اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کشاورزی هیدروپونیک در آذربایجان‌شرقی توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه کشاورزی به روش هیدروپونیک گلخانه‌ای یکی از برنامه‌های مدیریت باغبانی است که در استان سرعت می‌گیرد.

کشاورزی هیدروپونیک در آذربایجان‌شرقی توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری پیش‌ازظهر امروز در حاشیه جلسه‌ای که به منظور بررسی مشکلات شهرک گلخانه‌ای "آخولا" برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام شده واحدهای گلخانه‌ای مجتمع "آخولا" بسیاری از متقاضیان جوان کشاورزی که توان مالی کمی دارند، از تقاضای خود انصراف داده‌اند.

وی افزود: شرکت عمران شهر جدید سهند متاسفانه به خواسته اعضای شرکت تعاونی مجتمع گلخانه‌ای "آخولای" تبریز بی‌توجهی کرده و در عمل به تعهدات خود کوتاهی کرده است. 

اسکندری گفت: شرایط اقلیمی خاص و وضعیت منابع آبی استان، تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت ایجاد و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی را ضروری کرده است.

وی افزود: امیدوارم با هماهنگی‌های به‌عمل آمده از طریق استانداری و همراهی آب منطقه‌ای و شرکت عمران شهر جدید سهند بتوانیم در کوتاه‌مدت نسبت به واگذاری آب و برق این مجتمع اقدامات لازم را به‌عمل آوریم.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی به روش هیدروپونیک گلخانه‌ای یکی از برنامه‌های مدیریت باغبانی است، افزود: در این روش ضمن استفاده بهینه از آب موجود، این امکان را فراهم می‌سازد که در بسترهای نامناسب خاکی اقدام به کشت محصولات هیدروپونیک شود. 

اسکندری با بیان اینکه این شیوه می‌تواند آب مورد نیاز کشاورزی را کاهش دهد، ادامه داد: شیوه‌های فعلی کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک همچون آذربایجان‌شرقی، راندمان مصرف آب را در واحد سطح بالا می‌برد.

وی گفت: حجم بالای فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منطقه برای اجرای این‌گونه پروژه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

اسکندری ادامه داد: استفاده بهینه از آب‌های موجود، تولید بالا، هزینه برگشت‌پذیر، مدیریت آسان، کاهش هزینه‌های کارگری و مازاد، از دستاوردهای این شیوه محسوب شده و از این‌رو تولید و سود بهره‌برداران را تضمین می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: امکان پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک در تمام نقاط استان وجود دارد.

وی افزود: بالا بودن تراکم در واحد سطح کشت هایدروپونیک، کاهش میزان کار سنگین، حفظ و نگهداری آب، کاهش مشکلات ناشی از وجود آفات و بیماری‌های خاکزاد، ریشه‌کن کردن مشکل علف‌های هرز، افزایش تولید محصول، حفظ و نگهداری مواد غذایی، کنترل شرایط محیطی، آسان بودن کنترل شیمیایی منطقه، استقرار آسان‌تر گیاهان جدید و عدم آیش در برنامه تناوب کشت محصولات موجود از مزایای کشت هایدروپونیک هستند.

اسکندری با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای اجازه کنترل شرایط جوی را مطابق با نیاز محصول مقدور می‌سازد، افزود: تولید خارج از فصل و سهولت تغییر در تولید با اجرای این سیستم کشت مهیا خواهد بود. 

وی ضمن اشاره به ایجاد شغل برای دانش‌آموختگان کشاورزی ادامه داد: اشتغالزایی در کشت گلخانه‌ای در سال حمایت از کار می‌تواند با سرمایه‌گذاری بیشتر در این گرایش از باغبانی انجام پذیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به افزایش عملکرد در گلخانه یادآور شد: کارشناسان افزایش عملکرد در کشت‌های گلخانه‌ای را ده‌ها برابر بیشتر نسبت به کشت‌های در هوای آزاد می‌دانند و درآمد بالا برای بهره‌برداران از محسنات دیگر این نوع از کشت بوده و بهره‌برداران در سطوح اراضی کوچک با اجرایی کردن این سیستم از کشت و تولید درآمد بالایی به‌دست می‌آورند. 

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول