اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سطح مزارع

تعیین زمان مناسب آبیاری موجب صرفه‌جویی 30 درصدی آب می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیر ترویج اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: آبیاری مزرعه بر اساس نیاز آبی گیاه، تعیین دوره آبیاری و زمان آبیاری و مبارزه با علف‌های هرز موجب صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف آب می‎شود.

تعیین زمان مناسب آبیاری موجب صرفه‌جویی 30 درصدی آب می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، پیام قاسمی صبح امروز در کارگاه آموزشی شیوه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب ویژه بهره‌برداران شهرستان شهرکرد، اظهار داشت: سالانه باید مصرف آب را در فرآیند تولید محصول کاهش دهیم به نحوی که در تولید محصول کاهش نداشته باشیم.

وی هدف اصلی اجرای این طرح را کاهش مصرف آب عنوان کرد و گفت: آبیاری مزرعه بر اساس نیاز آبی گیاه، به کارگیری بهترین روش تهیه و آماده‌سازی بستر، استفاده از ارقام پر بازده، اندازه‌گیری عناصر خاک و استفاده از کود پتاسه برای افزایش مقاومت گیاه نسبت به خشکی، تعیین دوره آبیاری و زمان آبیاری و مبارزه با علف‌های هرز در ابتدای فصل رشد از شیوه‌های مورد استفاده این طرح است.

قاسمی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف آب می‎شود، گفت: باید بپذیریم که اکثر مناطق کشور با کم‌آبی مواجه است، به طوری که کمبود آب در بعضی مناطق کشور امنیت و سلامت اقتصادی را به مخاطره خواهد افکند، به‌ویژه اینکه تغییرات اقلیم و اثر گازهای گلخانه‌ای الگوی بارندگی را تغییر داده و در آینده نیز مسئله حادتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

مدیر ترویج اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ایجاد فرهنگ صحیح و منطقی مصرف آب را قدم نخست برای جلوگیری از بحران خشکسالی برشمرد.

وی بر ضرورت تدوین صحیح مصرف بهینه آب تأکید کرد و گفت: اگر فعالیت در زمینه منابع و با دیدگاه مملکتی و ملی و تامین منافع کل کشور انجام شود می‌تواند برنامه‌ریزی صحیح بهره‌برداری از منابع خدادادی را تکلیف و ترسیم کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: شکی نیست که توسعه و اجرای طرح‌های آبی از نظر بالا بردن استاندارد و سطح زندگی مردم الزامی است و اگر بخواهیم به مردم کمک شود باید توسعه برنامه‌های آبی صورت گیرد؛ اما این کار بدون تخلیه آب‌های زیر زمینی، خشک شدن رودخانه‌ها و یا از بین رفتن جنگل‌ها به آسانی حاصل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: از منابع آبی نمی‌توان استفاده بهینه کرد، مگر آنکه سه اصل عمده یعنی کارآیی مصرف آب، عدالت در توزیع آب و حفظ تعادل بوم شناختی و زیست محیطی رعایت شده باشد.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول