اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی خبر داد

تولید پلاسما برای تهیه واکسن ضد هاری در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی به تولید پلاسما برای تهیه واکسن ضد هاری در واحد تولید پلاسما خراسان‌رضوی خبر داد و گفت: این برنامه ملی است و باید تا پایان سال جاری در این زمینه به خودکفایی برسیم.

تولید پلاسما برای تهیه واکسن ضد هاری در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمد اسماعیل خیامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی انتقال خون در محل سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: تهیه و توزیع خون و فرآورده های سالم خونی فعالیت‌های آموزشی و پ‍ژوهشی در ارتباط با طب و انتقال خون و همچنین فرهنگ‌سازی و ترویج اقدام خداپسندانه و حیاتی اهدای خون در میان اقشار مختلف جامعه از جمله ماموریت‌های اساسی سازمان انتقال خون است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی در ادامه بیان داشت: در چهار ماهه نخست سال جاری با اخذ بیش از 65 هزار واحد خون از میان بیش از 64 هزار نفری که به مراکز انتقال خون مراجعه کردند، 102 هزار واحد فرآورده‌های خونی مختلف به دست آمده است.

وی با بیان اینکه از این در چهار ماهه نخست سال جاری چیزی حدود 30 هزار نفر از خدمات انتقال خون بهره‌بردند، ادامه داد: با توجه به این آمار می‌توان گفت سازمان انتقال خون با وجود محدودیت‌های فزآینده به‌ویژه در تامین منابع مختلف علی الخصوص نیروی انسانی و اعتبارات مالی اندک، توانسته است گام‌های موثری در این راستا بردارد.

خیامی در ادامه تاکید کرد: ما در خراسان‌رضوی با بالاترین استانداردهای روز جهانی کار می‌کنیم و بیش از 90 درصد از سلامت خون ما در مرحله غربالگری اهدا کنندگان خون صورت می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان‌رضوی گفت: همچنین با تجهیز و افتتاح بخش گاماسل در مشهد امکان انجام پیوند مغز استخوان برای بیماران تحقق یافت.

خیامی افزود: بیمارانی که نیاز به پیوند مغز استخوان دارند مانند بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به سرطان‌های خونی و دیگر بیماران نیازمندبه این فرآورده در زمان انجام پیوند مغز استخوان نیازمند دریافت این نوع فرآورده‌های خونی هستند.

وی افزود: با ایجاد این بخش، فرآورده‌های خونی با تجهیزات مخصوص تحت تابش اشعه گاما با عنصر منیزیم 137 قرار می‌گیرند که سبب غیر فعال شدن گلبول‌های سفید شده و از عارضه مذکور پیشگیری می‌شود.

خیامی بیان داشت: فرآورده‌های اشعه دیده در بیماران دیگر از جمله تعویض خون‌های نوزادی، تزریق خون داخل رحمی، درمان بیماری‌های خونی، سرطان‌های خون و بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی مادرزادی کاربرد دارد.

تولید پلاسما برای تهیه واکسن ضد هاری

وی به تولید پلاسما برای تهیه واکسن ضد هاری در واحد تولید پلاسما خراسان‌رضوی نیز اشاره و تصریح کرد: در استفاده از این روش که یک برنامه ملی است و استان خراسان‌رضوی جزو چهار استان کشور است و باید تا پایان سال جاری در این زمینه به خودکفایی برسد.

خیامی به افزایش 19 درصدی اهداکنندگان مستمر خون استان در سه ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: پایگاه‌های اهدای خون استان در ماه ضیافت الهی نیز فعال هستند.

وی به پایگاه‌ها انتقال خون فعال خراسان‌رضوی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در این ماه، پایگاه‌های اهدای خون شهرستان‌های سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، قوچان و مشهد مقدس پس از افطار  از ساعت 21 الی یک بامداد آماده پذیرش اهداکنندگان ایثارگر خون هستند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول