اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

"میز خدمت" ضرورتی برای تکریم ارباب رجوع در ادارات

خبرگزاری فارس: مردم و مسئولان راه‌اندازی میز خدمت در هر اداره را برای تکریم ارباب رجوع و رفع سریع‌تر درخواست‌های مراجعه‌کنندگان ضروری و لازم می‌دانند.

"میز خدمت" ضرورتی برای تکریم ارباب رجوع در ادارات

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی به مردم یک واژه نامفهوم در جامعه تلقی می‌شد و اگر خدمت‌رسانی انجام می‌شد فقط برای افراد و مکان‌های خاصی بود و در بیشتر زمان‌ها این مهم با تبعیض و حق‌کشی‌هایی نسبت به محرومان همراه بود.

در دوران رژیم ستم‌شاهی و قبل از آن کشور ما مورد تاخت و تاز و غارت بیگانگان بود و به دلیل بی‌کفایتی سردمداران این کشور مال، اموال و منابع این کشور به یغما می‌رفت و در زمان رژیم ستم‌شاهی از سرمایه‌های این کشور استفاده‌های نامشروع از قبیل برگزاری جشن‌های یک‌هزار و 500‌ ساله و اقداماتی از این قبیل می‌شد و مثل همیشه طبقه‌های مستضعف از خدمت‌رسانی و امکانات محروم بودند.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که به تعبیر امام این انقلاب "انقلاب پابرهنگان و محرومان" است، عزت و کرامت انسانی برای قشر محروم و غنی مجدد احیا و زنده شد.

طی سال‌های اولیه انقلاب اسلامی به دلیل وحدت و بصیرت حاکم شده در جامعه اسلامی خد‌مات‌رسانی‌ها توسط ادارات و نهادهای مختلف روندی بهتر و سریعتر به خود گرفت.

روحیه جهادی تمامی محرومیت‌ها را از بین می‌برد

با آغاز جنگ نابرابر تحمیلی و ادامه این جنگ ملت ایران با وجود تمامی محرومیت‌ها، تهدیدها، تحریم‌ها و مشکلات به فرمان امام‌ خمینی (ره) با توکل به خداوند، تأسی از اهل بیت(ع)، روحیه جهادی و با ایثار و از خودگذشتگی تمامی معادلات نقشه‌های دشمنان غرب و شرق به ویژه استکبار جهانی را نقش بر آب کرده و در حقیقت کمر دشمنان را شکستند.

در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی و سال‌های پس از جنگ تحمیلی با تأسیس نهادهای مختلف به فرمان امام(ره) خدمت‌رسانی و توجه به مردم به ویژه به محرومان که از درخواست‌ها و یکی از اهداف قیام امام(ره) بود، به طور مطلوب انجام شد.

اما با گذشت 33 سال از عمر انقلاب اسلامی امروزه شاهد خدمات‌رسانی‌ها، فراهم کردن امکانات و رفع مشکلات و معضلات مردم در تمامی زمینه‌ها و در تمامی مناطق حتی دورترین نقاط روستایی هستیم که این کار با کمال آرامش و امنیت به سبب نعمت انقلاب اسلامی و خون شهدا و مجاهدت‌های ایثارگران انجام می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان به همت و اراده فرزندان غیور خویش در تمامی زمینه‌ها به ویژه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و نظامی به دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی دست یافته و ایران اسلامی را در این زمینه‌ها جزء کشورهای برتر دنیا قرار داده است.

عدالت اجتماعی نتیجه سیاست‌های عدالت‌خواهانه بود

با روی کار آمدن دولت نهم و دهم شاهد یک جهش بسیار خوبی در عرصه خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و زمینه‌های مختلف بودیم که مهم‌ترین موضوع توجه به مناطق محروم و محرومیت‌زدایی بود و دولت عدالت‌محور با اقدامات مختلف، متعدد و البته کم‌نظیر خویش توانست شعارهای خویش را در سطح جامعه محقق کند.

دولت نهم و دهم با اجرای طرح‌های مختلفی از قبیل مسکن، سهام عدالت و قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با هدف توازن در خدمت‌رسانی و محقق کردن عدالت اجتماعی در جامعه که بیشتر برای محرومان و طبقه‌های پایین جامعه بود، در حقیقت سبب رضایت‌مندی مردم و ارتقای اعتماد عمومی نسبت به نظام و دولت اسلامی شد.

ضرورت خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم

مکتب اسلام فلسفه وجودی کارگزاران، دولت‌مردان و مسئولان را خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم دانسته است و تمامی مدیران و مسئولان نظام مقدس جهموری اسلامی باید برای رفع مشکلات و موانع پیش‌روی مردم خدمت بی‌منت و صادقانه را همانند گذشته سرلوحه کارشان قرار دهند.

سازمان‌ها و ادارات مختلف هر کدام در زمینه و عرصه‌ای به فعالیت مشغول هستند و فلسفه و مبنای فعالیت و رسالت آنها خدمت‌رسانی و مرتفع کردن نیازهای مردم است.

امروزه در ادارات و دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌سازی و برنامه‌های فراوانی برای خدمات‌رسانی، فراهم آوردن امکانات و رفع دغدغه‌های مردم انجام می‌شود و در مناطق و زمینه‌های مختلفی مورد اجرا قرار می‌گیرد تا در نهایت منتج به رضایت‌مندی عمومی شود.

تکریم ارباب رجوع و رفع مشکلات مراجعه‌کنندگان به محیط‌های اداری باید در دستور کار مدیران قرار گیرد که در این راستا در شهرستان نهبندان یک اقدام و کار جدیدی صورت گرفته است.

راه‌اندازی میز خدمت در ادارات نهبندان

در محیط‌های ادارات و دستگاه‌های اجرایی نهبندان میزی به عنوان "میز خدمت" به همراه یک نیرو در نظر گرفته شده تا علاوه بر عمل به شعار تکریم ارباب رجوع درخواست‌ها، نیازها و مکاتبات مراجعه‌کنندگان با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

یکی از معلولان نهبندانی که برای دریافت وام به اداره بهزیستی مراجعه کرده و در کنار میز خدمت این اداره قرار داشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: من برای دریافت وام به اداره بهزیستی نهبندان مراجعه کردم که به محض ورودم کارمندی که در پشت میز خدمت این اداره بود اقدامات اولیه را برایم انجام و امورات وام مرا مورد پیگیری قرار داده است.

محمد رضایی افزود: راه‌اندازی میزی با عنوان میز خدمت در ادارات سبب می‌شود تا افراد و مراجعه‌کنندگان به‌زودی مشکلات و درخواست‌های خود را مرتفع کنند.

سردرگمی برخی شهروندان در مراجعه به ادارات

یکی دیگر از شهروندان نهبندانی که به فرمانداری نهبندان مراجعه کرده بود به خبرنگار فارس گفت: در برخی از اوقات شهروندان و مردم با مراجعه به ادارات مختلف برای رفع مشکل و پاسخ شنیدن به درخواست خویش دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که باید به کدام واحد و بخش از ادارات برای رفع مشکل و پاسخ گرفتن به نیازهای خود مراجعه کنند.

محمدعلی قاسمی افزود: با ایجاد میز خدمت در محیط‌های ادارات اگر چه نشود در همان لحظه مشکل مردم و مراجعه‌کنندگان مرتفع شود اما با تکریم و احترام مشکلات و درخواست‌های مردم مورد راهنمایی و پیگیری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های رسیدگی و بررسی سریع و دقیق به درخواست و خواسته‌های مردم و مراجعه‌کنندگان به ادارات در حقیقت همین میز خدمت است که در نهایت رضایت‌مندی عمومی را در پی دارد.

کوتاهی در خدمت‌رسانی پذیرفتنی نیست

فرماندار نهبندان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار کرد: سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای خدمت‌رسانی به مردم تأسیس شدند و به تبع آن مسئولان و مدیران باید این مهم را همیشه در سرلوحه امور خود قرار دهند.

حسین شرافتی ادامه داد: کارگزاران و دولت‌مردان در امر خدمت‌رسانی به مردم باید صداقت، مهرورزی و عدالت را در دستور کار خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به مردم در این برهه از زمان و در این نظام افتخاری برای هر مسئول به شمار می‌رود، تصریح کرد: ما مسئولان برای خدمت‌رسانی روی کار آمدیم و در این راه باید تلاشی مستمر و مضاعف داشته باشیم و عدم انجام مسئولیت و کوتاهی در خدمت‌رسانی به مردم برای هیچ مسئول و مدیری پذیرفته شدنی نیست و از طرفی سبب نارضایتی عمومی و بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود.

میز خدمت برای تکریم ارباب‌رجوع است

فرماندار نهبندان در پاسخ به این سؤال که میز خدمت در ادارات به چه منظوری اجرایی شده است، افزود: راه‌اندازی میز خدمت در هر اداره و نهادی برای تکریم ارباب‌رجوع و رفع سریع درخواست‌های مراجعه‌کنندگان ضروری و لازم است.

شرافتی با اشاره به اینکه برای نهادینه ساختن بحث میز خدمت در ادارات شهرستان این مهم را از خود فرمانداری نهبندان آغاز کردیم، گفت: امروزه در بیشتر دستگاه‌های اجرایی نهبندان میز خدمت راه‌اندازی شده است.

میز خدمت راهی برای حل مشکلات مردم

وی گفت: رفع مشکلات و رضایت‌مندی مردم مسئولان یک ارزش و افتخار است و برای تحقق این مهم باید تمامی تلاش و اقدامات لازم صورت گیرد که یکی از اقدامات لازم به منظور رضایت بیشتر مردم ایجاد میزهای خدمت در محیط‌های اداری به شمار می‌رود.

فرماندار نهبندان یادآور شد: مردم با مراجعه به ادارات برای رفع مشکلات خویش دچار سردرگمی می‌شوند و کارمند میز خدمت ضمن تکریم و راهنمایی مراجعه‌کنندگان، درخواست‌ها و نامه‌های مردم را از طریق واحدهای مختلف آن اداره پیگیری می‌کند.

شرافتی تصریح کرد: با راه‌اندازی میز خدمت در ادارات می‌توان به خدمت‌رسانی سرعت بخشید و سریعتر گره‌گشایی از کار مردم داشت.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول