اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

مدل حکومت‌داری علی (ع) شاهکار جاودانه است

خبرگزاری فارس: امام جمعه اردبیل گفت: مدل و شیوه حکومت‌داری حضرت علی (ع) که در آن هیچ تبعیض و فاصله‌ای بین غنی و فقیر وجود ندارد شاهکار جاودانه است که باید مورد توجه حاکمان امروز قرار گیرد.

مدل حکومت‌داری علی (ع) شاهکار جاودانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در مراسم شب احیای مصلای اردبیل که با حضور چشمگیر آحاد حزب‌اللهی در مصلا و خیابان‌های اطراف برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های حاکمان دینی موضوع مواسات با مردم و رسیدگی به ضعفا و فقرای جامعه است که در حکومت حضرت علی (ع) بهترین نشانه‌ها و مصداق آن را می‌توانیم مشاهده کنیم.

خطیب شب قدر با یادآوری این‌که در دنیا و جامعه بشری حضرت علی (ع) بعد از نبی مکرم اسلام تنها رهبر جامعه است که در نهایت سادگی زندگی خود را با فقیرترین قشر جامعه تطبیق داده است و همیشه خود را غمگسار مساکین و فقرا می‌داند.

عاملی تصریح کرد: آن حضرت در دوران حکومت کوتاه مدت خود همیشه از طبقه پایین جامعه الگو و اسوه می‌گرفت و سعی می‌کرد یک قدم جلوتر از آنها در بهره‌گیری از بیت‌المال و استفاده از حقوق عمومی حرکت نکند.

این مسئول خاطر نشان کرد: درک این شرایط و نوع حکومت‌داری از عقل و ذهن بشر به دور است چرا که انسان در این ایستگاه به نقطه ناتوانی می‌رسد که چگونه آن حضرت با وجود این‌که بیش از 50 کشور دور و نزدیک خاورمیانه امروزی در تسلط آن حضرت بود و اموال مختلفی از خراج، زکات، حقوق واجب و مالیات به بیت‌المال سرازیر می‌شد اما ذره‌ای به مال دنیا پایبند نبوده است.

وی اضافه کرد: محال امر است که جامعه بشری تا آخرالزمان چنین رهبر با فضیلتی را مشاهده کند که هیچ وقت در عمرش طعام الوان نخورده و غذای او جز نان خشک و خرما نبوده است.

 

فاصله افتادن بین حاکم و رعیت خطر جدی است

به گزارش فارس، امام جمعه اردبیل با یادآوری این‌که آن حضرت به چنین زندگی ساده و بی‌ریا افتخار می‌کرد و هیچ مرز و حدی بین غنی و فقیر قائل نبود، بیان کرد: آفت و خطر بزرگی که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند آفت فاصله گرفتن کارگزار با رعیت است که یک آسیب جدی و خطر بزرگ است.

عاملی با یادآوری این‌که آن حضرت در مدت پنج سال حکومت خود آجری روی آجر نگذاشت و ملک و زمین و دارایی برای خود نیندوخت، ادامه داد: آن حضرت نه تنها از خود میراث مادی بر جای نگذاشت بلکه از امام حسن (ع) نیز خواست که برخی از بدهی‌های او را پرداخت کند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان گفت: شبیه علی شدن کار بسیار سختی است و تبعیت از او نیز قدرت روحی بالایی می‌طلبد تا انسان با درک و فهم حقیقت در طریق آن حضرت گام بردارد.

وی افزود: آن حضرت با وجود این‌که برای او کاخ حکومتی درست کرده بودند از آن کاخ به عنوان کاخ هلاکت و تباهی یاد کرده و این نکته را یادآور شدند که از ما به دور است که ارتفاع منزل ما از خانه محرومان بالاتر باشد.

عاملی در ادامه تصریح کرد: آن حضرت به مانند سیره نبی مکرم اسلام هیچ وقت در یک طبق دو غذا را پذیرا نمی‌شد و سعی می‌کرد در تمام سیره و سلوک خود رهرو پیامبر مکرم اسلام باشد.

وی با اشاره به سخن جرداق مسیحی درباره این‌که حضرت علی (ع) دریایی است که هیچ کشتی و تلاطمی در آن موج ایجاد نمی‌کند اما یک قطره اشک یتیم آن دریای آرام را به تلاطم وا می‌دارد،وی خاطرنشان کرد: این سخن را باید این‌گونه اصلاح کرد که علی دریای آرام نیست بلکه دریای بیقراری است که زمانی آرام می‌گیرد که با یتیمان همنشینی کرده و غمگساری کند به طوری که آن حضرت شب‌ها می‌نالد و گریه می‌کند و از درد فقرای جامعه به خود می‌پیچد.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: حادثه غدیر را که یک نقشه سیاسی برای امت اسلامی است باید یک اتفاق مبارک در پاسداشت حاکمیت اسلامی و احیای کرامت شکسته شده بشریت بدانیم ولی در نهایت تأسف بعد از غدیر همه عهد و پیمان‌ها شکسته شد و برای آن حضرت فرصت حکومت‌داری فراهم نشد.

عاملی با برشمردن برخی از تفاوت رهبران امروز جهان اسلام با حاکمیت بسیار ساده و ریاضت کشیده حضرت علی (ع) اضافه کرد: اگر امروز رهبران دنیا در کاخ‌های میلیاردی سکونت کرده و ثروت‌اندوزی می‌کنند و رئیس جمهور حکومت اسلامی در همسایگی ما در شرکت‌های نفتی رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری می‌کند اما حضرت علی (ع) به قدری در حکومت‌داری خود از لحاظ مادی و طعام و پوشش به خود ریاضت داد تا مبادا درد فقرا را از یاد ببرد.

در این مراسم که با حضور مؤمنان عاشق و روزه‌داران متدین در مصلای اردبیل و خیابان‌های همجوار برگزار شد مردم به عزاداری پرداخته و در شب شهادت مولای متقیان علی (ع) اشک ماتم ریخته و توبه کردند.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول