اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/فارس گزارش می‌دهد/

بحران آب در فردوس نگران‌کننده است

خبرگزاری فارس:‌ با توجه به خشکسالی‌های اخیر وضعیت منابع آبی در شهرستان فردوس به ویژه در مناطق روستایی نگران‌کننده است و از طرف دیگر به گفته مسئولان کیفیت آب در برخی از روستاها کاهش چشمگیری داشته است.

بحران آب در فردوس نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، آب از دیرباز و از بدو پیدایش حیات نقش اساسی در ادامه زندگی و در موجودیت انسان ایفا کرده است همچنین نقش آب در پیدایش و رشد حیات در نظریه‌های علمی نیز مدت‌ها مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و امروزه همه در آن اتفاق نظر دارند.

آب بشر را به ایجاد شاهکارهای فوق‌العاده مهندسی سوق داده و ساخت آبراه‌های سنتی در دوران اوج قدرت امپراتوری روم و ایران، ساخت سدهای کوچک، حمام‌های عمومی، چاه‌ها و قنوات باقی‌مانده و لوله‌کشی‌های سفالینی مصادیقی از این شاهکارهای بشر است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز هم آب به عنوان یکی از پاک‌کننده‌های اصلی و قابل توجه از دیدگاه بشری است و هیچ ماده دیگری را نتوانسته‌اند جایگزین آن کنند و ما مسلمانان مفتخریم که در کتاب آسمانی قرآن این ویژگی منحصر به فرد آب بیان شده است.

*کاهش کیفیت آب مردم باغستان را نگران کرده است

یکی از ساکنان روستای باغستان علیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فردوس، با اشاره به افت کیفیت آب در سال‌های اخیر اظهار کرد: کیفیت آب باغستان هر سال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا می‌کند و این روند مردم روستا را نگران کرده است.

محمد سالاری افزود: وجود املاح و همچنین شوری زیاد آب سبب شده که مردم به استفاده از آب‌شیرین‌کن روی بیاورند و کیفیت آب این روستای خوش آب و هوا و ییلاقی در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: روستای باغستان به سبب برخورداری از آب و هوای مطلوب و باغات انار و زردآلو از گذشته تاکنون مورد استقبال مسافران بوده و به‌ عنوان منطقه نمونه گردشگری در سطح استان مطرح است.

سالاری از مسئولان مربوطه خواست تا برای افزایش کیفیت آب باغستان علیا چاره‌اندیشی کنند.

*خطوط انتقال آب باغستان فرسوده است

یکی دیگر از ساکنان روستای باغستان نیز با اشاره به توریستی بودن این منطقه گفت: آب و فاضلاب روستایی باید علاوه بر نصب آب‌شیرین‌کن در روستاها به فکر افزایش کیفیت آب نیز باشد چرا که علاوه بر مردم روستا سالانه تعداد زیادی مسافر نیز از آب و هوای باغستان علیا بهره‌مند می‌شوند.

علی ملکی افزود: لوله‌های انتقال آب روستای باغستان فرسوده و نیاز به تعویض دارد چرا که وجود ذرات گچ، فلز و شن در آب حکایت از فرسودگی خطوط انتقال آب دارد و مسئولان باید این لوله‌ها را تعویض و بازسازی کنند.

*آب چاه‌های شور را به آب باغستان اضافه می‌کنند

یکی دیگر از ساکنان باغستان علیا از آب و فاضلاب روستایی گله کرد و گفت: چرا باید آب چاه‌های شور را به آب باغستان اضافه و در فصل تابستان که تعداد زیادی مسافر و توریست به این منطقه گردشگری سفر می‌کنند آب باغستان بی‌کیفیت‌تر از همیشه باشد؟

حسین بزمی افزود: اگر دولت با اختصاص اعتبار لازم لوله‌های فرسوده را تعویض و از هدر رفت آب جلوگیری کند دیگر نیازی نیست که آب چاه‌های شور به آب باغستان اضافه و کمبود آب با بی‌کیفیتی آن جبران شود.

*شوری آب سلامت مردم را به خطر انداخته است

یکی از ساکنان روستای برون فردوس نیز گفت: آب این روستا کیفیت لازم را ندارد و در سال‌های گذشته نیز کیفیت آب بسیار کاهش یافته و مردم روستا را با مشکل مواجه کرده است.

زهرا مرادی افزود: مردم روستای برون از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنند چرا که شوری آب بسیار زیاد و سلامتی مردم با استفاده از این آب بی‌کیفیت به خطر می‌افتد.

وی با اشاره به وجود دو حلقه چاه در روستای برون تصریح کرد: کیفیت آب روستای برون در چند سال‌ گذشته چندان نامطلوب نبود ولی در یک تا دوسال گذشته به یک‌باره تغییر زیادی در کیفیت آب به ‌وجود آمد.

*آب فردوس به سوی بحران پیش می‌رود

رئیس امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان فردوس در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: با ادامه خشکسالی‌ها و ادامه مصارف آب در بخش کشاورزی روز‌ به روز وضعیت آب فردوس به سوی بحران پیش می‌رود و ادامه این روند نگران‌کننده است.

نوید عبدالهی افزود: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی، هدر رفت زیاد آب در شبکه‌های فرسوده آب شرب روستایی، افت سطح آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های پیاپی سبب افت کیفیت آب در برخی شبکه‌های روستایی شهرستان فردوس شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به آزمایشات شیمیایی انجام شده در مورد ترکیبات کلرور، سولفات،‌ آهن، نیترات، نیتریت، کلسیم، منیزیم، آمونیاک، سدیم و منگنز بر روی آب روستاهای فردوس و مقایسه آن با سال‌های گذشته افت کیفیت آب، افزایش سختی کل و TDS کاملا مشهود است.

*افزایش 1.5 برابری سختی و TDS  آب در باغستان علیا

رئیس امور آب و فاضلاب روستایی فردوس یادآور شد: به عنوان نمونه در چاه اصلی مجتمع باغستان با 900 خانوار جمعیت سختی کل و TDS از سال 87 تا ابتدای سال 90 حدود 1.5 برابر افزایش یافته است.

عبدالهی گفت: روستاهای مجتمع فتح‌آباد، مهوید، سرند و بیدسکان به دلیل موقعیت زمین‌شناسی منطقه و همچنین وجود قنوات از آب باکیفیتی نسبت به سایر روستاهای شهرستان برخوردار هستند.

وی طول خط انتقال و شبکه توزیع آب روستایی شهرستان فردوس را 264 کیلومتر عنوان کرد و افزود: بیش از 40 درصد خطوط انتقال و شبکه توزیع آب روستایی فردوس فرسوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

*مصرف سالانه یک‌میلیون و 300 هزار مترمکعب آب در روستاهای فردوس

رئیس امور آب و فاضلاب روستایی فردوس با اشاره به تولید سالانه یک‌میلیون و 300 هزار مترمکعب آب از منابع آبی شهرستان فردوس گفت: آب تولید شده به ‌عنوان آب شرب مورد استفاده روستاهای سطح شهرستان قرار می‌گیرد.

عبدالهی افزود: در فصل تابستان با توجه به گرمای شدید هوا و افزایش میزان برداشت آب مجبور به اضافه کردن آب چاه به آب باغستان علیا هستیم تا مردم با قطعی و کمبود آب مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به ‌منظور برخورداری مردم از آب شیرین و بهداشتی تعداد 13 دستگاه آب‌شیرین‌کن در روستاهای سطح شهرستان نصب شده است.

رئیس امور آب و فاضلاب روستایی فردوس یادآور شد: در حال حاضر تعداد شش آب‌شیرین‌کن در مجتمع باغستان و هفت آب‌شیرین‌کن در مجتمع برون نصب شده است.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول