اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره):

اعتکاف فرصتی برای درک و جست‌وجوی حقیقت انسان است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با تاکید بر شناخت انسان از خود گفت: اعتکاف فرصتی برای جست‌وجو در خود و درک حقیقت انسان است.

اعتکاف فرصتی برای درک و جست‌وجوی حقیقت انسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی صبح امروز در نخستین اعتکاف فعالان فرهنگی مشهد در مسجد صدیقی‌ها در جوار حرم مطهر رضوی با بیان اینکه نباید فرصتی مانند اعتکاف را از دست دهیم، اظهار کرد: اعتکاف فرصتی برای جست‌وجو در خود و درک هستی فراتر از ماده است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در ارتباط با افرادی که مدعی هستند که هر چه در قرآن جست‌وجو می‌کنند نمی‌توانند دلیلی برای وجود خدا بیابند و زمانی که خود را ناتوان از این درک می‌یابند چرا تهدید به عذاب می‌شوند، گفت: قرآن در مواجهه با چنین افرادی صراحتاً اعلام می‌کند که در انتظار عذاب الهی باشند.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی با بیان اینکه در چنین جایی میان فلاسفه و فقها اختلاف ‌نظر است، افزود: فلاسفه در برخورد با چنین افرادی معتقدند کسی که تلاش کرده و به ادراک نرسیده دلیلی برای عذاب ندارد، اما قرآن غفلت ‌کنندگان را مستحق عذاب الهی می‌داند.

نبوی در ادامه گفت: در چنین مواردی حتی نیاز به قرآن نیست بلکه انسان‌ها اگر به درون خود مراجعه کنند و خود را ورای جسم ببینند می‌توانند به وجود هستی فراتر از ماده پی ببرند.

وی اظهار کرد: هنگامی عرفان و فلسفه یکی می‌شود که انسان به وجود کالبدی فراتر از ماده پی ببرد و با آن ارتباط برقرار کند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)، فرهنگ تفکر اسلامی را روابط فراتر از ماده بیان کرد و افزود: ارتباط با عالم قدس بالاتر از ماده است و حداقل لازمه آن ادراک مادی است که همان حداقل ایمان است.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی خطاب به فرهنگیان گفت: زمانی که انسان خود چیزی را نفهمیده است نمی‌تواند به دیگران آموزش دهد، بلکه نخست باید درک خود و راه را پیدا کند و پس از آن دیگران نیز این راه را می‌پیمایند.

نبوی با تاکید بر شناخت انسان‌ها نسبت به خود اظهار کرد: بعضی عرفا معتقدند که اگر انسانی یک شبانه‌روز داخل اتاقی به خود فکر کند و از خود فرار نکند، شهادت می‌دهند که ولی خداست.

وی اعتکاف را فرصتی برای معتکفان دانست و  گفت: ما نمی‌توانیم مانند معصومین تمام مکان و زمان‌های خود را از یاد خدا لبریز کنیم اما حداقل می‌توانیم از فرصتی مانند اعتکاف استفاده کرده و خود را بشناسیم.

نخستین مراسم اعتکاف فعالان فرهنگی مشهد با هدف آشنایی و هم‌افزایی برنامه‌های فعالان فرهنگی مشهد و استفاده از فضای معنوی اعتکاف برای تعامل، هم‌اندیشی و انتقال تجربیات فعالیت‌های فرهنگی در جمعی صمیمی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول