اکبر سلطان محمدی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: سینمای صنعتی بر گرفته از ساختار هنری است که این موضوع را از سایر صنایع متفاوت کرده است، وقتی از صنعت سخن به میان میآید، بیشتر مسایل اقتصادی مد نظر است.
وی افزود: دستاندرکاران سینما وقتی که با هزینه خود فیلم میسازند نگاه ویژهای به شرایط اکران سینماها دارند و با ارزیابی شرایط در حوزه نمایش فیلمها سینماهای کشور را دنبال میکنند.
این منتقد سینما و تلویزیون بیان کرد: در نقطه مقابل تلویزیون که فاقد مقوله گیشه است، سینما قرار دارد، زیرا فیلمسازان تولیدات تلویزیونی بیشتر مواقع با بودجه سازمان صداو سیما دست به تولید میزنند.
وی گفت: اکران فیلم در تلویزیون در گذشته سادهتر بود، اما در حال حاضر وقتی یک فیلم در قالب اثر تلویزیونی ساخته میشود باید از چند مرحله عبور کند و به نوعی محدوده نمایش فیلم در تلویزیون فیلترگذاری شده است.
این کار شناس و منتقد سینما ادامه داد: هنگامی که بازگشت سرمایه طولانی شود، سینماگران کمتر بر روی آثار تلویزیونی سرمایهگذاری میکنند، در صورتی که مخاطب تلویزیون قابل قیاس با سینما نیست.
وی با اشاره به اینکه سینما به راحتی بودجه در اختیار میگیرد، گفت: سینما نسبت به تلویزیون با ورود هزینههای شخصی در ساخت تولیدات سینمایی در ابعاد اقتصادی بهترحمایت میشود، اما فیلمسازان در تلویزیون تنها به حمایت هنرمندان نیازمند هستند.
سلطانمحمدی گفت: سینما به شکلی متفاوت محل خروج فیلمهای پرمحتوا و در برخی مواقع فیلمهای غیرارزشی به لحاظ ساختار و محتوا بوده است، در همین کمبودهای سینما را باید در حوزه مدیریت آن جستجو کرد.
وی اضافه کرد: مشکل سینما مدیریتی است، به همین دلیل بدنه مدیریت سینما باید اصلاح شود و حل اختلافات درونی سینما باید در اولویت طرحهای مسئولان سینما باشد.
انتهای پیام/صا20/ض1002