اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌زودی

بازارچه صنایع دستی در ملایر ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از ایجاد بازارچه صنایع دستی در ملایر خبر داد.

بازارچه صنایع دستی در ملایر ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، بهجت عباسی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی ملایر در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: تولیدات صنایع دستی استان باید با برندهای استاندارد و ثبت شده عرضه شود و این در حالی است که صنایع دستی تولید شده استان هنوز برندسازی نشده و به صورتی غیراستاندارد و غیراصولی عرضه می‌شوند.

وی از ساخت برند و بسته‌بندی‌های استاندارد تولیدات صنایع دستی در سال جاری در استان خبر داد و گفت: در این راستا همایش‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود و هنرمندان می‌توانند با شرکت در این همایش‌ها بهره‌برداری لازم را در این راستا داشته باشند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی در زمینه احیا و ترویج صنایع دستی از دیگر اولویت‌ها در استان است، ادامه داد: اطلاعات اساتید در رشته‌های مختلف باید به روزرسانی شود.

وی با بیان اینکه قابلیت‌های صنایع دستی زیاد است که نیاز به داشتن یک بازارچه برای فروش این محصولات بسیار احساس می‌شود، افزود: در این راستا زمینی به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع در مقابل دریاچه کوثر جانمایی شده و عملیات ساخت آن آغاز می‌شود.

عباسی عنوان داشت: مکان مورد نظر به دلیل اینکه در ورودی شهر از سمت همدان و خروجی از سمت تهران است، به عنوان بهترین مکان ارزیابی شده و علاوه بر این وجود هتل زند ملایر پتانسیلی برای دستیابی و جذب گردشگران در این نقطه از ملایر است.

وی سرمایه‌گذاری را گام نخست برای ساخت بازارچه صنایع دستی ملایر دانست و افزود: در صورت جذب سرمایه‌گذار، زمین در اختیار وی قرار خواهد گرفت و با ارائه تسهیلات نسبت به ساخت و ساز بازارچه اقدام خواهد شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر زمین بازارچه در همدان، ملایر و تویسرکان مشخص شده و همه چیز مهیای جذب سرمایه‌گذار برای شروع به کار است.

وی ادامه داد: در همین راستا از سرمایه‌گذاران علاقمند دعوت می‌شود که برای انجام اقدامات لازم به اداره میراث فرهنگی شهرستان‌های مذکور مراجعه کنند.

عباسی با بیان اینکه ملایر از ظرفیت ارزشمندی در حوزه صنایع دستی برخوردار است، اذعان کرد: بیشترین فعالیت‌های استان در این زمینه در شهرستان ملایر انجام می‌شود، این شهرستان در رشته‌های مبل و منبت، سفال و سرامیک، قلم‌زنی روی مس، نقاشی روی شیشه و مرواربافی فعالیت چشمگیری دارد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از تخصیص اعتبارات صنایع دستی به شهرستان‌های استان بر اساس میزان فعالیت و اشتغالزایی آنها خبر داد و گفت: در سال گذشته شهرستان‌هایی که میزان اشتغالزایی بالاتری داشتند از سهم بیشتری در اعتبارات برخوردار شدند و امسال نیز وضعیت به همین روال است.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات مشاغل خانگی در استان در سال گذشته بیش از 7 میلیارد تومان بود و در حال حاضر ملایر بالاترین رقم را در توزیع اعتبارات مشاغل خانگی در میان سایر شهرستان‌ها دارد.

عباسی صنایع دستی را بهترین مکمل درآمد خانوارهای روستایی خواند و خاطرنشان کرد: برای فعالیت در این زمینه نیاز به سرمایه زیاد، مکان خاص و تجهیزات پیچیده نیست و با حداقل سرمایه می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

وی یادآور شد: گره‌چینی یکی از رشته‌های در حال منسوخ استان همدان است و در ملایر استاد ماهری در این رشته وجود دارد و با تجهیز کارگاه می‌توانیم هنرمندانی را در این رشته تربیت کنیم.

مسئول کارگاه سبدبافی فردوسی ملایر نیز گفت: در طول سال 200 هزار سبد و مروار در کارگاه‌های سبدبافی ملایر تولید می‌شود.

داود مجیدی گفت: این سبدها شامل سبد تزئینی، سبد میوه، سبد گل و میز مبل در کارگاه‌های سبدبافی ملایر است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته حدود 30 میلیون تومان صادرات مروار و سبد ملایر صورت گرفت، تصریح کرد: این محصولات به کشورهای عراق، اوکراین و جمهوری آذربایجان صادر شد.

مسئول کارگاه صنایع دستی ملایر تأکید کرد: در صورت مساعدت و حمایت مسئولان از مرواربافی و سبدبافی ملایر این میزان صادرات افزایش خواهد یافت.

وی از فعالیت و اشتغال 60 نفر در این بخش از صنایع دستی خبر داد و گفت: 20 نفر از این نیروی کار در ملایر، 20 نفر در روستای کرتیل‌آباد و 20 نفر نیز در روستای قشلاق دهنو مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول