اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان خبر داد

تدوین سند راهبردی کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از تدوین سند راهبردی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان خبر داد.

تدوین سند راهبردی کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان

غلامرضا یاوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که در حوزه کتاب‌خوانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فضای کتاب‌خوانی توسعه پیدا کند، اظهار کرد: نهاد کل کتابخانه‌ای کشور سند راهبردی کلان برای کل کشور تدوین کرده است که به تناسب آن قرار شد تمام استان‌ها آن را در قالب سند استانی بومی‌سازی کنند.

وی افزود: در این راستا اداره هر شهرستان و سپس کتابخانه‌های آن استان سند راهبردی جداگانه برای خود دارند که با تایید نهاد برای هر کتابخانه لازم‌الاجرا می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تصریح کرد: عناوین سند راهبردی در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله قرار دارد که قرار است تا سال 1404 در منطقه کشور نخست و در دنیا جزو 15 کشور تراز اول در زمینه کتاب‌خوانی باشیم.

وی ادامه داد: به همین منظور دوره آموزشی در قم و مشهد برگزار شد که تمام مسئولان کتابخانه‌ها و روسای شهرستا‌ن‌ها به صورت مجزا برای تدوین این سند در آن شرکت کردند.

یاوری تاکید کرد: بدین منظور یک سند راهبردی برای اداره کل کتابخانه‌ها، 23 سند برای ادارات شهرستان‌ها و 140 سند برای کتابخانه‌ها تدوین می‌شود که در گام نخست درباره کتابخانه‌های تحت پوشش دولت و در گام بعدی برای کتابخانه‌های مشارکتی است.

وی با بیان اینکه هدف کلان این سند تهیه نقشه راه کتابخانه‌های عمومی است، گفت: در راستای چشم‌انداز کشور برنامه‌های مدون در هر شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط فرهنگی و مباحث خاص منطقه برنامه‌ریزی می‌شود که در حال انجام است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ادامه داد: بررسی نقاط قوت و ضعف کتابخانه‌ها، هدفمند کردن فعالیت‌های کتاب‌خوانی، ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات کتاب‌خوانی، موقعیت کتابخانه و سیر تکوین جایگاه آن و عوامل تأثیرگذار در تبدیل کتابخانه به قطب فرهنگ از جمله اهداف سند راهبردی است.

وی اضافه کرد: هم‌افزایی کتابخانه‌ها نیز از جمله برنامه‌های سند راهبردی است بدین شکل که تمام ارگان‌ها را در کنار هم قرار دهد و از ظرفیت آنها در حوزه کتاب‌خوانی استفاده کند.

یاوری تاکید کرد: یادگیری مادام‌العمر شعار اصلی کتابخانه‌ها و جزو ارزش‌های خاص این سند است و لازم است برای کمک به  مدیریت مطالعه تمام دستگاه‌ها  دست به دست یکدیگر دهند.

وی با بیان اینکه براساس سند چشم‌انداز به ازای هر 100 نفر باید هشت متر فضای کتاب‌خوانی وجود داشته باشد، گفت: براساس این سند به ازای هر نفر چهار جلد کتاب، لازم است و باید سالی دو درصد به اعضای کتابخانه‌های عمومی اضافه شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان اضافه کرد: برای رسیدن به سند چشم‌انداز، سال 92 برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و پایان برنامه پنجم به‌ عنوان هدف میان‌مدت و افق 1404 به عنوان زمان بلندمدت در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا 11 درصد جمعیت استان تا پایان سال 92، 15 درصد تا سال 94 و 35 رصد تا پایان سال 1404 عضو کتابخانه‌ها می‌شوند.

یاوری افزود: هم‌چنین سعی می‌کنیم در راستای این سند تعداد کتاب تا سال 92 به ازای هر نفر 0.77 درصد، 1.3 تا سال 94 و چهار جلد تا 1404 به ازای هر نفر برسد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون پیش‌نویس سند راهبردی استان برای تایید به تهران رفته است و به محض تایید، سند راهبردی شهرستان و سپس کتابخانه‌ها نیز تدوین می‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول