اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی زنجان خبر داد

فعالیت 37 کارگاه مرمتی میراث فرهنگی در استان زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از فعالیت 37 کارگاه مرمتی در استان زنجان خبر داد و گفت: در حال حاضر 37 بنای تاریخی در استان زنجان مرمت می‌شود.

فعالیت 37 کارگاه مرمتی میراث فرهنگی در استان زنجان

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: کاوش و مرمت در بنای باستانی غار دژمنده خوئین آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مورد نیاز برای کاوش و مرمت غار تاریخی دژمنده از محل اعتبارات استانی تامین شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ورودی و سردر ورودی غار ساماندهی می‌شود.

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در ورودی غار دژمنده طاق سنگی ایجاد می‌شود، اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سکوی ورودی غار را بزرگ‌تر کرده و با ایجاد دیوار حائل محل ورودی را بزرگ‌تر می‌کنیم.

وی به ساماندهی مسیر غار دژمنده خوئین در این مرحله از مرمت اشاره کرد و افزود: متناسب با اعتبارات ارائه شده به داخل غار پیشروی می‌کنیم.

ارجمند با اشاره به اینکه خاکبرداری در غار تاریخی دژمنده از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در این غار است، ادامه داد: کاوش‌های باستانشناسی نیز در این غار انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح روشنایی غار تاریخی دژمنده از جمله اقدامات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان محسوب می‌شود، تصریح کرد: روشنایی موجود در غار جوابگو نیست و به همین دلیل کابل‌کشی را تقویت می‌کنیم.

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: روشنایی داخل غار دژمنده تا انتهای مسیر پیشروی باستان شناسان و دروازه سنگی موجود در انتهای غار تقویت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خاکبرداری مسیر داخل غار دژمنده و جمع‌آوری آوار ریخته شده متناسب با اعتبارات صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: همزمان با انجام خاکبرداری در مسیر مورد نظر استحکام‌بخشی نیز صورت می‌گیرد.

ارجمند به استحکام ‌بخشی غار دژمنده با استفاده از سازه‌های چوبی که توسط مشاوران طراحی شده است، اشاره کرد و گفت: با استفاده از این سازه‌ها از ریزش غار جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه کاوش و مرمت در غار تاریخی دژمنده خوئین واقع در شهرستان ایجرود در دو مرحله طرح و اجرا برنامه‌ریزی شده بود، ادامه داد: اقدامات مربوط به طراحی این غار به پایان رسیده و با توجه به برآورد‌های اولیه و مطالعات مورد نیاز به پیمانکار واگذار شده است.

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه با پایان مرمت، بازگشایی و استحکام‌بخشی در غار تاریخی دژمنده خوئین این غار به یکی از نقاط گردشگری استان زنجان تبدیل می‌شود، اضافه کرد: اگر در سال جاری اعتباری از محل اعتبارات استانی به این غار تعلق گیرد این غار تاریخی مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه غار تاریخی دژمنده یکی از آثار خارق‌العاده استان زنجان محسوب می‌شود، اظهار داشت: این غار یکی از آثار دیدنی و تاریخی هرستان ایجرود است و برای جذب گردشگران هدف‌گذاری می‌شود.

ارجمند همچنین به فعال بودن 37 کارگاه مرمتی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 37 مورد از ابنیه تاریخی استان در دست مرمت است.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول