اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان هم‌یاری‌‌ شهرداری‌های خراسان‌رضوی:

تنها 25 درصد شهرداری‌های خراسان‌رضوی توانمند هستند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان هم‌یاری‌‌ شهرداری‌های خراسان‌رضوی گفت: تنها حدود 25 درصد از شهرداری‌های سراسر استان به لحاظ مالی و امکانات توانمند و بدون نیاز به حمایت‌های مالی هستند.

تنها 25 درصد شهرداری‌های خراسان‌رضوی توانمند هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین بناءرضوی ظهر امروز در نشست خبری شهرداران استان که در اتاق کنفرانس این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: با وجود احداث شهرها و شهرداری‌های جدید در استان خراسان و نبود توانایی آنها در زمینه‌های تأمین مالی، برخی از این شهرداری‌ها دارای مشکلات مالی هستند.

وی ادامه داد: شهرداری‌های تازه تأسیس به این سبب که دارای توان مالی خودگردان نیستند، مشکلات مالی دارند که تا زمان توانایی در رفع آن و رسیدن به شرایط مطلوب در این زمینه، باید مورد حمایت واقع شوند.

مدیرعامل سازمان هم‌یاری‌‌ شهرداری‌های خراسان‌رضوی افزود: در حال حاضر حدوداً 25 درصد از میان 75 شهرداری استان خراسان‌رضوی، دارای توانمندی مالی خوبی هستند و به سبب داشتن ظرفیت‌های بالا در زمینه‌های مختلف توانایی خودگرانی مالی را دارا هستند.

بناءرضوی با اشاره به برگزاری نشست‌های خبری با حضور شهرداران شهرهای استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: سازمان هم‌یاری شهرداری‌های استان تصمیم دارد تا براساس رفع نیازها و تقاضاهای شهرداری‌ها با برگزاری چنین نشست‌‌هایی فضایی را ایجاد کند تا ضمن اطلاع‌رسانی، تعاملی میان شهرداری‌های استان نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: این سازمان سعی دارد تا با برقراری تعامل و هم‌فکری میان شهرداری‌های استان، ‌شرایط را در استان و منطقه برای رشد و تعالی فراهم کرده و آنها را هر چه بیشتر با یکدیگر هم‌سو سازد.

وی افزود: یکی از راهبردهای سازمان هم‌یاری‌ شهرداری‌های استان خراسان‌رضوی تزریق توانمندی‌های شهرهای بزرگ‌تر و برخوردارتر به شهرهای کوچک‌تر است و با توجه به اینکه هر شهرستان دارای چند شهر است، می‌توان توانمندی‌های بالقوه شهر را به شهرستان برده و با توجه به موقعیت اقتصادی آن منطقه، این سازمان در راستای سر و سامان دادن به وضعیت آن شهر با رویکرد برنامه پنجم اقدام می‌کند.

وی با اشاره به انتشار نشریه داخلی هم‌یار شهر توسط سازمان هم‌یاری‌ شهرداری‌های استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: این نشریه که در سال گذشته با همکاری روابط عمومی این سازمان انتشار یافت، سعی در برداشتن گام‌های زیادی در راستای اطلاع‌رسانی و هموار کردن فضای همکاری‌ شهرها دارد.

مدیرعامل سازمان هم‌یاری‌‌ شهرداری‌های خراسان‌رضوی گفت: این نشریه در سطح استان و داخلی مطرح است که براساس نتایج حاصله از نشست میان شهرداری‌های مناطق پنج‌گانه کشور، این نشریه می‌تواند در سطح مناطق پنج‌گانه نیز انتشار پیدا کرده و در راستای همکاری میان شهرداری‌ها گام‌های مؤثری بردارد.

بناءرضوی، مشهد را از بزرگ‌ترین شهرهای مذهبی درسطح جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود جمعیت زیاد مجاور و زائر اطراف حرم مطهر رضوی،‌ بازسازی بافت فرسوده و ساخت و سازهای اطراف حرم باید به نحوی انجام شود که شئونات اسلامی و هم‌چنین شأن بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به طور کامل رعایت شود.

در ادامه این نشست شهردار فیروزه در ارتباط با مشکلات اصلی پیش روی این شهر اظهار داشت: اعتبار شهرداری شهر فیروزه 340 میلیارد ریال بوده که تنها 80 درصد آن اختصاص پیدا کرده و اعتبار کم و اختصاص نیافتن کل اعتبار از بزرگ‌ترین مشکلات شهرهای تازه تأسیس و شهر فیروزه است.

حسن پارسا ادامه داد: شهرهای زیر 20 هزار نفر و کم جمعیت تازه تأسیس مانند شهر فیروزه که تنها 3 سال از  شهرستان شدن آن می‌گذرد و نمی‌تواند از ماده 180 نیز کسب اعتبار کند با مشکلات عدیده به لحاظ مالی مواجه است.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده توسط شهرداری فیروزه اظهار داشت: احداث کارخانه تراکتورسازی در اراضی شمال فیروزه، احداث مجموعه فرهنگی توسط شهرداری و احداث بورس شهر فیروزه از جمله اقدامات شهرداری فیروزه محسوب می‌شوند.

شهردار فیروزه با تأکید بر توجه به امر کتاب‌خوانی در شهر فیروزه اظهار داشت: شهرداری فیروزه در پرداخت هزینه‌های جاری و خرید کتاب در حدود 1.5 میلیون تومان هزینه کرده است که این مبلغ بیشتر از بودجه مورد نظر گرفته شده برای آن نیز بوده است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول