اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هتل شهرداری آمل بهانه‌ای برای افتتاح/ ناتوانی مدیران شهری در جذب سرمایه‌گذار

خبرگزاری فارس: هتل شهرداری آمل که یک سال پیش مورد افتتاح قرار گرفت، هنوز نتوانسته است برای بهره‌برداری در اختیار یک سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

هتل شهرداری آمل بهانه‌ای برای افتتاح/ ناتوانی مدیران شهری در جذب سرمایه‌گذار

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، فصل گردشگری و توریستی تابستان که می‌آید انگار نبود مکانی برای استراحت و اقامت در شهر آمل بیشتر به چشم می‌آید.

امروز در صنعت گردشگری و توریسم میزان ورود مسافران اگر چه در توسعه این صنعت بسیار اهمیت دارد، اما با افزایش میزان مسافران میزان اقامت آنها نیز از درجه اهمیت به نسبت بیشتری برخوردار خواهد بود.

محور هراز یکی از محورها و شریان‌های حیاتی در کشور به دلیل تردد و گردشگرپذیری است.

سالانه حدود 15 میلیون مسافر از طریق ورودی‌های مازندران وارد این استان می‌شود که سهم محور هراز در شهرستان آمل به میزان یک سوم این مسافران است.

با این وصف حدود 5 میلیون از مسافران مازندران به ویژه در فصل تابستان و ایام نوروز از محور هراز وارد استان می‌شوند.

نکته جالب در این میزان این است که میزان اقامت این گردشگران در آمل کمی نزدیک به یک ساعت است و بیشتر این مسافران از شهر آمل عبور می‌کنند و در آن اقامت ندارند.

یکی از شرایط و راهکارهای افزایش میزان اقامت مسافران در شهرها، داشتن سیستم هتلینگ و اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و مهمانپذیرهایی است که شرایط اقامت را برای این گردشگران فراهم می‌کند.

همچنین شهر آمل به دلیل دارا بودن حدود 50 درصد صنعت استان مازندران از شهرهای پرتردد و مهمان‌پذیر است که برای امور اقتصادی و تجاری خود به این شهرستان سفر می‌کنند.

به دلیل اینکه مراکز مهم اداری و سیاسی این شهرستان در شهر آمل واقع شده، نیاز به هتل و  اقامتگاهی شایسته در این شهر بیشتر احساس می‌شود.

هم اکنون بسیاری از اقامت‌های شبانه‌روزی رسمی و خصوصی این شهرستان در شهرهای همجوار چون محمودآباد صورت می‌گیرد.

ساختمان سابق بسیج شهرستان آمل در دهه 60 که از آن به عنوان هتل شهرداری آمل یاد می‌شود تنها امید مردم این شهر برای هتل‌دار شدن است.

این ساختمان در سال 78 به شهرداری آمل واگذار شد تا به عنوان تنها مکان مناسب در شهر برای داشتن هتل به این منظور تجهیز و نوسازی شود.

شهرداری آمل در این مدت توانست با شاکله‌ای زیبا و تغییرات در این بنای متعلق به دوره پهلوی اول، آن را برای سیستم هتلینگ آماده کند.

ساختمان هتل شهرداری که در ورودی پل معلق شهرستان آمل قرار دارد دارای منظره‌ای بسیار زیبا در کناره رودخانه هراز است.

این ساختمان که هم‌اکنون در دو طبقه دارای 17 سوئیت پذیرایی است در این سال‌ها به عنوان بنایی مهم و ارزشمند در مقابل ساختمان شهرداری آمل بلااستفاده باقی مانده بود.

* هتل یا موزه

مهم‌ترین خاطره مردم آمل از این ساختمان متعلق به ششم بهمن سال 60 است و در دوره‌ای مسئولان شهرستان تصمیم گرفتند از آن به عنوان ساختمان موزه شهدای شش بهمن استفاده کنند که به نظر می‌رسید مورد پذیرش مسئولان شهری قرار نگرفت.

هر چند که اگر این امر صورت می‌گرفت خاطره‌ای خوشایندتر برای مردم آمل باقی می‌ماند تا اینکه پس از دو سال از تجهیز و بازسازی این ساختمان هنوز تکلیف این ساختمان با هزینه بیش از 400 میلیون تومانی مشخص نباشد.

این بنا هم‌اکنون با مرمت و بازسازی که از سوی سازمان نوسازی شهرداری آمل صورت گرفته آماده واگذاری به بخش خصوصی برای بهره‌برداری است.

* هتل شهرداری آمل بهانه‌ای برای افتتاح

سوم خرداد ماه سال گذشته بود که این ساختمان برای واگذاری به سرمایه‌گذاران به بهره‌برداری رسید، اما بیش از یک سال از این افتتاح می‌گذرد و هنوز خبری از هتل‌دار شدن شهر آمل نیست.

در یک سال گذشته بارها از نام سرمایه‌گذاران مختلف برای حضور در این بخش سخن به میان آمده، ولی هنوز کسی پای کار نیست.

این مجموعه با داشتن 17 سوئیت به شکل سنتی و زیبا اگر با تدبیری درست پیش می‌رفت می‌توانست هزینه‌های صرف شده در آن را به خوبی جبران کند.

این ساختمان بارها در نشریات مختلف به مزایده رفت که بعضا یا نشریات چندان معتبر نبودند یا اینکه قیمت بالای درج شده برای اجاره آن از استقبال چندانی برخوردار نشد.

* شهردار باید تدبیر می‌کرد

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر آمل درباره این پروژه معتقد است هتل شهرداری آمل با سابقه‌ای که دارد بازسازی آن چندین سال زمان برده است.

قدرت‌الله ناییج‌نژاد یادآور شد: هر وقت هم می‌خواستیم واگذار کنیم به طریقی مانعی پیش می‌آمد تا اینکه با آخرین مناقصه‌ای که گذاشته شده نیز اخیراً که یک سرمایه‌گذار مراجعه کرده دچار مشکل شده و باز هم نمی‌توانیم به این فرد واگذار کنیم.

رئیس کمیسیون فنی شورای اسلامی شهر آمل تصریح کرد: باید این پروژه را به پیمانکار واگذار کنیم و تا بتوانیم خدمات به مردم و گردشگران ارائه دهیم.

وی عامل اصلی عدم حضور سرمایه‌گذار در این پروژه را هم بالا بودن قیمت اجاره هتل دانست و افزود: این هتل در روزهای نخست درآمد چندانی نخواهد داشت که بتواند پاسخگوی شرایط اقتصادی باشد.

ناییج‌نژاد خاطرنشان کرد: به نظرم به عنوان یک عضو شورا باید این پروژه حداقل برای جذب سرمایه‌گذار یکی دو سال به صورت رایگان واگذار شود تا برای شهر جا بیفتد.

این مسئول ادامه داد: همان روز اول می‌خواهیم اجاره ببندیم در حالی که سرمایه‌گذار باید حداقل برای تجهیز آن 300 میلیون تومان هزینه کند. مثلا ماهی 15 میلیون تومان نیز به شهرداری اجاره بدهد و این مطمئنا برایش صرفه اقتصادی ندارد.

این عضو شورای شهر آمل خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولیان امور شهر باید به صورت رایگان و بعد پلکانی اجاره تعیین می‌کردیم.

وی با اعلام اینکه در این موقعیت شهردار باید تدبیر بهتری انجام می‌داد نه اینکه تحت تاثیر افکار دیگران باشد، گفت: حتی گفتند شهرداری نمی‌تواند در این پروژه موفق باشد مدت دو سال به سازمان بهسازی و نوسازی واگذار کردیم این سازمان هم نتوانست موفق شود و تنها مشکل آن نیز بحث درآمد هتلی است.

ناییج‌نژاد اضافه کرد: این هتل تا جا بیفتد زمان می‌برد اگر می‌خواهیم اجاره هم بگیریم سرمایه‌گذار حضور در این پروژه را قبول نمی‌کند.

عدم توانایی مدیران شهری آمل در جذب سرمایه‌گذار امری است که در این پروژه به چشم می‌خورد.

جایی که شهرداری تنها به سود و منفعت یک روزه خود می‌اندیشد زمینه را برای حضور سرمایه‌گذار کم‌رنگ می‌کند در حالی این مجموعه می‌توانست با چشم‌پوشی از منفعت کوتاه ‌مدت خود زمینه‌ها و شرایط نفع سال‌های آینده خود را نیز تامین کند.

همچنین جبهه‌گیری‌ها در انتخاب سرمایه‌گذاران و گزینشی رفتار کردن با برخی از کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در این مجموعه بودند نیز به بی‌اعتمادی‌ها در این زمینه دامن زده و ساختمان هتل شهرداری آمل را بهانه‌ای برای افتتاح قرار داده است.

==============

گزارش از الناز پاک‌نیا

==========

انتهاى‌ پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول