اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امامان جمعه اهل سنت کشور:

تمدن قلمداد کردن فرهنگ غربی اساس بی‌حجابی در ایران است

خبرگزاری فارس: از نظر امامان جمعه اهل سنت کشور برخی از افراد جامعه الگوگیری از فرهنگ غربی را نوعی تمدن قلمداد می‌کنند و این موضوع بسترساز گرایش جوانان به سمت بدحجابی و در نهایت بروز آسیب‌های اجتماعی است.

تمدن قلمداد کردن فرهنگ غربی اساس بی‌حجابی در ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجاب و عفاف در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چنان که در قرآن و آیات و روایات به ضرورت و رعایت این مسئله تاکیدات فراوانی شده است.

در سوره نور در ارتباط با حجاب آمده است که "به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از هر نامحرمى فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست" این بدان معناست که زن مسلمان باید پوشیده باشد تا متانت و وقار آن حفظ شود.

تبلیغ سوء غربی‌ها از حجاب حبس زن در خانه و یا عدم مشارکت آنان در مسائل اجتماعی است در صورتی که بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد و مطابق با دستورات دین اسلام در جامعه ظهور پیدا کند.

عضو شورای افتای اهل سنت استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: انسان موجودی است که اساس آن با بی‌عفتی و بی‌حجابی نمی‌خواند و رعایت این موضوعات اساس و لازمه زندگی شرافتمندانه آن است.

ماموستا سیداشرف حسینی افزود: قرآن و سنت و قانون الهی ما حکم بر پوشش انسان‌ها می‌کند تا جایی که خداوند در قرآن می‌فرماید " لقد کرمنا بنی‌آدم "، یعنی ما به انسان کرامت بخشیده‌ایم و انسان با رعایت پوشش اسلامی حافظ کرامت خود خواهد بود.

وی افزود: از دیدگاه دین اسلام لباس ظاهری انسانی از ارزش برخوردار است و لباس آبرو و شرف انسان‌ها را حفظ می‌کند و مانع از لکه‌دار شدن شخصیت حقیقی انسان می‌شود.

ماموستا حسینی پوشش ظاهری، ازدواج و تقوا را سه لباس انسان‌ها خواند که باید جدای از توجه به پوشش ظاهری، سنت حسنه ازدواج را انجام دهند و تقوای الهی را پیشه کنند تا ضمن رعایت دستورات دین اسلام، زمینه را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقابله با فرهنگ منحط غربی فراهم آورند.

وی معتقد است؛ مقید نبودن برخی‌ها به دین اسلام و ارزش‌های اسلامی آن و تمدن قلمداد کردن الگوگیری از برخی فرهنگ‌های غربی موجب بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه است که باید متولیان فرهنگی و مروجان دین با تبیین و روشنگری در مورد پیامدهای منفی آن مانع از گرایش بیشتر مردم به این سمت و سو شوند.

قوه قهریه در نهادینه کردن فرهنگ حجاب کارساز نیست

به نظر امام جمعه اهل سنت درمیان خراسان جنوبی هم حجاب فریضه‌ای دینی است که در کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی باید در عمل کامل باشد.

سیداحمد عبدالهی بدحجابی و بی‌حجابی در برخی از نقاط کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: این معضل ناشی از جهالت و یا بی‌اعتنایی به احکام دین اسلام است و این موضوع جز با فرهنگ‌سازی و بصیرت‌افزایی و روشنگری رفع نمی‌شود.

به گفته وی، بکارگیری قوه قهریه برای بازگشت این افراد بدحجاب کارساز نیست بلکه این مسئله نیازمند کار فرهنگی قوی و تاثیرگذار به صورت استمرار است و این مهم به متولیان فرهنگ برمی‌گردد.

مولوی عبدالهی احیا و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را تاثیرگذار در تحقق مقابله با بدحجابی در جامعه خواند و این مسئله را وظیفه همگان دانست.

به اعتقاد امام جمعه اهل سنت سرخس خراسان رضوی، بی‌حجابی و بدحجابی کشور اسلامی ما نتیجه برنامه‌ریزی گسترده دشمنان ملت ایران در آن سوی مرزهاست که آنها را از طریق سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای با ظرافت خاصی القا می‌کنند.

مولوی سیدعبدالعزیز عبداللهی‌پارسا می‌گوید؛ پوشش و حجاب اسلامی شاخصه عفت و پاکدامنی زنان و دختران مسلمان است و دشمنان با هدف قراردادن آن سعی در القای فرهنگ خویش دارند تا اینکه بتوانند با سست کردن ایمان و اعتقادات مردم مسیر تحقق خواسته‌ها و اهداف خود را تسهیل نمایند.

برنامه‌های فرهنگی تاثیرگذار در کشور کم است

وی اجرای برنامه‌های جذاب معنوی در مساجد، ارائه الگوهای اسلامی، تبلیغات واقعی و درست دین و آموزه‌های آن و بالا بردن آگاهی جوانان نسبت به مسائل دینی را از جمله راهکارهای جلوگیری از بی‌حجابی و بدحجابی در کشور برشمرد.

امام جمعه اهل سنت سرخس خراسان رضوی آسیب‌شناسی دقیق گرایشات افراد به سمت بی‌حجابی را لازمه برنامه‌ریزی دقیق مقابله با این آسیب دانست و جایگزین کردن الگوهای اسلامی به جای الگوهای غربی را راهکاری مهمتر در این راستا عنوان کرد.

یکی از اساتید حوزه علمیه اهل سنت کردستان هم گفت: ایران کشوری جوان است و جوان بودن هم همواره آسیب‌هایی متوجه آن شده و حالاتی بحرانی دارد.

ماموستا محمود ایوازه معتقد است، کم بودن فعالیت‌های فرهنگی در کشور در قبال برنامه‌های فرهنگی غرب و استکبار مهم‌ترین دلیل بی‌حجابی است و این روند تا افزایش برنامه‌های فرهنگی موثر در کشور استمرار خواهد داشت.

وی افزود: برخی از افراد از الگوهای ناشایست غربی الگو می‌گیرند اما این الگوهای غلط برای افرادی دانا از حالت سرابی خارج شده و به نوعی پند و درس است و موجب افزایش قدرت انتخاب در شخص می‌شود.

ماموستا ایوازه اطمینان داد، فرهنگ‌سازی دینی باید از همان اوان کودکی و در مدارس پایه آغاز شود تا همزمان با رشد فرد، زمینه تقویت الگوهای واقعی دین هم فراهم شود و در این صورت می‌توان به جامعه‌ای آرمانی و عاری از وجود ارزش‌های غیراسلامی دست یافت.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان با تاکید بر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای ابزاری مقابله‌ای با فرهنگ غربی، تاثیرگذاری این فریضه را هم بر اساس انجام درست آن و لحاظ شرایط مکانی و زمانی مناسب دانست.

اقدامات فرهنگی کلیشه‌ای کارساز نیست

امام جمعه سرخس نیز تبلیغات رسانه‌ای را موثر در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف می‌داند و می‌گوید؛ استفاده از هنر و مستندسازی هم در این زمینه کارساز خواهد بود.

مولوی عبدالهی‌پارسا گفت: ترویج الگوهای اسلامی و تبلیغات صحیح دین اسلام در قالب هنر و مستندسازی موثرتر از برخی اقدامات فرهنگی کلیشه‌ای و بدون اثر در ارتباط با حجاب و عفاف است که باید به این سمت حرکت کرد.

عضو شورای افتای اهل سنت کردستان در ادامه سخنان خود گفت: اگر چه برخی از افراد حجاب ظاهری دارند اما متاسفانه عمل آنها ناصواب و مغایر با شریعت اسلام است که در این موارد استثنا رعایت حجاب دال بر مقید بودن این افراد نیست.

به گفته ماموستا حسینی، این مسئله نباید مجوز ورود برخی از افراد به کارهای ناشایست و خلاف شرع باشد بلکه باید به آنان تذکر داد و این افراد را به داخل جامعه اسلامی بازگرداند.

وی اضافه کرد: زن در فرهنگ غربی کالایی تجاری و نمایشگاهی به شمار می‌آید که این مهم باید درسی برای زن مسلمان باشد تا جایگاه و قدر خود را بداند و از شأن ارزشمند خود با حفظ شئونات اسلامی به ویژه پوشش مناسب دفاع نماید.

امام جمعه بستک استان هرمزگان هم به خبرنگار فارس در سنندج گفت: نبود مهر و محبت در خانواده غربی‌ها ناشی از عدم وجود حجب و حیا و پوشش مناسب در بین آنهاست و هر روز که از این مسئله می‌گذرد محبت آنها نسبت به یکدیگر کم‌رنگ‌تر می‌شود.

مولوی محمدشریف ولیدی افزود: الگوگیری مسلمانان از این مدل از عزت و جایگاه آنان می‌کاهد و ارزش آنان در جامعه و در نزد خداوند زیرسوال می‌رود.

به گفته این روحانی اهل سنت کشور، مسلمانان ضمن رعایت دستورات دین اسلام، نباید به دنبال چیزهایی بروند که خود غربی‌ها از آن خسته شده‌اند بلکه باید الگو بودن خود در جهان از نظر رفتار بر اساس موازین اسلام را حفظ نمایند.

ولیدی می‌گوید؛ هر کس با نیروی عقل بر شهوات انسانی خویش غلبه کند مورد لطف خداوند قرار می‌گیرد و این جز با مقید بودن به مسائل دینی امکان‌پذیر نخواهد بود.

امام جمعه سنندج هم با اشاره به اینکه حجاب زینت زن و جامعه انسانی است، گفت: نبود حجاب در جوامع غربی، بنیان بسیاری از خانواده‌ها را از هم پاشیده و آن را متزلزل کرده است.

ماموستا حسام‌الدین مجتهدی افزود: امروزه یکی از مشکلات بزرگ جوامع غربی نادیده گرفتن امر حجاب است.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بین آحاد مردم از وظیفه مسئولین است، گفت: خوشبختانه در ایران اسلامی، بستر مناسب برای تعمیق فرهنگ پوشش اسلامی از قبل فراهم بود و خانواده‌ها نیز به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

ماموستا مجتهدی اظهارداشت: داشتن حجاب به نفع تمامی انسان‌ها است و استحکام روابط خانوادگی را به دنبال دارد.

وی همچنین حجاب را سبب سلامتی روح و روان افراد دانست و گفت: حجاب از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی جلوگیری می‌کند.

آنچه از سخنان این افراد برداشت می‌شود این است که رعایت حجاب و عفاف در جامعه‌ای که الگویی به تمام معنا برای مردم جهان است الزامی بوده و الگوگیری از فرهنگ مبتذل غربی آنان را به بیراهه می‌کشاند.

.................................

گزارش از توفیق مفاخری

.................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول