این اقلیم سازگار باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید تنوع گیاهی در فضای سبز بیشتر مورد توجه باشد، تأکید کرد: تغذیه گیاهان کشت شده از طرف شهرداری باید مدنظر باشد و لازم است از کود‌های شیمیایی نیز به همین منظور بهره‌ برد تا گیاهان کشت شده در فضاهای سبز شوشتر با مشکل مواجه نشوند.

بصیری خاطر نشان کرد: هر گیاه در ماه تنها 100 گرم کود شیمیایی نیاز دارد و تامین این کود در سطح شهرستان کار بسیار ساده‌ای است.

وی با اشاره به خصوصیات گونه‌های مورد نیاز برای فضای سبز خوزستان خاطر‌‌ نشان کرد: در خوزستان به گونه‌هایی نیاز داریم که از نظر سایه‌دهی و جذب ریز‌گرد‌ها شرایط خوبی باشند که از جمله آنها می‌توان به گیاه ترمینالیا اشاره کرد.

بصیری با اشاره به سایه‌دهی این‌گونه درختان تأکید کرد: ترمینالیا از نظر سایه‌دهی سایه‌ای با قطر 20 متر ایجاد می‌کند و سالانه بیش از 15 تن ریزگرد را به خود جذب می‌کند که این نتایج با آزمایش یه اثبات رسیده است.

معاون جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر خاطر‌ نشان کرد: باید از درختانی استفاده کرد که ریشه‌هایی عمودی نیمه عمیق دارند زیرا استفاده از درختانی مانند کنار با ریشه‌های افقی، توت با ریشه افقی و برهان برای فضاهای سبز در آینده مشکل ایجاد می‌کند.

وی بر نحوه آبیاری فضاهای سبز شوشتر تأکید کرد و گفت: فضاهای سبز شوشتر در صورتی که شیب بیش از 2 درصد داشته باشد باید با روش‌های بارانی و با قطر کم آبیاری شود تا مشکلی برای فضای سبز ایجاد نشود.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول