اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به مناسبت روز خبرنگار؛

قلم خبرنگار تجلی توسعه/ من می‌نویسم پس هستم

خبرگزاری فارس: روز خبرنگار بهانه‌ای است تا در این روز به نقش رسانه‌ها و خبرنگاران، جایگاه و نقاط و ضعف قوت این بخش در مازندران بپردازیم.

قلم خبرنگار تجلی توسعه/ من می‌نویسم پس هستم

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، وقتی روز خبرنگار نزدیک می‌شود شاید آشناترین تیتر و سلیس‌ترین جمله‌ای که برای ما تداعی می‌شود این است که "من می‌نویسم پس هستم".

این جمله که برای ما تیتری قوت‌بخش و امیدوارکننده است روشن می‌کند که همه وجود خبرنگار و آن که برای رسالتش قلم می‌زند برای بودن است.

بودنی که از ذات اقدس الهی نشات گرفته و با آن فطرتی که در بشر نهاده شده تبلور یافته است.

امروز هر جمله که می‌نویسیم و هر اندیشه‌ای که متبلور می‌کنیم راهی است که برگزیده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم.

راه‌های زیادی برای نوشتن و تخلیه اندیشه‌ها وجود دارد اما خبرنگاری رسالتی آزادمنشانه‌ است که روحی بزرگ می‌خواهد و برای داشتن آن سال‌ها ریاضت کشیده‌ایم.

چشم‌های خود را باز کرده‌ایم تا تلاش کنیم که چشم‌های بسته زیادی را باز کنیم، دست‌ها و قلم‌های خود را رها کرده‌ایم تا دنیایی بسازیم زیباتر از زیبایی.

امروز روز ماست و هر روز برای ماست؛ چون برای جامعه‌ای قلم می‌زنیم که بودن در آن و پیشرفتش را از جان بیشتر می‌دانیم.

روز خبرنگار مانند هر روز مناسبتی دیگر، تنها بهانه‌ای است برای اینکه من یاد خودم باشم، خود که خبرنگاری پیشه‌ام است و عشقم و وجود ما از آن نشات و نشانه گرفته است.

17 مرداد هر سال بهانه‌ای است تا بدانیم کیستیم و برای چه حضور ما نقش‌آفرین و یگانه است.

در کنار همه بودن‌هایی که بودن ما را رقم می‌زند، روز خبرنگار بهانه خوبی است تا آسیب‌ها و مشکلات این قشر را بررسی کنیم.

در یک سال گذشته نگاهی به کارنامه خبرنگاران مازندرانی نشان می‌دهد که سایه اهل قلم و خبرنگاران در توسعه مازندران بیش از گذشته تجلی داشته است.

در مباحث مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استان، خبرنگاران مازندران فعالیتی کمتر از یک مدیر دستگاه اجرایی نداشته‌اند که بیشتر آن برای باروری اندیشه‌های ناب و توسعه همه‌جانبه قلم زده‌اند.

در مباحث مهمی که پای منفعت و خواسته استان مازندران بوده خبرنگاران هیچگاه کوتاه نیامده‌اند و برای آن حتی از احترام و جایگاه خود و حتی منافع اقتصادی خویش نیز دست کشیده‌اند.

در یکی دو سال اخیر، خبرنگاران مازندرانی هم پای مدیران سیاسی و اقتصادی تلاش کردند تا با نشان دادن نقاط ضعف و قوت از آن پلی برای رسیدن به روزهای بهتر بسازند.

مدیران مازندرانی در یک سال اخیر، به همان میزان که همپای خبرنگاران بودند و رسانه‌ای عمل کردند به همان میزان نیز رنجش برخی خبرنگاران را موجب شدند.

تلاش کردیم همواره باشیم و این بودن را مدیون ذهن خلاقی هستیم که از آن جزء برای داشتن توسعه و پیشرفت استفاده نمی‌کنیم و این می‌طلبد که مدیران این بار پای به عرصه میدان بگذارند و هم پای رسانه‌ها برای داشتن استانی پیشرفته تلاش کنند.

وقتی نوشتیم چرا، برای چه و چگونه، رنجیدیم چون پاسخ‌هایی گرفتیم که در وهله اول در آن خبرنگاران متهم شدند.

نباید اما در یک سال گذشته ‌شاید دانسته و ندانسته اندکی از حرمت‌ها از میان رفت و برخی مدیران و روابط‌عمومی‌ها خاطره‌ای خوب را برای خبرنگاران رقم نزدند.

*ساماندهی و معیشت دغدغه خبرنگاران

مهمترین ویژگی این قشر، تعامل دو سویه میان خبرنگاران و دستگاه‌های اجرایی است که در کنار هم برای جامعه و مردم آن تلاش می‌کنند و هرگاه طرف دیگر سعی در کمرنگ کردن این رابطه دو طرفه داشته باشد نتیجه مطلوب دست‌یافتنی نخواهد بود.

قشر خبرنگار مازندرانی در کنار تلاشی که برای دیگران می‌کند از رنجی برای خود می‌کشد نیز بی‌خبر نیست.

سال‌ها است بحث وضعیت معیشتی خبرنگاران و ساماندهی این قشر دغدغه اصلی شده است.

در یکی دو سال اخیر اگرچه این وضعیت بهبود یافته است اما هنوز برای دست یافتن به نقطه‌ای با ثبات راه‌های زیادی در پیش داریم.

بارها پیشنهاد کردیم و هنوز هم بر آن ایستاده‌ایم که سهم رسانه‌ها باید در بودجه‌های استانی، تملک دارایی و پیوست‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی دیده شود و در کنار آن واحدهای اقتصادی و صنعتی مازندران با رسانه‌ها آشتی کنند.

برای ساماندهی قشر خبرنگار اگرچه سایت کشوری سمان از سوی وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است اما همچنان همه می‌توانند با یک برگ معرفی‌نامه در آن عضو باشند و در مازندران این امید می‌رود که این قشر که عنوان می‌شود حدود 600 نفر است ساماندهی و دسته‌بندی شوند.

تلاش زیادی می‌کنیم تا با راه‌اندازی جشنواره‌های فصلی و ارزیابی منصفانه و بدون اعمال نظر، پویایی و کیفیت‌بخشی را برای این قشر به همراه داشته باشیم.

اینها دغدغه‌هایی است که در کنار باور مدیران و آنچه من رسانه‌باوری می‌نامم در استان متولد شده و به فرزندی بالغ و با درایت در استان تبدیل شود.

* خبرنگاران سفر رفتند و تسهیلات گرفتند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پاسخ به دغدغه‌ها و اقداماتی که در یک سال گذشته برای خبرنگاران مازندرانی صورت گرفته است، می‌گوید: در زمینه بهبود وضعیت خبرنگاران امسال بیمه خبرنگاران شامل تامین اجتماعی و خدمات درمانی را تلاش کردیم که بیشتر توجه کنیم و در زمینه بیمه تکمیلی و حتی بیمه حوادث خبرنگاران نیز اقداماتی صورت گرفته تا خبرنگاران از این مزایا برخوردار شوند.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با اشاره به اینکه معرفی خبرنگاران به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات صورت گرفته و کمک‌های نقدی و بلاعوض برای خبرنگاران را در سطحی مطلوب انجام دادیم، ادامه می‌دهد: نسبت به استان‌های دیگر این میزان در مازندران بیشتر مورد توجه بوده و در زمینه حمایت از مطبوعات، آن را در قالب یارانه کاغذ متناسب با استان‌های دیگر کوتاه نیامدیم و توزیع کردیم.

وی تصریح می‌کند: اعزام خبرنگاران به مکان‌های فرهنگی و زیارتی انجام دادیم و خبرنگاران واجد شرایط را به مسکن و شهرسازی برای دریافت تسهیلات مسکن معرفی کردیم که در این زمینع 64 نفر مراجعه داشتند و توانستیم معرفی این افراد را صورت دهیم.

ابراهیمی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی و دوره‌های روزنامه‌نگاری و خبرنگاری برای خبرنگاران مازندرانی در سال گذشته دایر کردیم، می‌گوید: در زمینه هدایای ریاست‌ جمهوری نیز برای 226 نفری که در سایت سمان ثبت‌نام کرده بودند را پرداخت کردیم.

*استفاده از ظرفیت‌های مطبوعات در سیاست‌های راهبردی استان

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما این است که باید با استفاده مطلوب از ظرفیت مطبوعات و اصحاب رسانه در سیاست‌های راهبردی از خبرنگاران بهره‌ بگیریم و این از دغدغه‌هایی است که آن را دنبال می‌کنیم، می‌گوید: هدفمندی یارانه مطبوعات و اصلاح نظام حمایتی موجود و تدوین روش‌های جدید در این زمینه را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه سیاست کیفی‌سازی مطبوعات از دغدغه‌های اداره کل ارشاد به شمار می‌رود که این گونه نباشد که خبرنگاران صرفا انتقال‌دهنده باشند، می‌افزاید: باید حرکت‌های ابداعی،نوآوری و تغییر در قشر خبرنگاران مازندران رخ دهد و این امر به سمت تحلیل و تفسیر نیز پیش رود.

*ساماندهی در گرو تعریف جامع  از خبرنگار

وی با بیان اینکه ساماندهی و توزیع مطبوعات را باید پیگیری کنیم چون نمی‌توان صنف مطبوعات را بدون عوامل توزیع در نظر گرفت و باید این عوامل هم ساماندهی شود، تصریح می‌کند: همچنین سند راهبردی مطبوعات و اطلاع‌رسانی از خواسته‌های ماست که باید تهیه شود.

وی با اشاره به شرایطی برای ارزیابی و ساماندهی خبرنگاران در مازندران بیان می‌کند: زمانی برای یک خبرنگار می‌توانیم ارزیابی داشته باشیم که یک تعریف جامع از آن در نظر بگیریم و واقعا در زمینه خبرنگاران هنوز تعریف خاصی نداریم، اگر به یک موسسه‌ای نامه بزنیم که خبرنگاران خود را معرفی کند لیستی بلند از تمام عوامل خود را معرفی می‌کند.

ابراهیمی معتقد است: به این معنی است که هنوز جایگاه خبرنگاران مشخص نیست که چه کسی خبرنگار است و ایراد کلی این است که این روند در سطح کشوری نقص دارد و باید اصلاح شود.

وی می‌گوید: باید ابتدا تعریفی از خبرنگار داشته باشیم اما با این وجود ما ارزیابی‌هایی داریم اما خیلی جامع نیست باید این زمینه‌ها مهیا باشد تا بتوانیم در راستای کیفی‌سازی این ارزیابی‌ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه حتما باید وزارت‌ ارشاد در این زمینه ورودی‌ها را با استانداردهای خاص و تعیین شده انجام دهد، می‌گوید: ارزش خبرنگارانی که سابقه و قدرت تحلیل دارند در این ارزیابی‌ها و ورودی‌ها مشخص می‌شود تا نگاه‌ها به خبرنگار فرهنگ‌سازی شده و بخشی از رنجی که خبرنگاران متحمل می‌شود را جبران کرد.

* انتقاد خبرنگاران راهکاری برای مدیران

رئیس خانه مطبوعات مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه توسعه استان بدون حضور خبرنگاران میسر نیست، معتقد است: به دلیل اینکه خبرنگار به عنوان کسی که تمام مسائل و مشکلات استان را رصد می‌کند و در جریان امور است از جایگاهی مهم برخوردار است.

رستم دهقان می‌گوید: مشکلاتی که از طریق رسانه‌ها و خبرنگاران بازگو شده برای مدیران باید مانند راهکاری باشد که بتوانند از این راهکار برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

وی می‌افزاید: به عقیده من بزرگترین و بیشترین نقش را در توسعه استان خبرنگاران و رسانه‌ها بر عهده دارند.

دهقان با اشاره به اینکه حمایت  از خبرنگاران باید قانونی باشد که طریق مجلس تصویب شده و دولت از طریق قانون راهکاری را برای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران در نظر بگیرد، تاکید می‌کند: در سال گذشته برخی ادارات کمک‌ها و حمایت‌های زیادی برای رسانه‌ها داشتند و این مهم را انجام دادند اما برخی نیز به همان چارچوب‌های قانونی بسنده کردند و بیشتر از آن حمایتی نداشتند.

وی می‌افزاید: در مدیریت ارشد استان، استاندار حمایت‌های خوبی کردند اما ادارات براساس سلایق و موارد قانونی خود عمل کردند.

*عملکرد بدون ارزیابی نتیجه ندارد

دهقان نیز ارزیابی عملکرد رسانه‌های مازندران را باور دارد و می‌گوید: عملکرد بدون ارزیابی نتیجه مثبتی ندارد و متاسفانه در مازندران ارزیابی‌ها کمتر صورت می‌گیرد اما مهمترین کاری که در استان باید انجام دهیم ساماندهی اصحاب رسانه است.

وی تصریح می‌کند: اصلی‌ترین قشر در اصحاب رسانه‌، خبرنگاران هستند که هنوز موفق نشدیم به دلیل کثرت اعضای خانه، همکاران، کمبود امکانات و وقت این ارزیابی‌ها را به صورت جامع و کامل داشته باشیم؛ هر چند ارزیابی مختصری در اداره کل ارشاد صورت می‌گیرد اما قانع کننده و راضی‌کننده نیست.

رئیس خانه مطبوعات مازندران می‌افزاید: شروع این ساماندهی و ارزیابی باید از رسانه‌ها آغاز شود و باید مدیران رسانه‌ها ارزیابی ماهانه و فصلی از خبرنگاران و عوامل خود داشته باشند تا بعد به خانه مطبوعات و اداره کل ارشاد ارجاع داده شود.

وی می‌گوید: متاسفانه هنوز تشکیلات ما در سراسر کشور نظام‌مند و قانونی و براساس یک فرمت خاصی نیست و براساس توانایی‌های فردی بنا شده است تا بتوانیم شرایط ارزیابی را جامع و کامل تدوین کنیم.

*استقبال اندک نشریات از ارزیابی

دهقان یادآور می‌شود: استقبال نشریات از ارزیابی‌ها نیز اندک است و زمانی که برای ارزیابی می‌رویم کمتر استقبال از سوی نشریات صورت می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: کارآیی و کم فروغی یا پرفروغی یک مجموعه‌ای مانند مطبوعات و خبرنگاران را باید براساس امکاناتی که برای آن درنظر گرفتند سنجید به عقیده من با توجه به امکاناتی که از نظر مادی و زیرساختی که برای نشریات استانی مشخص شده است موفقیت رسانه‌ها و خبرنگاران مازندرانی مشهود است.

دهقان تاکید می‌کند که نمره منفی به رسانه‌ها و خبرنگاران نمی‌دهم چون با امکانات موجود تلاش می‌کنند.

وی معتقد است صنعت در مازندران قوی است و باید به عنوان اسپاسر مطبوعات عمل کند؛ هنوز در خانواده‌ها روزنامه‌ها و مطبوعات به عنوان یک کالا در سبد خانواده‌ها جای نگرفته است و باید این اهداف بلند مدت در خانواده‌ها دنبال شود.

=============

گزارش از الناز پاک نیا

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول