اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط زیست فارس:

طرح ترافیک آلودگی صوتی شیراز را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: طرح ترافیک در صورتی که اصولی اجرا شود، می‌تواند در کاهش آلودگی صوتی در سطح شهر شیراز موثر باشد.

طرح ترافیک آلودگی صوتی شیراز را کاهش می‌دهد

حمزه ولوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار کرد: از آنجا که مهم‌ترین منبع آلودگی صوتی در بخش شهری، وسایل نقلیه موتوری هستند کاهش ترافیک حمل و نقل می‌تواند آلودگی صوتی در طول روز را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست حد مجاز صدا در فضای آزاد برای مناطق مسکونی از ساعت هفت صبح تا 10 شب 55 دسیبل و از ساعت 10 شب تا هفت صبح  45 دسیبل است در حالی که تراز آلودگی در اتوبان‌های برخی کلان‌شهرهای کشور 75 دسیبل اندازه‌گیری شده است.

به گفته این مقام مسئول، حد مجاز صدا در فضای تجاری مسکونی از ساعت هفت صبح تا 10 شب 60 دسیبل و از ساعت 10 شب تا هفت صبح 50 دسیبل است.

معاون محیط زیست استان فارس برای توضیح ساده‌تر این معیارها مثال‌هایی را ذکر کرد و گفت: صدای افتادن برگ حدود 10 دسیبل، صدای تایپزنامه حدود 75 دسیبل و صدای موتور جت حدود 120 دسیبل است.

وی تصریح کرد: افزایش فشارخون، افزایش شدت تنفس و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند به عنوان مهم‌ترین بیماری‌ها و عوارض ناشی از آلودگی صوتی در نظر گرفته شود.

این مسئول حفاظت محیط زیست انسانی اضافه کرد: حد مجاز صدا در مناطق تجاری از هفت صبح تا 10 شب 65 دسیبل و از 10 شب تا هفت صبح 55 دسیبل و برای مناطق مسکونی صنعتی در روز 70 دسیبل و در شب 60 دسیبل است.

به گفته ولوی حد مجاز صدا برای مناطق صنعتی نیز در روز 75 دسیبل و در شب 65 دسیبل است.

وی ادامه داد: در صورتی که در شهر شیراز شکواییه‌ای از واحد صنعتی یا کارگاهی صورت گیرد واحد کارشناسی برای اندازه‌گیری آلودگی صوتی اعزام شده و اگر بیش از حدود مجاز باشد مطابق با آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی مصوب سال 78 برخورد قانونی با متخلفان به عمل می‌آید.

به گفته وی کارگاه‌ها و مشاغل مزاحم شهری توسط سازمان میادین و مشاغل مزاحم شهرداری شیراز شناسایی شده‌اند و قرار است به خارج از شهر انتقال ‌یابند.

ولوی هر صنعتی را که از دستگاه‌های برش استفاده می‌کند و نیز جوش‌کاری‌ها، کابینت‌سازی‌ها، پالایشگاه‌ها و همچنین پایانه‌های حمل و نقل عمومی را از عوامل تولید آلودگی صوتی برشمرد و افزود: در سطح شهر شیراز در برخی مناطق حساس مانند نزدیک بیمارستان‌ها بدون اینکه شکایتی صورت گیرد محیط زیست اقدام به پایش آلودگی صوتی می‌کند و میزان این پایش‌ها به زودی افزایش می‌یابد.

ولوی ادامه داد: با منبع ایجاد آلودگی صوتی که از حد مجاز بالاتر باشد در صورت شکایت برخورد می‌شود، چه این منبع بلندگوی یک فروشنده سیار باشد، چه نیروگاه سیکل ترکیبی که سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد.

وی خاطرنشان کرد: سایر آلودگی‌های زیست محیطی در سطح شهر و روستاهای این استان مانند آلودگی صنعتی، آلودگی آب، ذرات معلق هوا و ... با استقرار ایستگاه‌های ثابت و سیار پایش می‌شود و محیط زیست این استان بنابر برنامه پنج‌ساله با افزایش نقاط پایش و دفعات پایش، آلودگی‌های مختلف در سطح استان فارس را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

به گزارش فارس، سال‌های طولانی می‌شود که قرار است شهرداری نسبت به انتقال مشاغل آلاینده و مزاحمی که به‌ویژه در هسته مرکزی شهر، سلامت جسمی و روحی شهروندان را به مخاطره انداخته‌اند، اقدام کند، اما جز وعده و وعیدهای بسیاری از مدیرانی که در طول عمر مدیریتشان، همواره اقدامات را به آینده موکول می‌کنند، چیزی عاید مردم سومین حرم اهل‌بیت(ع)، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی، نشده است.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول