اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

کاروانسرای عباسی پیام مرند به بخش خصوصی واگذار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: کاروانسرای عباسی پیام مرند که یکی از بناهای در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کاروانسرای عباسی پیام مرند به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از کاروانسرای پیام مرند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بنای‌ قدیمی‌ این کاروانسرا که در فاصله 54 کیلومتری‌ جاده تبریز به مرند قرار گرفته به علت شرایط اقلیمی‌ دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بود که از هشت سال پیش تاکنون توسط این سازمان به صورت 100 درصد بازسازی و احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا در تملک میراث فرهنگی است، افزود: با توجه به موقعیت مکانی این کاروانسرا، برای تغییر کاربری آن به عنوان هتل و غذاخوری بین راهی اقدام شده است که در حال حاضر با به اتمام رسیدن کامل مرمت و احیای کاروانسرا، تجهیزات مورد نیاز خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه همه تجهیزات لازم به جز تجهیزات سوئیت‌ها خریداری شده، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کاروانسرای عباسی پیام مرند دارای 23 سوئیت، دو رستوران مجزا، یک سالن اجتماعات، سفره‌خانه سنتی در وسط کاروانسرا و باغ یک هکتاری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اساس فراخوانی که روی سایت صندوق حفظ و  احیای میراث فرهنگی درج شده است، این کاروانسرا برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود، افزود: قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می‌رسد که به عنوان یکی از 999 کاروانسرای موسوم به شاه عباسی است.

محمدی خاطرنشان کرد: کاروانسرای پیام مرند در گذشته یکی از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفته که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال‌‌غرب کشور از مهم‌ترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور نیز محسوب می‌شود.

این کاروانسرا به علت اهمیت مکانی و مبادلات وسیع کالا در قرون گذشته برخلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مرکزی به شکل هشتی، اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول