اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت سپاد:

برنامه‌های اقتصادی تنها با همکاری بخش خصوصی قابل تحقق است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت سپاد گفت: هر تصمیم اقتصادی که مورد تایید بخش خصوصی نباشد به شکست ختم می‌شود، از این‌رو برنامه‌های اقتصادی تنها با همکاری بخش خصوصی قابل تحقق است.

برنامه‌های اقتصادی تنها با همکاری بخش خصوصی قابل تحقق است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمهدی درهمی امروز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله کشور کره‌جنوبی همه تصمیمات اقتصادی دولت با نظرخواهی بخش خصوصی است و این روند باید در کشور ما هم اتفاق بیافتد.

مدیرعامل شرکت سپاد ادامه داد: اگر تصمیمی مورد تایید بخش خصوصی نباشد قطعاً تصمیم خوبی نیست و تصمیماتی که مورد تایید نخبگان و کارشناسان فعال در بخش خصوصی نیست منجر به شکست می‌شود.

درهمی تاکید کرد: بخش بزرگی از نخبگان و کارشناسان اقتصادی در بخش خصوصی فعال‌ هستند و این بخش در هر شرایطی راهکارهایی برای نجات خود داشته است، پس چه طور می‌شود تصمیمی گرفت که مورد تایید نخبگان اقتصادی بخش خصوصی نیست و مدعی شد این تصمیم خوب است.

وی افزود: دولت باید در تصمیم‌گیری‌هایش از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کند تا بتواند در این حوزه موفق باشد.

مدیرعامل شرکت سپاد با اشاره به سفر هیئتی از مدیران گردشگری کشور مالزی به ایران و حضور این هیئت در مشهد، خاطرنشان کرد: در این سفر هیئت کشور مالزی به دنبال این بود که برای زائران این کشور به مکه مکرمه مقصدهایی برای توقف کوتاه تعیین کند که به چند شهر دیگر ایران هم رفته بودند اما مشهد نتوانست نظر این هیئت را جلب کند و نحوه میزبانی از این هیئت سبب تاسف بود.

وی افزود: از سفر این هیئت به مشهد هیچ کدام از فعالان بخش خصوصی گردشگری استان مطلع نشدند و این فرصت خوب از میان رفت، این مساله مثالی روشن از تصمیم‎گیری‎های دولتی بدون توجه به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: شرکت سپاد خراسان به ‌عنوان قطب اول گردشگری مشهد که بیشترین مراجعه زوار به این مجموعه پس از حرم مطهر رضوی است، زمانی از سفر این هیئت مطلع شدیم که از ایران رفته بودند و مشهد با انبوهی از جاذبه‌های گردشگری نتوانست از این فرصت استفاده کند.

درهمی با اشاره به سفر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور به مشهد در ابتدای سال جاری تصریح کرد: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که شرکت سپاد دروازه توسعه گردشگری ما در حوزه تجارت است.

مدیرعامل شرکت سپاد افزود: پس از این اظهار نظر دیگر هیچ کس سراغ ما نیامد، اگر نگاه به بخش خصوصی این است که تاثیرگذار است، پس چرا هیچ کس در بخش دولتی اهمیتی به بخش خصوصی نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: تصمیماتی که بدون حضور بخش خصوصی در اقتصاد گرفته می‌شود محکوم به شکست است، بخش خصوصی توان و انگیزه تصمیم‌سازی و کار کارشناسی را دارد.

مدیرعامل شرکت سپاد با اشاره به اهمیت جذب گردشگر خارجی برای توسعه اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: در دنیا تاکید بر جذب گردشگر خارجی است، براساس آمارهای موجود ما اگر بتوانیم سالانه 25 میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم نرخ بیکاری در کشور به صفر می‌رسد.

وی افزود: درآمدهای ناشی از جذب 25 میلیون گردشگر در سال می‎تواند جایگزین در آمدهای نفت برای کشور ما باشد و دست‌یابی به این مساله کار ناممکنی نیست بلکه کشورهای همسایه ما از جمله ترکیه و یا مالزی و تایلند به این تعداد گردشگر خارجی در سال دست یافته‌اند.

درهمی در ادامه با اشاره به مطرح ‌شدن بحث اقتصاد مقاومتی در تعریفش از این مدل اقتصادی خاطرنشان کرد: نوع مدل اقتصاد مقاومتی از فرمایشات مقام معظم رهبری قابل برداشت است، اتفاقی که قرار است بیافتد این است که دولت توسعه اقتصادی را با بسترسازی آغاز می‌کند و بخش خصوصی کار را دنبال می‌کند.

وی افزود: خطاب رهبری سران سه قوه هستند که باید راه را برای رشد بخش خصوصی باز کنند.

مدیرعامل شرکت سپاد تاکید کرد: مدل اقتصاد مقاومتی یک مدل انقباضی است که به سمت کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها حرکت می‌کند.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی همه چیز باید بر پایه علم و تجربه باشد و هیچ تصمیمی بدون پشتوانه علمی نباید گرفته شود، در این مدل دیگر جایی برای هدر دادن منابع وجود ندارد و باید از همه منابع با حداکثر بهره‌وری استفاده کرد.

درهمی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی باید به منابع انسانی توجه ویژه کرد و راهبردهایی برای بهینه کردن استفاده از منابع انسانی پیدا کرد.

دولت زمینه ورود بخش خصوصی به اقتصاد را تسهیل کند

مدیرعامل سپاد با بیان اینکه شرکت سپاد مظهر تبدیل سرمایه‌های خرد به کلان است، گفت: دولت باید زمینه ورود بیشتر بخش خصوصی به اقتصاد را فراهم کند.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی شرکت سپاد، ارائه راهبردهایی در زمینه اقتصادی است و در این زمینه تاکنون شرکت سپاد خراسان بسیار موفق عمل کرده است.

مدیرعامل سپاد ادامه داد: در عرصه فعالیت‌های اقتصادی باید یک سری فعالیت‌های الگویی ایجاد شود و از طرف دیگر نیازمند توجه جدی به بخش خصوصی نیز هستیم، زیرا امروزه بخش مهمی از صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی حضور دارند و باید از تجارب آنها استفاده و زمینه کار را نیز برای آنها فراهم کرد.

درهمی عنوان کرد: در حال حاضر، اکتفای صرف به بخش دولتی نباید داشته‌ باشیم و در بسیاری از مشکلات اقتصادی، چاره‌جویی از فعالان بخش خصوصی می‌تواند راهگشا باشد.

وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از مطالباتی که رهبری در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی دارند، متوجه بخش خصوصی است و بخش دولتی، در بسیاری از موارد تنها باید نقش یک تسهیل‌ کننده را بازی کند و زمینه ورود و فعالیت بهتر را برای بخش خصوصی باید فراهم کند.

مدیرعامل سپاد ادامه داد: آمار و اطلاعات موجود، نشان می‌دهد که تاکنون در راستای پیاده‌سازی صحیح اصل 44 قانون اساسی که یکی از مهم‌ترین منویات مقام معظم رهبری نیز است، به‌ خوبی عمل نکرده‌ایم.

درهمی با اشاره به فعالیت‌های شرکت سپاد افزود: شرکت سپاد توسط 10 هزار ایثارگر ایجاد شده و سرمایه‌های تامین شده آن، نیز کاملاً ایرانی است و می‌توان این‌گونه عنوان کرد که در حال حاضر، شرکت سپاد از معدود فعالان عرصه اقتصاد است که سرمایه‌های خرد سهامداران خود را دریافت و آنها را تبدیل به یک سرمایه کلان و قابل استفاده کرده است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عرصه اقتصادی ما این است که سرمایه‌هایی که در جریان هستند، سرمایه‌هایی خرد هستند و همین امر مشکلات زیادی مانند تورم را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر سرمایه خرد، نمی‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه فراهم کند.

مدیرعامل سپاد یادآور شد: مدلی که از سوی شرکت سپاد در زمینه جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مورد استفاده قرار گرفته، دقیقاً مشابه الگویی است که در اوراق مشارکتی که از سوی دولت در میان مردم توزیع می‌شود، استفاده شده و تاکنون نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

درهمی تاکید کرد: گام‌هایی که سپاد برای توسعه شهر مشهد مقدس برداشته است، کاملاً بی‌نظیر است و فعالیت‌های سپاد در این زمینه را باید در زمره فعالیت‌های کلان محسوب کرد.

مدیرعامل سپاد تصریح کرد: فعالیت‌های سپاد در مشهد، توسعه همه‌جانبه‌ای را در پایتخت معنوی ایران ایجاد کرده و از طرف دیگر فرصت‌های کلانی را نیز در زمینه اشتغال جوانان فراهم کرده و تمام این اقدامات را می‌توان در زمره حرکت‌های سپاد در راستای تحقق شعار سال مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی لحاظ کرد.

درهمی ابراز کرد: فعالیت‌های شرکت سپاد در خراسان‌رضوی در مساحتی 450 هزار متری انجام می‌شود و با توجه به این ظرفیت، در زمینه فراهم کردن اشتغال برای نزدیک به 11 هزار نفر، تاکنون موفق بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: افرادی که در مجموعه سپاد مشغول به فعالیت هستند، در بخش‌های مختلفی مانند خدماتی، جانبی و تجاری مشغول هستند و باید اعلام کنیم که 2 هزار و 500 واحد تجاری ایجاد شده از سوی سپاد، گام بسیار بلندی در راستای اشتغال‌زایی با محوریت شرکت سپاد بوده است.

درهمی افزود: با مقدار سرمایه‌ای که در اختیار شرکت سپاد قرار دارد، ایجاد این میزان اشتغال به‌ نوبه خود بی‌نظیر است.

مدیرعامل سپاد در ادامه با اشاره به سایر اقدامات شرکت سپاد در راستای سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی یادآور شد: شرکت سپاد در طراحی و اجرای پروژه‌های تجاری خود از مهندسان ایرانی و هم‌چنین بومی مشهد استفاده می‌کند و این مسئله یکی از بزرگ‌ترین افتخارات سپاد خراسان است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول